Turbo?!

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
har en fråga om det här med turbokonverteringarna av dessa motorer, behöver ni kompsänka dem oavsett laddtryck? om ni kör tex 0,5 bar är det ett måste att kompsänka maskinen då?, isf följer det med trubokolvar i turbo kitet?

// Mvh Jonte
180 hk verkar funka utan kompsänkning med vanlig soppa från macken. Vid behov av mer effekt så måste man kompsänka med en extra topp-packning och extra spridare för mer soppa. Alternativt så kan man köra på "race"-soppa med högre oktan-tal vilket verkar vanligt i staterna.
 
N

N_w

180 hk verkar funka utan kompsänkning med vanlig soppa från macken. Vid behov av mer effekt så måste man kompsänka med en extra topp-packning och extra spridare för mer soppa. Alternativt så kan man köra på "race"-soppa med högre oktan-tal vilket verkar vanligt i staterna.
dubbla toppackningar!? måste ska vara det sämsta sättet, det håller inte länge, hälst inte om du laddar på upp mot ett bar. bättre att byta kolvar eller ta ur förbränningsrummet så mycket som de går...????
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Givetvis bättre men garanterat dyrare, och bevisligen så funkar MCX metod. Men med allt detta såförsvinner idén med ett billigt turbo kit på endast 180 hk
 
N

N_w

okey, till 180hk kitet kanske det fungerar fint. Hur mycket ladd kör man på med 180hk kitet?, de är vell manuellt man ställer laddet på WG;n eller är det magnet ventil?
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
dubbla toppackningar!? måste ska vara det sämsta sättet, det håller inte länge, hälst inte om du laddar på upp mot ett bar. bättre att byta kolvar eller ta ur förbränningsrummet så mycket som de går...????
haha nej nu du så länge de inte spikar så är de inga problem alls de är ju inte direkt dubbla toppackningar. orginal som man delar på mitten stoppar in ett schims. förbränningsrummet är bara glömma finns inte mkt att ta av kolvar är de bästa helt klart.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
okey, till 180hk kitet kanske det fungerar fint. Hur mycket ladd kör man på med 180hk kitet?, de är vell manuellt man ställer laddet på WG;n eller är det magnet ventil?
Om jag inte minns fel i hastigheten är det 0.4 ladd på 180-kitet. Och vad gäller laddtrycksregleringen så har du rätt på bägge frågorna, det är "magnetventil" (taktventil är det korrekta ordet som ingen använder...) som styr laddet inom det förinställda maxladdet som är fullt möljigt att justera via wg. Om jag minns rätt nu så räcker stdspridarna ända uppåt 0.5-0.55 om man undviker långa fullgasrepor;-) Erik på MCX är rätt man att fråga om den saken.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Hej!


Jag har 180kittet på min Nytro Rtx -08.
Kan bara säga att jag är MER än nöjd, Jag håller jämt med 240/270 maskiner upp till 70-80, då drar dom ifrån marginellt, just i startacc så vinner 180 i alla lägen.
Den enda skillnaden jag ser mot större kitt är att jag inte behöver ha en remkassa på 50 000kr per/år, och att man tappar lite i hastigheter över 80km/h, men där är det ju ändå inte kul att köra.

Enda problemet jag har är att hålla nere skidorna, har haft sönder 2st bakbågar nu och du åker hur långt du vill på rullen, ska lägga upp lite filmer på Youtube, Återkommer och några minuter med länkar.

Mvh Mattias

här kommer filmklipp för er som är intresserad av Mcxpress 180Hk turbo kitt.
Jag håller inte med i det här resonemanget -men det är ju jag och min åsikt-

180-kitet gör sig förbaskat bra på Nytron, inget snack om saken. Enormt bra gasrespons och bra körbarhet. Men. Med tanke på att det kostar 30k så känner jag att jag inte valde fel när jag stog i valet och kvalet i höstas då jag valde mellan 180 och 240. (jag valde följdaktningen 240)

Mitt resonemang:
Hur mycket effekt man (jag) än har, så dröjer det inte länge förrän man vill ha mer.
Skillnaden om man väljer 240 är initialt ca 10k, och jag är tämligen säker på att det är dyrare i efterhand att uppgradera ett 180-kit med IC annan mappning och kompsänkning, och även om det skulle kosta exakt lika mycket skulle jag antagligen ångra mig över att behöva riva skotern igen.

Körmässigt så är skillnaden enorm om man kör i lössnö-det är där effektskillnaden blir uppenbar. Sen tar det ungefär 2 mil att lära sig kompensera för den ganska lilla fördröjningen på effekt-det är ju inte precis så den är död innan laddet kommer, snarare tycker jag att 240 är lite smidigare där det är trångt i skogen då den inte blir lika hysterisk på gasen.

Sist men inte minst vill jag inbillia mig att 240 går lite kallare i motorn när det är varmt ute. Mer bränsle i kombination med lägre kompression kyler kort sagt mer :eyebrows:

...men det är som sagt mina åsikter.
 
N

N_w

Om jag inte minns fel i hastigheten är det 0.4 ladd på 180-kitet. Och vad gäller laddtrycksregleringen så har du rätt på bägge frågorna, det är "magnetventil" (taktventil är det korrekta ordet som ingen använder...) som styr laddet inom det förinställda maxladdet som är fullt möljigt att justera via wg. Om jag minns rätt nu så räcker stdspridarna ända uppåt 0.5-0.55 om man undviker långa fullgasrepor;-) Erik på MCX är rätt man att fråga om den saken.
tack för svaret!!
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Jag håller inte med i det här resonemanget -men det är ju jag och min åsikt-

180-kitet gör sig förbaskat bra på Nytron, inget snack om saken. Enormt bra gasrespons och bra körbarhet. Men. Med tanke på att det kostar 30k så känner jag att jag inte valde fel när jag stog i valet och kvalet i höstas då jag valde mellan 180 och 240. (jag valde följdaktningen 240)

Mitt resonemang:
Hur mycket effekt man (jag) än har, så dröjer det inte länge förrän man vill ha mer.
Skillnaden om man väljer 240 är initialt ca 10k, och jag är tämligen säker på att det är dyrare i efterhand att uppgradera ett 180-kit med IC annan mappning och kompsänkning, och även om det skulle kosta exakt lika mycket skulle jag antagligen ångra mig över att behöva riva skotern igen.

Körmässigt så är skillnaden enorm om man kör i lössnö-det är där effektskillnaden blir uppenbar. Sen tar det ungefär 2 mil att lära sig kompensera för den ganska lilla fördröjningen på effekt-det är ju inte precis så den är död innan laddet kommer, snarare tycker jag att 240 är lite smidigare där det är trångt i skogen då den inte blir lika hysterisk på gasen.

Sist men inte minst vill jag inbillia mig att 240 går lite kallare i motorn när det är varmt ute. Mer bränsle i kombination med lägre kompression kyler kort sagt mer :eyebrows:

...men det är som sagt mina åsikter.
Många kloka ord där :)
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
dubbla toppackningar!? måste ska vara det sämsta sättet, det håller inte länge, hälst inte om du laddar på upp mot ett bar. bättre att byta kolvar eller ta ur förbränningsrummet så mycket som de går...????
Vet inte va du baserar det på... Men 80% av alla RS/RX/APEX/PZ MCX Turbo i sverige åker med 2 toppackningar och ett "head-schim"..
Funkar onekligen bra.
Själv är min motor körd på 1.1bar med dubbla toppackningar utan problem.. :)
 
N

N_w

okej, sa ju aldrig att det inte fungerade DIREKT var osäker på det. På bilarna brukar det inte alls hålla länge..
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Någon som vet hur man håller koll på tändning & bräsle? Har förstått det som att MCX har box för att justera bränsle men vet inte om det kostar extra för att kunna justera det själv?
När det gäller tändningen så har jag fått intrycket att MCX inte ändrar den utan kör med orginal?
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Någon som vet hur man håller koll på tändning & bräsle? Har förstått det som att MCX har box för att justera bränsle men vet inte om det kostar extra för att kunna justera det själv?
När det gäller tändningen så har jag fått intrycket att MCX inte ändrar den utan kör med orginal?
Skulle va kul att se lite bilder på lättrycks kittet.
 

yamahaa

Välkänd medlem
28 sept 2009
794
1
16
Gävle
funderar på någon av warrior, rage eller mtx maskinerner (ej nytro el. phazer) ..ser ju att de är många som satt på turbo på sina, om man nu skulle köpa en med turbo, vilka slitage gör de på maskinen jämfört med orginal, vill ju inte mecka hela säsongen, utan jag gillar att åka :)
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Jag håller inte med i det här resonemanget -men det är ju jag och min åsikt-

Sist men inte minst vill jag inbillia mig att 240 går lite kallare i motorn när det är varmt ute. Mer bränsle i kombination med lägre kompression kyler kort sagt mer :eyebrows:

...men det är som sagt mina åsikter.
Har du nån gång kollat på ditt A/F värde??? Kan bara säga att mcx 240 går då defenintivt INTE fett iaf...
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
funderar på någon av warrior, rage eller mtx maskinerner (ej nytro el. phazer) ..ser ju att de är många som satt på turbo på sina, om man nu skulle köpa en med turbo, vilka slitage gör de på maskinen jämfört med orginal, vill ju inte mecka hela säsongen, utan jag gillar att åka :)
Det sliter på kedja, drivhjul, matta, drivaxellager. Sen kan den extra kraften göra att det blir lättare att knäcka saker i framvagn och boggie. Slitaget beror till stor del vad det är för modell av nytro/apex. Det där är bara generellt vad som slits med turbo.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Jag har kollat med mcx display några olika 240 maskiner och alla har gått på gränsen till snålt. Lambda mellan 0,9-1,0. Vilket inte är optimalt på en turbomaskin. Dom bör ligga kring 0,8-0,9 och ett A/F värde på ca 12,4. Men dom verkar ju fungera iaf utan härdsmältor. Tror knappast att 180 kittet går snålare än det iaf.. Däremot så ligger 270 bättre i värderna, mellan 0,8-0,92 vilket kan ses som ganska optimalt. Sen finns det väl många skolor ang just detta.