IQrr går dåligt? hjälp mig!

P

powq

Har du ett liknande slitage finns ju risken för att en massa plastbitar i lite större storlek har hamnat i motorn, och partiklar i motorn är aldrig bra. aluspån på stiften är ju, precis som bamsegrill säger, en orsak att börja skruva av grejer för att kolla hur kolvarna mår. grenrör/pipa från ena hållet luftburk/förgasare/reeds från andra hållet.

Jag tror inte att remmen har något att göra med ditt problem.

Att mixtra med orginal slutburk är väl inte att rekommendera utan att ha bra koll på bestyckningen. I ett OEM system så har många tillverkare del av motståndet i slutburken. Inte mitt expertområde, men såvitt jag förstått det så är ljuddämpare i en perfekt avstämd pipa endast en ljuddämpare. Men pga avgaskrav mm så gör skapar tillverkarna ett motstånd i slutburken istället. Att mixtra med det motståndet utan att veta vad man pysslar med kan leda till haverier. Men som sagt, finns andra på det här forumet som har mer koll på det än jag.

Kan inte svara på kompfrågan tyvärr annat än med en dålig referens till min 660 motor som har drygt 10 kg med högkompstopp.

N

N_w

Sv: IQrr går dåligt? hjälp mig!file:///C:/Users/Anv%C3%A4ndaren/Desktop/Foto%200613.j

Snap, jag visste ju att de har haft problem med slitage av burken så jag kunde tänka mig att du hade haft det men det där slitaget var fan rätt grovt... Jag tror iofs ändå inte att den skulle gå kasst är pga tjuvluft eftersom man som inte kan få för mycket luft fram till förgasarna, men den lär nog klart kunna gå dåligt pga all skit som kommer in i motorn för det där var fan ett stort hål...
de är vell klart den kan!!, blir ju mer flöde in till gasarna, köper du tex sportfilter måste du ju bestycka upp den för det kommer in mer luft snabbare i förgasarna (det blir mer luft flöde kan man säga) än med en luftburk...

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Sv: IQrr går dåligt? hjälp mig!file:///C:/Users/Anv%C3%A4ndaren/Desktop/Foto%200613.j

de är vell klart den kan!!, blir ju mer flöde in till gasarna, köper du tex sportfilter måste du ju bestycka upp den för det kommer in mer luft snabbare i förgasarna (det blir mer luft flöde kan man säga) än med en luftburk...
Det innebär ju isåfall att burken du använder innan öppna filter stryper luftflödet, och det skrev jag längre upp att om det skulle vara fallet så javisst, men det tror jag inte att det på IQ burken även om chansen givetvis finns.... Sen får du ju även väga in det faktum att om du börjar plocka in luft från motorutrymmet så är den luften betydligt varmare än den utifrån, varm luft = mindre syre = mindre munstycken (givetvis inte alltid)....

N

N_w

jo men jag påstår inte direkt att du har fel.. vi har nog båda en poäng i det hela

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön

jo men jag påstår inte direkt att du har fel.. vi har nog båda en poäng i det hela
Jo uttryckte mig lite för generaliserade, det finns ju faktiskt maskiner där luftburken stryper och där man tjänar nån hk på att öppna upp dom...

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
komp just under 8?? dags att byta?
Har du inte skruvat av toppen än? Om det var alu-spår på stiften skulle det vara det absolut första jag gjort!
Sen om det är oklarheter med slutburken så köp en ny original så får du ialflall tillbaka effekten.
Men kolla kolvarna först!

slapptaskn

Medlem
6 mar 2010
36
0
1
haparanda
vad föreslår ni att jag ska göra? :D var och körde igår en sväng för att kolla om den gick bra, gick mkt bättre än sist... skillnaden var att det var 10° kallare och att jag körde mer lekfullt (hårdkörning) då bååade den inte :D den båar bara då jag gör fullgas starter?? dålig komp om båda ligger vid 8?? dags att byta ngt? :D

slapptaskn

Medlem
6 mar 2010
36
0
1
haparanda
varifrån ska jag släppa ut kylarvattnet och måste jag lyfta systemet efteråt? hur ska jag spänna toppen efteråt? sen vare att de hade runnit soppa från den och vet ej varifrån det kmr.. nått ställe som brukar läka soppa? :D

mwiiklund

Medlem
15 dec 2009
14
0
1
tror det verkar som du ska lämna in skotern till en åf eller få bra hjälp till hands av någon som kan skruva. Du verkar inte ha mycket erfarenhet och då kan det bli riktigt dyrt om du bara skruvar. Hör med någon som du vet kan skruva och var med och lär dig lite grunder. känner du ingen som kan skruva så lämna in. Säger inte detta för att vara taskig eller spydig utan för att det är lättare att lära sig skruva om man har någon erfaren person med sig i början. hoppas du får till skotern iaf.

slapptaskn

Medlem
6 mar 2010
36
0
1
haparanda
haha jo har oxå tänkt på saken :D men tänkte ta lite eget initiativ men de gick "lite" över mina kunskaper :becky: så kanske för in den ist :D men om man inte försöker skruva så lär man sig aldrig men man kanske borde ha nån lite äldre skit skoter man kan skruva i för de kan bli ganska dyrt som du sa :D