Crossfire 700 går fett på bränsle??

Kingen 700

Välkänd medlem
21 mar 2010
136
0
6
Sundsvall
Hej på er alla skoterälskare :smile1:!
Detta är min första fråga och jag är helt ny på forumet. Spännande att se vad det kan ge…?!

Har precis köpt en Crossfire 700 Sno pro -06:a och har lite frågor kring denna.
Den ägdes av en tidigare ägare och är mycket sparsamt körd och i helt nyskick, endast 190 mil och ca. 70 hrs. Han som ägde den hade kört lugnt och skjutsat familjen i pulka en hel del, därav milen.

Nu till min fråga;
Jag tycker den känns gå lite ”fett” på bränslet. Jag upplever en viss tvekan, någon tiondel vid fullt pådrag från låg fart. Ibland bluddrar det till lite innan allt kommer och efter hårdkörning (full belastning) och gas släpp kan även då bludder uppstå vid motorbroms. Dock kan tilläggas att när väl detta bludder/tvekan passerat och varvet kommit igång känns den gå riktigt hårt :biggrin1:! Den är leveransservad innan den hämtades ut och sedan är första servicen gjord vid 250 km (sommaren -06). Servicen som skulle göras vid 1 500 km är inte utförd på firma.
Jag har köpt nya stift nu och ska börja med dessa. Är det några EFI uppdateringar som ska/skulle göras?

Jag tycker även backshiften inte känns 100%... trots att det sitter ett variatorkitt monterat. Tillslaget är 4 000-4 100 rpm och max varv på 7 800-7 900. Borde kännas mer alert?! Jag hade tidigare en MC 800 -01 med Boyesen reeds och Black Magic variatorkit på och den kändes betydlig kvickare i responsen. Kan dock vara känslan bara???!!!

Jag är tacksam till alla svar!

Hälsningar!/ Kingen
 

Jowen

Aktiv medlem
16 dec 2006
96
0
6
Hej!

Jag upplever samma sak på min crossfire 800 -07. Vid låg fart så bluddrar den och när den har gått på tomgång så är den sur när man gasar iväg. Har svårt att få förbrukningen under 3 l/mil.

Det jag har felsökt på den som du också kan kontrollera är Tps:en, oljepumpens justering och bränsletrycket. Inga felkoder har jag heller. Enligt återförsäljaren så finns inga uppdateringar till EFI:n på min.

Någon som har några andra tips på vad man kan kontrollera? Eller är det en boondocker som är enda lösningen?
 
Last edited:

malm

Välkänd medlem
20 feb 2007
160
0
6
Sundsvall
Undrar om det är samma mc 800 som jag ägt en gång? Den satt det black magic kit i och boyesen reeds den gick riktigt bra vill jag minnas :)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
en boondocker löser nog problemet , men jag rekomnderar hellre att trimma lite , en std modifiering är ett 300 munstycke i slangen och en 1.5 graders kil , = renare och rappare , jag har aldrig fått mina att ta över 3 l milen
 

Jowen

Aktiv medlem
16 dec 2006
96
0
6
en boondocker löser nog problemet , men jag rekomnderar hellre att trimma lite , en std modifiering är ett 300 munstycke i slangen och en 1.5 graders kil , = renare och rappare , jag har aldrig fått mina att ta över 3 l milen
Ok. Men är det inte så att ett munstycke i slangen bara stryper på fullgas? Isåfall så hjälper det inte något mot bluddret vid lågt gaspådrag.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
nä helt riktigt , har faktist inte prövat enbart kil munstycke själv men dom man pratar med säger alltid att den går renare , kanske är det att man gasar ur den bättre på högre varv eller så gör tändningen skillnad , de ska vara osagt , man kan börja med att kolla upp att TPS:en står rätt
 

Kingen 700

Välkänd medlem
21 mar 2010
136
0
6
Sundsvall
nä helt riktigt , har faktist inte prövat enbart kil munstycke själv men dom man pratar med säger alltid att den går renare , kanske är det att man gasar ur den bättre på högre varv eller så gör tändningen skillnad , de ska vara osagt , man kan börja med att kolla upp att TPS:en står rätt
Hej och tack för svaren!
Jo Malm, MC 800:an var din gamla pärla och jag ägde den fram tills för 3 veckor sedan och var helnöjd med den!
Annars, är TPS:en styrningen till insprutning och ev. tändning??!!

/Kingen
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ja TPS:en är helt enkelt Sensorn för Trottel Position , står den fel ger inte ECU:n rätt bränsle/luft blandning , även tändningen är annorlunda beroende på spjällläge
 

Kingen 700

Välkänd medlem
21 mar 2010
136
0
6
Sundsvall
ja TPS:en är helt enkelt Sensorn för Trottel Position , står den fel ger inte ECU:n rätt bränsle/luft blandning , även tändningen är annorlunda beroende på spjällläge
Ok, men borde inte det ge något felmeddelande (motorlampan i mätaren)? Finns några uppdateringar till ECU:n, som skall/skulle göras på service?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
den ska blinka men den kan nog stå lite fel utan att det gör det , jag vet inte av några uppdateringar än en 06:as reflash är dock skeptisk till att den gör några skillnader ,
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Odysse har helt rätt, TPS:en kan vara ganska kännbart felinställd utan att lampan blinkar. Så kolla upp det du, det kostar inte många kronor på verkstan om du inte gör det själv.
 

Kingen 700

Välkänd medlem
21 mar 2010
136
0
6
Sundsvall
ja TPS:en är helt enkelt Sensorn för Trottel Position , står den fel ger inte ECU:n rätt bränsle/luft blandning , även tändningen är annorlunda beroende på spjällläge
Finns det något sätt att se om TPS:en står rätt, eller måste den in på aukt.verkstad?
Annars verkar ju "kil" och ev. Boondocker som det bästa altertnativet, synd bara på pengen...!?
Om man kör på snikvarianten med "kil" och munstycke, är det slangen till tanken, eller är det någon annan som ni menar? Finns ingen risk för att motorn nyper, om man stryper flödet på det sättet?
Ett par V-force eller Boyesen kit, vad ger det i kombination med ovanstående uppdateringar ? Alt. att bara kolla TPS:en och om den är OK, bara montera reedsen, hur blir responsen då på originalmotorn?

Hälsningar!/ Kingen
 

Jowen

Aktiv medlem
16 dec 2006
96
0
6
Finns det något sätt att se om TPS:en står rätt, eller måste den in på aukt.verkstad?
Annars verkar ju "kil" och ev. Boondocker som det bästa altertnativet, synd bara på pengen...!?
Om man kör på snikvarianten med "kil" och munstycke, är det slangen till tanken, eller är det någon annan som ni menar? Finns ingen risk för att motorn nyper, om man stryper flödet på det sättet?
Ett par V-force eller Boyesen kit, vad ger det i kombination med ovanstående uppdateringar ? Alt. att bara kolla TPS:en och om den är OK, bara montera reedsen, hur blir responsen då på originalmotorn?

Hälsningar!/ Kingen
Man behöver en voltmeter, ett speciellt mätinstrument och en kabelhärva för att mäta TPS:en. Jag fick låna det av återförsäljaren. Annars så borde dom inte ta många hundringar för att mäta upp det åt dig.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Om man kör på snikvarianten med "kil" och munstycke, är det slangen till tanken, eller är det någon annan som ni menar? Finns ingen risk för att motorn nyper, om man stryper flödet på det sättet?
Ett par V-force eller Boyesen kit, vad ger det i kombination med ovanstående uppdateringar ? Alt. att bara kolla TPS:en och om den är OK, bara montera reedsen, hur blir responsen då på originalmotorn?
Hälsningar!/ Kingen
med munstycke i slangen tar man endast ner den puckel som bränslekurvan har vid 7700-7800 , det finna rejält med soppa att ta av där där , bromsade senast idag en 03:a å den var lika fet som dom alltid , nyper en std motor med enbart kil och munstycke så har det inte enbart med det att göra , är ngt annat fel så nyper den givetvis snabbare .....
jag kör själv med andra reeeds på vissa motorer men skulle köpt annat före , tex en BMP pipa eller boondockerbox , dom som kör enbart med reeds säger dock att det blir en ny motor allt som oftast ...
 

Kingen 700

Välkänd medlem
21 mar 2010
136
0
6
Sundsvall
med munstycke i slangen tar man endast ner den puckel som bränslekurvan har vid 7700-7800 , det finna rejält med soppa att ta av där där , bromsade senast idag en 03:a å den var lika fet som dom alltid , nyper en std motor med enbart kil och munstycke så har det inte enbart med det att göra , är ngt annat fel så nyper den givetvis snabbare .....
jag kör själv med andra reeeds på vissa motorer men skulle köpt annat före , tex en BMP pipa eller boondockerbox , dom som kör enbart med reeds säger dock att det blir en ny motor allt som oftast ...
Tack för alla svaren!
Vad brukar de bromsa standard, samt vid vilket varv brukar std.motorn ge sin toppeffekt? I instruktionsboken skriver de 7 800-8 000 rpm?!
En kil å munstycke, vad brukar det ge, samt var kan man köpa detta?

Tackar, tackar!/ Kingen
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
03:an har gett 135 och dom nyare närmare 130 hk i min bänk , toppeffekten ligger från 7600 -7900 varv beroende på hur het pipan är , låter man den klippa 7700 och sakta klättra uppåt brukar det mata på bra , många firmor har kilar bla Bengans motor , ca 4-5 hk kan du räkna med .....
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Nää det är inte svårt.

Bort med ljuddämparen och startapparaten


Bort med svänghjulet, Använd lämplig avdragare


Montera kil




Skruva ihop dra med moment och kör locktite på bultarna till startkransen.
 

Erja

Välkänd medlem
31 jan 2010
106
0
6
Bjuråker
GRYMMMT bra svar.. tänk om man alltid kunde få det..
TACK
Har iof en F7.a men ändå solklart. eller?