Olja till kedjehus?

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Tja jag hade tänkt byta drev samt att byta olja i min Rev 600 HO 03:a,men har fått så mycket olika svar ang detta så jag tänkte fråga om det är någon här på forumet som kan rekomendera en olja som funkar klockers till kedjehuset?

// Tomas

D

Draken

Jag har kört växellådsolja från okq8 i alla mina skotrar i 15år och aldrig haft minsta bekymmer. (yamaha,lynx,polaris)

På den tiden jag körde yamaha så frågade jag åf om detta och då sa han att det viktiga var att det var en olja som klarade temperaturen men i övrigt var det inte så noga. Ungefär.

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Jag har kört växellådsolja från okq8 i alla mina skotrar i 15år och aldrig haft minsta bekymmer. (yamaha,lynx,polaris)

På den tiden jag körde yamaha så frågade jag åf om detta och då sa han att det viktiga var att det var en olja som klarade temperaturen men i övrigt var det inte så noga. Ungefär.

Ok vilka temperaturer är det som gäller då man ska kolla på sådant?

// Toams

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta
Alla personer säger olika. Endel kör med tjocka trögflytande oljor. Tex bakaxel olja. Vilket ja själv alltid har kört på å fungerat fint. Luktar dock helvette. Sen har ja även haft ATF olja , Tex Dextron 2 el 3 som är till bla servostyrning och automatlådor då endel personer säger att oljan ska vara så tunn och klibbig som möjligt för minst motstånd och fastna i länkarna och på så sätt dras med.

Vet även folk som kör med motorolja då det var det enda som fanns hemma.
Det mesta verkar fungera, men själv så röstar jag på tjock olja tex, bakaxelolja el utombordsolja te växelhuset. Sånna där små tuber som man köper på macken.

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Ski-doo:s kedjehusolja framställs med all säkerhet av Red Line oil i usa. Den finns till betydligt bättre pris hos vissa välsorterade bildelsföretag som te.x MECA eller liknande.
Där heter den Red Line chaincase oil och har viskositeten 75w-140. Jag tycker ändå att den är onödigt dyr och att flaskan endast innehåller 355ml o det räcker inte till 2 fyllningar i min skoter.
Så jag valde att köpa 1 Liter "Castrol 75w-140 SAF-XJ" växellådsolja istället till ännu bättre pris.
Delade 50/50 med en kompis o det räcker till 2 fyllningar var. Kostade kring 200:-/L ,medan ski-doo oljan kostar kring 170:- för 355ml.

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Ski-doo:s kedjehusolja framställs med all säkerhet av Red Line oil i usa. Den finns till betydligt bättre pris hos vissa välsorterade bildelsföretag som te.x MECA eller liknande.
Där heter den Red Line chaincase oil och har viskositeten 75w-140. Jag tycker ändå att den är onödigt dyr och att flaskan endast innehåller 355ml o det räcker inte till 2 fyllningar i min skoter.
Så jag valde att köpa 1 Liter "Castrol 75w-140 SAF-XJ" växellådsolja istället till ännu bättre pris.
Delade 50/50 med en kompis o det räcker till 2 fyllningar var. Kostade kring 200:-/L ,medan ski-doo oljan kostar kring 170:- för 355ml.

Funkar den oljan bra för dig? Vart köpte du den?

/ Tomas

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Ja den funkar bra, men OK-Q8 75w-90 funkar åxå. Det viktiga är nog att man byter varje säsong, för att få ut fukten o metallpartiklarna som blir kvar i oljan.
Företaget där jag köpte min oljeflaska heter Ojanperä bildelar i Luleå, men finns även hos Laitis och eventuellt Mekonomen och MECA.
Jag har dålig koll på företagen i Sundsvall som säljer castrol produkter. Du får kolla på nätet eller ringa runt.

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Ja den funkar bra, men OK-Q8 75w-90 funkar åxå. Det viktiga är nog att man byter varje säsong, för att få ut fukten o metallpartiklarna som blir kvar i oljan.
Företaget där jag köpte min oljeflaska heter Ojanperä bildelar i Luleå, men finns även hos Laitis och eventuellt Mekonomen och MECA.
Jag har dålig koll på företagen i Sundsvall som säljer castrol produkter. Du får kolla på nätet eller ringa runt.
Ok då ska jag åka till meca imorn,tänkte lika bra att köpa en riktig olja då man ändå ska dreva ner 2 kugg & byta matta :becky:

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Vet även folk som kör med motorolja då det var det enda som fanns hemma.
Det mesta verkar fungera, men själv så röstar jag på tjock olja tex, bakaxelolja el utombordsolja te växelhuset. Sånna där små tuber som man köper på macken.
Jag har kört utan olja i flera år pga taskiga packboxar och det går det med

verkligen inte att rekommendera dock :)

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Såg nu att mekonomen i Sundsvall har castrolen i sortimentet, men om den finns i hyllan är ju osäkert. Pris 259:-
Min flaska kostade 220:- men det var ju från en annan firma.
MECA verkar köra med mobil och Red Line oljor.

Last edited:

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Såg nu att mekonomen i Sundsvall har castrolen i sortimentet, men om den finns i hyllan är ju osäkert. Pris 259:-
Min flaska kostade 220:- men det var ju från en annan firma.
Vet du om den finns på meca? Annars så får det blir mekonomen =)

// Tomas

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Nä jag kollade på nätet nyss o meca har som sagt mobil o red line i sortimentet.
Dom har ju chaincase oil 355ml för 125:- eller ännu hellre red line shock proof 946ml för 215:- men det är synd att det inte är en hel liter. För oftast så går det ju i 250ml i ski-doo eller min Lynx t.ex. Vet ej oljevolymen i din skoter.
Lycka till med inköpen o kedjebytet.

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Nä jag kollade på nätet nyss o meca har som sagt mobil o red line i sortimentet.
Dom har ju chaincase oil 355ml för 125:- eller ännu hellre red line shock proof 946ml för 215:- men det är synd att det inte är en hel liter. För oftast så går det ju i 250ml i ski-doo eller min Lynx t.ex. Vet ej oljevolymen i din skoter.
Tack ska du ha för dom otroligt snabba svaren :nod:

// Tomas

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
De vart ingen Csatrol olja de vart RedLine ChainCase Oil SAE 75W140 API GL-5+ Hypoidolja är det ett fel val? Fick ett bra pris på den bara 4x355ml för 250:- :becky:

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
De vart ingen Csatrol olja de vart RedLine ChainCase Oil SAE 75W140 API GL-5+ Hypoidolja är det ett fel val? Fick ett bra pris på den bara 4x355ml för 250:- :becky:
Ja nu har du ju äkta ski-doo olja till 5 oljebyten + ev. påfyllningar. Du fick ju 50% rabatt dessutom. Grattis... :D

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Jag har kört utan olja i flera år pga taskiga packboxar och det går det med

verkligen inte att rekommendera dock :)
Mina nya drev och kedja höll i ca 60 mil sedan all olja läkt ut.
Så jag rekomenderar verkligen inte att köra utan olja.

Och något tjockt kletigt kladd tror jag inte heller på.
Nä tunnflytande ska det va som spolar kedja och drev rena från metallpartiklar och som sedan fångas upp via magnetiska pluggar.

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Tror inte det är så känsligt om man inte har slirdrev eller dylikt, tänk bara en mc eller cross kedja hur länge den håller tänk en då som sitter kapslat och i oljebad! bara det smörjer håller det nog bra länge

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Min kedja lever än :nod: All olja som fanns i är den lilla pölen på botten och jag hittade både jord och löv inne i huset plus vältuggade rester av en trasig lagertätning :suspicious:

Tror dom har haft fett på kedjan med tanke på hur locket ser ut :hmmmm2:
Den har nig iallafall gått 100 mil i min ägo utan olja och säkert flera år innan