phazer turbo 0.5 bar?

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Tja

Tror ni att phazern håller bättre om man kanske bara tar 0.5 bar istället för 0.8. har hört att dom inte håller så bra med turbo?
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
har hört blandade meningar så tänkte att nån här kanske vet nått
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Vid 0.8bar kör man med kompsänk.. Så är väl ungefär samma hållbarhet..

De som går sönder är:
Grenrören brister (flexrören) dvs skotern kommer brinna upp ganska snabbt med lite otur.
Motorras i form av vevlager som får otillräckligsmörjning, vevaxlar som går av osv.. Har sett lite diverse ras faktiskt.
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Vid 0.8bar kör man med kompsänk.. Så är väl ungefär samma hållbarhet..

De som går sönder är:
Grenrören brister (flexrören) dvs skotern kommer brinna upp ganska snabbt med lite otur.
Motorras i form av vevlager som får otillräckligsmörjning, vevaxlar som går av osv.. Har sett lite diverse ras faktiskt.
Flexrören är en grej men det går väl hantera, ev med bättre värmeskydd av tanken som backup.
Men skulle du kunna utveckla mer om motorskadorna , är det "normala" effektuttag och laddtryck , nån ide om vad som orsakar dålig smörjning och det låter dramatiskt med vevaxlar som går av.
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
så med kompsänkning så håller det bättre elr vad? jävligt synd, tänkte bara att det räcker gott och väll med endast 110 hk bara för att få snurr på allt. men om det ändå inte håller så får man väll satsa på nån summit 600 elr ?
 
N

N_w

Ja, den borde hålla något bättre med (turbo kolvar) fast man kan ju kompsänka på flera sätt men vanligast att byta kolvar samt ta ur förbränningsrummena. Mindre risk för spikningar, skjutna toppackningar osv..
 

Jaså

Aktiv medlem
29 sept 2008
58
0
1
Kiruna
Vid 0.8bar kör man med kompsänk.. Så är väl ungefär samma hållbarhet..

De som går sönder är:
Grenrören brister (flexrören) dvs skotern kommer brinna upp ganska snabbt med lite otur.
Motorras i form av vevlager som får otillräckligsmörjning, vevaxlar som går av osv.. Har sett lite diverse ras faktiskt.
Flexrören håller om du har rätt variator kalibrering, avgassmällar som tar sönder dom, gäller alla turbo maskiner.
Mesta haverier beror på att fodren inte håller!
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Flexrören håller om du har rätt variator kalibrering, avgassmällar som tar sönder dom, gäller alla turbo maskiner.
Mesta haverier beror på att fodren inte håller!
Hur menar du , den har väl nicasil direkt i alublocket?
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Brukar vara dom som kör ej kompsänkt som de oftast blir på men händer även dom som är kompsänkt när dom gått en bit.
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
okej är inte så inne på vad man exakt gör när man kompsänker men går det inte att kompsänka när man har 0,5 bar
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
okej är inte så inne på vad man exakt gör när man kompsänker men går det inte att kompsänka när man har 0,5 bar
Det billiga enkla sättet är att lägga en distans ( som en extra topplockspackning ) på nån millimeter eller två , tanken med att köre lågt laddtryck är att behålla komp ,och därmed respons och låg bränsleförbrukning och mindre jobb med motorn.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
det han menar är ju om han har en som är byggd för att köras med 0.8 bar men sänker laddet till 0.5...

kommer nog hålla bättre men tror inte du skulle vilja puttra runt med 0.5 när du istället kan åka med 0.8 och få 25hkr till.

brukar vara svårt att tom hålla sig till det rekomenderade.så att ligga så långt under det är nog inte enkelt.
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
nefan nog räcker det gått och väl med 110 hk elr va man får av 0.5 bar. bara så den orkar slita lite mer i djupsnön. sen så ser man aldrig nå mtx med turbo på blocket m.m. bara rtx varför?