AC prislista -11

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Night Stalker, det blir säkert ett nytt chassi. Men barnsjukdomarna kommer att finnas där precis som på alla andra nya chassin/nya modeller/finesser. Även om AC testat chassit i flera säsonger - vilket de knappast har, tror inte de har suttit på en färdig produkt så länge - så är det först när det kommer ut till kunderna som mängdtestningen blir seriös. Och det är då man upptäcker svaga punkter som redan garantin får ta hand om.
Jag tycker inte det är nåt att oroa sig för så länge AC och handlaren är vettiga, men en helt ny modell utan barnsjukdomar finns helt enkelt inte. Varken på skoter- eller bilsidan.

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Klart att det alltid kommer att finnas barnsjukdommar på helt nya modeller, men jag skulle tro att då dom har haft nåra extra år på sig så har dom nog kunnat testa lite och sedan kunnat hitta och reducera endel av felen. :)

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
(vilket jag anser är en helt befängd tanke, vem fan vill ha en maskin för lössnö som är i grunden framtagen för att köra snocross och enduro lopp?) då dom sätter mkt stor vikt vid att deras maskiner ska vara utvecklade för ett endamål och därmed även vara bäst i de segmentet.

jag är helt inne på arjeplogarns fundering, hur kan ski-doo som inte ens med nya chassit har spec mkt att säga till om mot m-serien lr förra chassit från polaris kunna hålla fantasipriser och ändå få sälja så mkt? brp handlaren här är stenhård och prutar inte en krona på sina maskiner.. Däremot kan du få något bättre pris på tillbehör vid köp av en helt ny skoter.

ang första påståendet.
jag vill och jävligt många mer. både klättra och hoppa,med samma maskin,helt underbart ju.

ang priset.
ta en racemaskin för 140+tusen.
sätt i en helt nyutvecklad motor med den absolut senaste tekniken.
förläng den med längre matta.
sätt i en längre boggie byggd för att fungera bra vad du än vill göra med den.

ja 152 tusen är priset satt till.ta bort 8 tusen eller va det nu var i förbeställningsrabatt så är den nere i samma pris som en arctic som är baserad på en snart 10 år gammal skoter.snopro 440.

polarisen kostar mindre än arcticen.endå är det det en jävligt het modell.en värsting helt enkelt.

att påstå att m-serien är top of the line är ganska fel.kanske bra på det den är tillverkad för men inte det senaste precis.
och som sagt det enda dom är bra på är ju att vara lättkörda i lössnön.

arctic är väll dom som är dyra om jag får säga det.inget nytt på år och dar och samma pris som resterande märken som utvecklar sina skotrar.

sen ska man ju vara klar på en sak.

m8 är inte ens i samma liga som varken freeride eller assault då dom två är friåkningsmaskiner och inte bergsklättrare.

så för dig och arjeplogarn så är det ju 163" modellerna från polaris och brp ni ska jämföra med.dom är tillverkade för samma sak som m8.

och hur som helst så har jag funderat på m8 faktist.men blev endå freeriden.
av den anledning att jag är 99% säker på att det är en roligare maskin.
om det gick så hadde jag tagit den i 146" och då skulle den ta sig ännu sämre men som sagt den är inte riktad mot dom som aldrig vill köra fast.

Last edited:

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
Är det inte ordinarie priser man ska jämföra Rotax? I så fall är Ski-doon 12000 dyrare och det är ju inte så lite det.

Vänder vi på ditt exempel så blir ju det ohyggliga skillnader.

ordinarie pris m8: 139900
Rabatt vid rent köp: 12000

Ski-doon: 152000
Arcticen med rabatt: 128000
Skillnad: 24000

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
i så fall missupfattade du mitt exempel.

rabatt och prutning är inte samma sak.
priset på ski-doon hamnar på 144 med rabatt helt OPRUTAT.
arctic hadde tagit bort sin catcash läste jag lite längre upp i tråden. dvs där finns ingen rabatt att tillgå. alltså 144tusen OPRUTAT.

alltså samma pris för freeride som för m8. OPRUTAT.

sen kan du ju kanske pruta ner m8an 12tusen.men det kan du ju även lyckas göra på ski-doon.utöver rabatten på 8 tusen.

Last edited:

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
i så fall missupfattade du mitt exempel.

rabatt och prutning är inte samma sak.
priset på ski-doon hamnar på 144 med rabatt helt OPRUTAT.
arctic hadde tagit bort sin catcash läste jag lite längre upp i tråden. dvs där finns ingen rabatt att tillgå. alltså 144tusen OPRUTAT.

alltså samma pris för freeride som för m8. OPRUTAT.

sen kan du ju kanske pruta ner m8an 12tusen.men det kan du ju även lyckas göra på ski-doon.utöver rabatten på 8 tusen.
För mig är det hur mycket som försvinner från bankkontot då jag betalar en skoter som betyder något, oavsett om det heter rabatt, prut, eller nåt annat.

Last edited:

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
För mig är det hur mycket som försvinner från bankkontot då jag betalar en skoter som betyder något, oavsett om det heter rabatt, prut, eller nåt annat.

precis.håller med.

och prutar du 12 tusen på en ny arctic så hamnar den på 130-132 tusen.
och på skidoon så har du först 8 tkr i rabatt och sen med 12 tusen prut så blir det 132 tusen.
så priserna blir endå detsamma.

men skitsamma.jag köper det jag vill ha.och tror dom flesta andra gör likadant.

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
precis.håller med.

och prutar du 12 tusen på en ny arctic så hamnar den på 130-132 tusen.
och på skidoon så har du först 8 tkr i rabatt och sen med 12 tusen prut så blir det 132 tusen.
så priserna blir endå detsamma.

Nej som jag sagt innan hamnar den på 128000. Tvivlar starkt på att någon handlare låter dig få de 8000 i rabatt + pruta 12000 på en ny ski-doo. Men visst, lyckas du så är det ju bra :)

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Precis, du vill ha en ski-doo. Och jag vill absolut inte ha dom då jag anser att chassit är otroligt äckligt och inte förmedlar mig nån känsla alls. Däremot så älskar jag M-serien och Crossfire :) Är ju helt och hållet en fråga om vad man föredrar :)

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Det är ju listpriset som gäller för ALLA som ska köpa skoter oavsätt märke. Sen har ju vissa märken rabatt om du förbokar skotern nu. Själva prutningen kan man inte ta med i priset för vad som gäller för ALLA som ska köpa skoter. Vissa handlare än stenhårda och prutar inte en krona, sen finns det dom som prutar 5000:- för nästan alla som kommer in och köper en splitter ny skoter men så kommer bästa vännen in och ska köpa en splitter ny skoter och då får han pruta 10.000:- + att han får ett skoter ställ och en värsting hjälm för 1000:-. Men det kan man inte ta med i Listpriset.

Jag håller med RotaX447. M/Cf-serien har hängt med länge nu och är bäst på sitt segment men dom börjar bli till åren och det kommer inga stora uppdateringar på dom nå mer. Största skillnaden är färgsättningen från år till år och en ny dyna. Så priset på den börjar bli lite för dyrt egentligen med tanke på att du kan få samma skoter fast med 80mil på mätaren och annan färg för flera tusen mindre bara du tar tid att lite och inte har så bråttom och måste ha den nu.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag håller med RotaX447. M/Cf-serien har hängt med länge nu och är bäst på sitt segment men dom börjar bli till åren och det kommer inga stora uppdateringar på dom nå mer. Största skillnaden är färgsättningen från år till år och en ny dyna. Så priset på den börjar bli lite för dyrt egentligen med tanke på att du kan få samma skoter fast med 80mil på mätaren och annan färg för flera tusen mindre bara du tar tid att lite och inte har så bråttom och måste ha den nu.
Exakt, därför hoppas jag att arctic inte säljer en enda m8 eller c8 till nästa år. Riktigt jävligt att inte sänka priserna när man inte kommer med något nytt. Vad fick vi i år? Några nya väskor?

tullan

Välkänd medlem
1 jan 2000
208
0
16
ny dyna och 57mm power claw matta till crossire bla...ingen jätterevolution men ytterligare förbättringar iaf. En modell är väl som bäst precis innan den slutas tillverkas och ersätts av en ny sägs det....