SOMMAR PROJEKT Lynx RC 440 / 700 ??

Status
Stängd för vidare inlägg.

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
Tjenare jo jag undrar hur man ska göra för att få tillbaka boggien och mattan.
Jag tror jag ska försöka spänna hela boggien och mattan bakåt.
mattan hänger ju framtill i drivaxeln, sedan drar du bara bak mattan och stoppar in boggin från sidan,(lätt på bakre axeln så den blir så kort som möjligt) sedan hänger du bara upp den i fästena fram och bak och spänner sedan mattan?
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Tjenare! =)
Ska till skotern på måndag och jag kom att tänka på en sak.
Kan man låta den innre plattan/delen av premiärvarriatorn vara och bara byta den yttre? (själva varriatorn)
Och tror jag bbestämt mig att jag kör med 440 premiären fast med 700 ans inehåll!

// Pontus
Men varför i fridens dagar göra allt så svårt? visst primären är de smidigast att bara ta ytterskiva, men varför älta de där med 440 tändning? kör med de som passar 700an som de är gjort för att göra... Har inte 440in en smidd primär BTW? d.v.s. att skivorna på 440in är hårdare än 700ans som är gjutna? tror inte de blir en bra kombination att dela på variatorerna och ta en skiva från vardera primär... Mena är ju inte raketforskning att ta en avdragare och plocka variatorerna från vevaxeltappen...

Gör inte livet svårare än de redan är!!
Kör hårt...
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Men varför i fridens dagar göra allt så svårt? visst primären är de smidigast att bara ta ytterskiva, men varför älta de där med 440 tändning? kör med de som passar 700an som de är gjort för att göra... Har inte 440in en smidd primär BTW? d.v.s. att skivorna på 440in är hårdare än 700ans som är gjutna? tror inte de blir en bra kombination att dela på variatorerna och ta en skiva från vardera primär... Mena är ju inte raketforskning att ta en avdragare och plocka variatorerna från vevaxeltappen...

Gör inte livet svårare än de redan är!!
Kör hårt...
Ja jag vet ska köra med 700 tändningen!
Och varriatorerna vet i fan då ALLA säger olika.
Får väll fixa en avdragare så jag kan ta inerstyket från 440 premiären då!
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Gör antingen som Rbanan säger - att du tar 440 variatorerna och bestyckar om dem. Eller så kan du ju ta dina "gamla" variatorer (från mxz:an).
Jag hade valt 440 variatorerna.

Låt dig inte avskräckas nu. Även om detta kanske låter krångligt och svårt så är ju denna operation inte särskilt komplicerad.
Och som dom andra har sagt, köp en 600 H.O. pipa! Du kommer att behöva passande grenrör till pipan också.
Jag löser det nog så!
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Jag löser det nog så!
Hur? Bägge alternativen står ju där.
Ta inte den ena skivan från den ena variatorn och den andra skivan från den andra bara. De kommer inte lira bra ihop eftersom det är olika vinklar på dem.
Gör det enkelt för dig och kör med 700 variatorn som den är. Nöj dig med att montera en ny fräsch fjäder och se till så inget är glappt bara.
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Hur? Bägge alternativen står ju där.
Ta inte den ena skivan från den ena variatorn och den andra skivan från den andra bara. De kommer inte lira bra ihop eftersom det är olika vinklar på dem.
Gör det enkelt för dig och kör med 700 variatorn som den är. Nöj dig med att montera en ny fräsch fjäder och se till så inget är glappt bara.
Det sättet han rekomenderar att köra med 700ans inehåll i 440 varriatorerna. ;)
Du tänkte att jag skulle köra med 700 premiär och 700 sek?
Vilket alternativ är bäst? Antar att det är det krångligare alternativet.
får väll skaffa avdragare till premiären. (har inte lyckats med att hälla i olja.) Andra tipps? (lindade så mkt gängtejp det gick och drog åt men det tätade inte nog bra.)
Jag vill göra det bättre sättet nu direkt för sedan ska jag bli kvitt mxzan!
 
Last edited:

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Varför ens strula till det och "bygga" om 440 variatorn? Ta bara 700 variatorn för guds skull..
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Varför ens strula till det och "bygga" om 440 variatorn? Ta bara 700 variatorn för guds skull..
Sägs vara bättre med smidda skivor.
Funderar på att ta bara 440 fjädern (för tillslagssvarvet) och sätta i 700 premiären och sedan köra med 700 variatorer!
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Grymt seg tråd skulle jag vilja säga, har ju inte hänt nåt än...
Att byta motor går ju fort om man bara gör det.
Ja alltid är det ju någon som ska gnälla!
Jag har ett liv utanför garaget och varför ska jag strässa? Har ju ända fram till vintern på mig. Jag har inte varit vid skotern på 3 veckor.
Skotern står hos farssan och jag har varit i göteborg 2 veckor + att jag är hos morsan nu.
Varför ens bry dig och komentera ?
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Hej har fått et erbjudande av Alexander anaje här på forumet!
''Du är fortfarande inte sugen på att byta mot min preppade 700/800 variator med hårdare fjäder=V-kit och lite annat gott ? kan få sekundär också då lirar de riktigt jävla bra ihop vet inte om du kan få något bättre du kan få med vikter till din 700 variator så du kan köra den på din 440 motor''

Kan det vara värt det? Var tydlingen någon som kört skotercross med dem. Var någon äldre variator samma som mxzans tror jag.

"Är en tra 3 variator som sitter på 00 till 04 har jag för mej. Preppad av strandberg (v-kit ungefär) förbannat fräsch för att vara en crossvariator!. Som jag sa tidigare är de crille strandberg som preppat variatorn funkar klockrent på 7 och 800 motorerna eftersom de är ungefär samma hk. "
 
Status
Stängd för vidare inlägg.