SOMMAR PROJEKT Lynx RC 440 / 700 ??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Jaså du citera hela mitt PM=personligt meddelande :D aja hur som helst jocke strandberg mena jag naturligtvis
Jajemen ;)
Men du alex jag tror tyvärr att jag kommer att köra med 440 varriatorerna själv. då kommpisen har fixat en avdragare!

En annan fråga törs man använda STARK loctite på bultarna till blockhalvorna?
Man ska också ha stark locktite till stratorn?
Är vid skotern nu så ska knäppa lite bilder hur det ser ut!:ciao:

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Tjenare!
Nu har jag fått ihop motorn jag använde svag gänglåsning.
jaja här kommer lite bilder var dock lite gryniga....
Ska byta platts på stratorna i kväll eller i morgon. Och ev börja med varriatorerna. Blir 440 varriatorer med 700ans inehåll!:ciao:
800 pipan på bild.

Attachments

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Nu börjar det hända grejor - efterlängtat :)

Du behöver ju inte byta plats på statorerna egentligen ?

Sen så är du väl medveten att du tappar effekt genom att köra med 800 avgassystemet. 600H.O. hade gjort sig mer rätt till 700a motorn.

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Nu börjar det hända grejor - efterlängtat :)

Du behöver ju inte byta plats på statorerna egentligen ?

Sen så är du väl medveten att du tappar effekt genom att köra med 800 avgassystemet. 600H.O. hade gjort sig mer rätt till 700a motorn.
Bra! :D
Jasså man tappar lite efekt med 800an också... Men lär fungera ändå...
Jo jag tror man måste byta för att kablarna till cdin är olik.. :confused:

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Slut för idag...
Gick ut nu efter middagen och satte dit statorna och började sätta dit motorplattorna. Det gick bra på 440 motorn men på 700an så stöp det i oljepumpen.. :O
Min fråga ska jag ta bort oljepumpen och sätta för en platta som det är på 440in?
Hur blir det med slangarna då ? Har ringat in dem röda på bilden!
Och det är inget som smörjs av 2t oljan? (tänkte så det bara är att koppla bort) Altså det går BARA till soppan?

Tacksam för svar :D

Attachments

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
ska man kanske kööpa en sådan platta som sitter på 440in (bild 4)
Blir väll svårt att få "tätt" annar eller?
citerat av Melmeq
"Täpper man bara igen oljan så skär därimot vattenpumpslagret, detta märker man dock inte utan skoten fortsätter att funka, tills den tvärstannar och man inser att vattnet stått stilla och motorn värmenypt."
Så man kan altså inte bara koppla bort pumpen...?

Last edited:

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. heey grabben, nje, som du sett så ska du inta bara plugga igen hålet där pumpen satt..

gör så att du

1 tar bort pumpen
2 monterar 440 plattan, alternativt tillverkar en egen, underskatta inte godistjockleken bara, ska vara anska tjock för att inte bångna när du drar åt skruvarna och en läcka uppstår.
3 koppla samman nipplarna som på bilden nedan

4 anslut din oljebehållare till den övre "av luftningen/ inloppet till oljekammaren
5 (alternativt men högst rekommenderat) borra hål i täckplattan och montera den mässingsnippel som finns på oljepumpen, så får du in och utlopp till oljekammaren

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. om vi säger såhär, ifall du bara har en oljeslang som går in i oljekammaren, så blir de kämpigt för olja och luft att byta plats när du tankar upp oljebehållaren..

har du ett nedre "inlopp" och ett övre "utlopp" så åker oljan lättare in om luften kan åka ut ..
som att sticka hål i botten på en ölburk för att du ska kunna släcka törsten snabbare

jag köpte min hos ÅF, 349:- eller så, riktigt dyrt för en behållare på 2-3dl..

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
.. om vi säger såhär, ifall du bara har en oljeslang som går in i oljekammaren, så blir de kämpigt för olja och luft att byta plats när du tankar upp oljebehållaren..

har du ett nedre "inlopp" och ett övre "utlopp" så åker oljan lättare in om luften kan åka ut ..
som att sticka hål i botten på en ölburk för att du ska kunna släcka törsten snabbare

jag köpte min hos ÅF, 349:- eller så, riktigt dyrt för en behållare på 2-3dl..
jaha då förstår jag! :D Gör så då.
Fy fan vad dyrt.... Fick du slang och den här värmetåliga ytterslangen?
Och föresten tack för all hjälp Memaq!=D

Nu när jag bytte platts på tändspolarna så mins jag fan inte hur kontakterna från mpem till tändspolen skulle vara?:S (2 stift)
Kanske inte spelar någon roll?

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
..ang slangen så använder jag mig av vanlig soppaslang de blir inte "farligt" varmt, bara man inte använder nån slang av sämre kvalite som egenteligen inte är tänkt att användas med bensin/olje produkter.

ang stiften, vilka är det du menar?
det är inte svänghjuls givarna du menar? vilken som ska sitta över och under?

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
..ang slangen så använder jag mig av vanlig soppaslang de blir inte "farligt" varmt, bara man inte använder nån slang av sämre kvalite som egenteligen inte är tänkt att användas med bensin/olje produkter.

ang stiften, vilka är det du menar?
det är inte svänghjuls givarna du menar? vilken som ska sitta över och under?
Okej då kan jag köra med soppa slang också :D Har hittat begangnat på blocket för 300kr med slang. Men behöver ju en till slang. (kör med soppa slang då)

Stiftern sitter på Tändspolen skickar en bild somn ett ex. Vet ej villken som ska sitta på villket stift...

Attachments

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Är inte säker men borde inte grön va plus? varför inte bara prova är ju bara skifta annars??
okej men är inte den på bilden så man ser inga färger...
Ja jag kan ju prova men ingen motor sitter där än.
Måste fixa en oljebehållare och varriatorerna sen så blir det provstart!

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Har hitta begagnad behållare med slang nu + platta för 400kr. ska skickas på tisdag sedan blir den klar på mag sidan + motorplatta då blir det att fixa varriatorerna :D

Last edited:
Status
Stängd för vidare inlägg.