SOMMAR PROJEKT Lynx RC 440 / 700 ??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Har fixat en annan behållare på kanske 5dl som jag ska använda! Gör också en egen platta av en tjock plåt av rostfritt. och använder mässingplattan från oljepumpen som utlopp.
Visst måste man kunna köra me 440 bränslepumpen? ser ju exakt lik ut som 700ans. Någon har sagt att de bara har en utgång?:S
 
Last edited:

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
.. heey grabben, nje, som du sett så ska du inta bara plugga igen hålet där pumpen satt..

gör så att du

1 tar bort pumpen
2 monterar 440 plattan, alternativt tillverkar en egen, underskatta inte godistjockleken bara, ska vara anska tjock för att inte bångna när du drar åt skruvarna och en läcka uppstår.
3 koppla samman nipplarna som på bilden nedan


4 anslut din oljebehållare till den övre "av luftningen/ inloppet till oljekammaren
5 (alternativt men högst rekommenderat) borra hål i täckplattan och montera den mässingsnippel som finns på oljepumpen, så får du in och utlopp till oljekammaren
Har du gängat i allu plattan för att fästa inloppet ?(mässingplattan)
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
de e nog samma pump ja men de spelar ju ingen roll eftersom de bara är mässing anslutningen du ska använda. Ja stålplattan som jag tillverkat har jag även gängat så jag kunde skruva dit "inlopps kranen"

Någon har sagt att de bara har en utgång?:S
vilka de?
pumparna?

en oljepump har en ingång och tre utgångar..
dvs höger cyl vä cyl och så oljekammaren för vattenpumpslagren
 
Last edited:

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
de e nog samma pump ja men de spelar ju ingen roll eftersom de bara är mässing anslutningen du ska använda. Ja stålplattan som jag tillverkat har jag även gängat så jag kunde skruva dit "inlopps kranen"


vilka de?
pumparna?

en oljepump har en ingång och tre utgångar..
dvs höger cyl vä cyl och så oljekammaren för vattenpumpslagren

Olje problemet är löst! kan fixa bilder i kväll ;)¨
Det var soppa-pumpen som jag trodde man skulle behöva byta men de är ju likadana :S Går ju en slang till varje gasare. Någon skrev att 440 bara hade en utgång.
kör íaf med 440 pumpen.
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Kom att tänka på en sak. Har fjädern BARA med tillslagsvarvet att göra?
I så fåll så skadar det ju inte att ta 440 fjädern. :D

Och slangen mellan "pto inlopp" och "mag inlopp" vad är det för någonting?
och vad är det för diameter på slangen?:embarrest: Glömde stumpen hemma som jag skulle ta med då jag ska köpa en ny. är hos morsan i stan nu så tänkte fixa en länge stump.


kommer iaf ta 700ans inehåll från både premiär och sekundär och he i 440 variatorerna. (Gör det krångliga sättet då Mxzan ska bort med 440 motorn innan nästa vinter!)
När det är klart så ska bara chassiet lämmnas på svetsning. (liten spricka framför fotsteget under kedjehuset) Efter det är klart så åker motorn i!
Sedan så hoppas jag på att hitta någon fräch 44a för rimlig peng.

Har varit dåligt med bilder men det kommer på måndag!:ciao:
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Nej, primärfjädern påverkar både inkopplingsvarvet samt växlingsvarvet.
Jag tror ändå inte att det är någon bra idé att använda 440ins delar eftersom 700an har en TRAI eller TRAII primär. Ramperna kommer nog inte passa mellan TRAIII och de tidigare.
440 -05 har väl TEAM-sekundär? I så fall kommer ingenting passa därimellan.
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Nej, primärfjädern påverkar både inkopplingsvarvet samt växlingsvarvet.
Jag tror ändå inte att det är någon bra idé att använda 440ins delar eftersom 700an har en TRAI eller TRAII primär. Ramperna kommer nog inte passa mellan TRAIII och de tidigare.
440 -05 har väl TEAM-sekundär? I så fall kommer ingenting passa därimellan.
Fan de lät ju inte bra, tur att du sa att det inte passar för jag har inte börjat än!:S
Då blir det till att köra med 700 premiär och sekundär!
Man kan inte ta fjädern från 440 in då? (eller blir det fel med utväxlingen då?)
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Visst kan du ta fjädern från 440n men det är inget jag skulle gjort, Maskinen kommer varva som ett gehu å sen kommer inget hända. Ungefär som att montera alldelles för lätta vikter. Den kommer helt enkelt inte växla ordentligt. Sök istället en hårdare fjäder för 700 motorn.
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Visst kan du ta fjädern från 440n men det är inget jag skulle gjort, Maskinen kommer varva som ett gehu å sen kommer inget hända. Ungefär som att montera alldelles för lätta vikter. Den kommer helt enkelt inte växla ordentligt. Sök istället en hårdare fjäder för 700 motorn.
okej då blir det enkelt :D
Då smäller jag bara dit 700 premiär och 700 sekundär :D
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Hejsan nu kommer lite bilder:D
Har 440 motorn komplett nu iaf! (Ej på bilden.)

Jag gängade en grej från något bromssystem i alu plattan men måste få ut den längre så att slangen ska sitta! (Gänga en annan modell på den.) se bild 2

I morgon blir det väll till att sätta tillbaka 700 premiären på 700 motorn. Då det sägs att ramper mm inte passar att flytta över.

Inte många bilder och har inte hänt mycket men men...

Oljeproblemet är ju löst iaf. Måste skaffa en längre slang av den tunna. (vad är det för slang?) se bild 4
 

Attachments

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
börjar ju se bättre o bättre ut efter ha gått lite trögt..
tror du gör bäst förtjänst och sälja 440/mxz chassiet var för sig :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.