SOMMAR PROJEKT Lynx RC 440 / 700 ??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Nu ska kedjehuset tillbaka på mxzan.
Ska det nedre hjulet ha "honingen" utåt? är som en liten "läpp". Se på bilderna ;)

Dum som man va när man satte tbx boggien så drog man i främre lyftbågen... Bara att köpa en ny.

Bilden längst ner är för att jag undrar om det är en svart kylslang från blocket som ska dit?

Attachments

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
enligt spränskiss så ser du ut som jag satte nedre drevet fel...
Men hur hårt törs man dra dreven.
och kedjespänningen är det allt man kan för hand utan verktyg?

milkmansracing

Välkänd medlem
14 feb 2010
280
0
16
hudiksvall
angående kedjesträckningen så är det inte bra att spänna för hårt då drev o kedja slits fortare, sträckte min så den fick runt 1-1½ cm slakning

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Någon som vet om man kan sätta en "hylsa" mellan. (som adappter) Så att jag kan byta platts på givarna. (går ju att borra upp och gänga på 700 motorn.)
I så fall ska man på stan och köpa sådana i morgon :bigsmile:

Eller går det inte får inte givaren någon kontackt då den kommer ut en bit? (man får den ej in i toppen.)

Tacksam för svar! :madgrin:
Blev en liten stopp nu då det inte passar. Måste även fixa en adappter till olje-utloppet.

Attachments

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Det kan du göra, Passar den inte in så plugga igen och sätt på ett annat ställe, finns ju helicoil och liknande som du kan använda!

Men varför ville du byta givaren?

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Det kan du göra, Passar den inte in så plugga igen och sätt på ett annat ställe, finns ju helicoil och liknande som du kan använda!

Men varför ville du byta givaren?
Jo det går ju också.
För att det ska passa till CDI Boxen ;)

Har iaf varti på ALLA ställen i stan där man kan tänka sig hitta och på mekonomen hade det ett sätt som fungerade :D

Måste borra upp hålet på 440in och gänga till 1/4" (finns en adappter från 700 givaren till 1/4")
Och på 700an så gängar jag till det som är på 440 givaren. M12 spec

Får delarna på ev onsdag och sedan ska chassiet svetsas sen så börjar det närma sig att he tbx motorerna :D

Men en fråga slangen mellan nedre blocket (som gick till oljepumpen) Väd är det som går i slangen? Fick en vakiumslang som inte tålde soppa så bra.

Attachments

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Har fått grejerna nu :D Men en sak passade inte så ska köpa en ny. och får inte borr+ gängtapp för än på måndag....
Funderar på att förlänga nu när boggien är lös. Till 3454, har hittat boggieförlängare och tunnelförlängare. (om motorbytet går bra!)
Men en fråga passar MXZ 700ans Kedjehus att sätta på 440in?Eller annat från ZX-chassiet (spricka i kedjehuset, orsak till att den var tom på olja då jag öppnade) :(

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Får inte borrar och gängtappar för än på tisdag-onsdag... Men jag kan ju sätta i 440 motorn i 700an idag iaf. 440 chassiet måste svetsas innan 700an åker i. (vet ej när det blir han som svetsar är bortrest.)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Jo det går ju också.
För att det ska passa till CDI Boxen ;)

Har iaf varti på ALLA ställen i stan där man kan tänka sig hitta och på mekonomen hade det ett sätt som fungerade :D

Måste borra upp hålet på 440in och gänga till 1/4" (finns en adappter från 700 givaren till 1/4")
Och på 700an så gängar jag till det som är på 440 givaren. M12 spec

Får delarna på ev onsdag och sedan ska chassiet svetsas sen så börjar det närma sig att he tbx motorerna :D

Men en fråga slangen mellan nedre blocket (som gick till oljepumpen) Vad är det som går i slangen? Fick en vakiumslang som inte tålde soppa så bra.
Det är olja som ska finnas i den slangen... men varför har du en nippel på locket där oljepumpen satt? Har en polare jag ska hjälpa snart som också har det, dock har idioten? som meckat bort oljesmörjningen inte haft en aning om vad han gjort... han har pluggat den övre ingången och har enbart en slang på locket till oljepumpen, som dessutom är hemmasvetsat av en kråka så det läcker såklart :)
För olja får man ju in via den övre nippeln så dreven får smörjning. Men den motorn måste rivas så man vet om dreven och allt är ok...

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Det är olja som ska finnas i den slangen... men varför har du en nippel på locket där oljepumpen satt? Har en polare jag ska hjälpa snart som också har det, dock har idioten? som meckat bort oljesmörjningen inte haft en aning om vad han gjort... han har pluggat den övre ingången och har enbart en slang på locket till oljepumpen, som dessutom är hemmasvetsat av en kråka så det läcker såklart :)
För olja får man ju in via den övre nippeln så dreven får smörjning. Men den motorn måste rivas så man vet om dreven och allt är ok...
Haha:p Okej inte vakium då... Jo melmeq har hjälpt mig och det är för att det ska bli bättre cirkulation. Så att man får olja till vattenpumpslagret.

"om vi säger såhär, ifall du bara har en oljeslang som går in i oljekammaren, så blir de kämpigt för olja och luft att byta plats när du tankar upp oljebehållaren..

har du ett nedre "inlopp" och ett övre "utlopp" så åker oljan lättare in om luften kan åka ut ..
som att sticka hål i botten på en ölburk för att du ska kunna släcka törsten snabbare
" Citerat av malmaq.

Men undra om jag ska byta slangen då? Kansku lika bra då...
Har iaf bytt till en ricktig nippel på locket nu ;)
Kommer väll lite bilduppdates i kväll då man ska till farsan :D

Status
Stängd för vidare inlägg.