PRO ASSAULT RMK GOES BOOST AND BEYOND

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
okej, men vad är det för skillnad mellan att brygga dom och plugga dom?

har sett båda lösningarna men oftast sitter det en slang imellan.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Testa på din rr ska du få känna själv, dom blir MYCKET rappare och får ett helt annat ryt. Enda anledningen magnetventilen sitter där är för att klara ljudnivåkraven.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
På HCS forumet är det en del som varnar för att plugga VESarna då de påstår att bränslemappen är avstämd mot hur Polaris bestämt att VESarna ska öppna. Men många där verkar ha kört pluggat utan att få motorproblem så jag vet inte om skeptikerna har fel. Tänkte dock att det kan vara värt att nämna.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Jag såg en liten ökning av avgastempen sen jag pluggade, men bara på lågvarv. Så ska man dra pulka och krypa/touringåka så ska man nog sätta tillbaka ventilen. Men känns inte som det ska vara nån fara på torpet för sånna som jag som har ständigt fladder i tummen! :)

BTW, gjorde just samma sak på en annan maskin och det blev lika grymm skilnad där!
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
så om jag förstår det rätt så kan man dra ur slangen som går från ventilen till vesarna.. och hänga den fritt eller bara ta bort. sen sätta på en varsin slang på vesventilerna och plugga dem? då ska de bli bättre klipp? ligger hemma i feber så ja kan inte gå ut och förstå mig på hur de ser ut.. sorry för OT men fina steg iaf! och maskin!
 

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
så om jag förstår det rätt så kan man dra ur slangen som går från ventilen till vesarna.. och hänga den fritt eller bara ta bort. sen sätta på en varsin slang på vesventilerna och plugga dem? då ska de bli bättre klipp? ligger hemma i feber så ja kan inte gå ut och förstå mig på hur de ser ut.. sorry för OT men fina steg iaf! och maskin!
jag skulle också uppskatta en lite mer ingående beskrivning om vad man gör och varför resultatet blir som det blir av att plugga dom :)

Är inte så kunnig på sånt... kör bara och är gla' :)
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Som jag fattat det så är det en solonoid (stavning?) som stängs vid ett visst varvtal som polaris ställer in. När den stänger kan VES-giliotinerna öppnas med hjälp av avgastrycket och motorn andas lättare. Om du pluggar slangarna så är det inte solonoiden som styr när VES-giliotinerna ska öppna utan det är avgastrycket (samt beroende på hur starka fjädrar som håller tillbaka VES-giliotinerna). Genom att de då öppnar tidigare ska motorn kunna bli rappare, dock påstår en del amerikaner att det även kan vara skadligt för motorn då de anser att den kommer att gå för magert om den öppnar VESarna tidigare än vad bränslemappen är avsedd för. Många har dock goda erfarenheter av att deras motor blivit kvickare och andra har inte märkt någon skillnad. Jag har själv inte provat på min D7a men har funderingar på att göra det.
Någon mer motorkunnig får gärna rätta mig om jag har faktafel i texten ovan.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Ja du har rätt. Man pluggar allså nipplarna på avgasklockorna. Och låter bara originalslangarna hänga och dingla. Dock så BÖR man rengöra vesarna i samband med pluggning för att säkerställa bra funktion.
 

Pjelle

Aktiv medlem
12 nov 2006
64
0
6
Hur kan du få 450 mer i maxvarv? visst, den kanske blir rappare längre ner i registret. men toppeffekt borde inte skilja, då de redan original öppnar för fullt över ett visst varvtal...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Vad solenoiden, eller magnetventil är väl egentligen vad det är, gör är att den släpper in luft i VES-klockorna så att det inte byggs upp något undertryck förrän styrenheten säger till och stänger ventilen. Först när ventilen är stängd hissas giljotinerna.

Pluggar man ledningarna så blir det exakt som en gammal VES-motor och man får bestämma avgasportarnas öppningsvarv med enbart fjädrarna. På detta sätt kan man även ha delvis öppna portar vid vissa varv, med ventilen kvar så tenderar portarna vara antingen helt öppna eller helt stängda vilket väl knappas kan vara optimalt vid alla varvtal.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
En lite notis bara.
Idag så testades det rejält med pluggade ves:ar. och bägge -11:eek:rna fick problem med DET. Min maskin fick det 2ggr, och den andra fick det massor med ggr. Men han åker 98okt och jag åkte på en 70/30 95 och 98. Det verkar som att maskinerna går mycket bättre på 95okt och 98pluggen, konstigt.. Så om man ska göra det kan det vara fint med en bränslebox på 2011 modellerna.

Rotax, det kommer..
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Körde min RR idag med pluggade ves:ar. Hmmz vet inte riktigt om man märkte nån större skillnad..
Men då vare ju en vecka sen ja körde den sist så kanske minnet som sviker.
 

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
undra ifall solenoiden känner att det inte är kopplat till VES och ger boxen en felkod då den inte rör sig nått? eller så känner den inget motstånd och man kanske borde plugga solenoiden oxå?