Hur ser ni till att få er skoter levererad när ni beställer ny? (Främst Boondocker)

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Tjenare,

Har inte skrivit papper ännu, blir väl till veckan om jag kommer loss från jobbet. Satt bara och funderade på vad som "måste" göras på maskinen innan jag hämtar den. Till skillnad från förra året när jag köpte en ny maskin som stod i butik så har man ju nu lite tid och möjligheter att göra större/mindre modifieringar innan leverans, så att den är korrekt direkt :)

Det jag "kommit på" själv;
1. Montera ej regskylt (krävs ju noggrant övervägande innan den klistras)
2. Bort med ruta+"lyktkåpa"
3. Montera vit bukplast
4. Montera vita SLP PP
5. Vent-kit (i förebyggande...)
6. Reservrem (377 även på 800 e-tec tro, tycker mig ha läst om en ny rem, kanske är stabilare än 377:an)
7. Vita lynx handskydd

Kommer såklart spräcka budgeten (som ju just å pass rymde skotern som sådan haha).

Hur gör ni andra som redan beställt eller tänkt beställa?

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
1. Reservrem känns rätt givet, oavsett maskin... Samma med reserv-tändstift, även om de inte ska behövas på en e-tec...
2. Handskydd lär behövas, dock inte bestämt färg än... Vita eller röda lutar de väl åt... Har ju röda handtag på mina nuvarande powder pro, samt lite rött i jackan (lynx valdez)... Fast kanske ser bättre ut med vitt ändå, suck, tur man har ett tag till på sej å fundera... :p
3. Samma sak gäller väl powder pro. Har ett par svarta som kanske åker på...
4. Nån typ av pakethållare / förvaring på tunneln, gillar inte att släpa runt på ryggsäck, känns ju som å ha en 5 storlekar för liten bikini... :p
5. Klistra skylten själv kan ju va en bra idé om man inte litar på åf´s förmåga klistra rakt... :p

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
De flesta skotrar kommer utan skylt så det kan du behöva beställa i förväg.

Ang. tändstift så skulle jag inte bry mig om att ta med några. De som sitter original ska man dock byta vart tredje år eller efter 10,000km.
Har för övrigt inte hört om någon som fått släckta stift på en E-Tec heller.

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Nä, stiften ska ju hålla, brp lämnar väl till å me garanti på dom... MEN de är nog en klen tröst om de mot förmodan skulle bli nå fel mitt på kalfjället i -20 å snöstorm så man blir ståendes...

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Nä, stiften ska ju hålla, brp lämnar väl till å me garanti på dom... MEN de är nog en klen tröst om de mot förmodan skulle bli nå fel mitt på kalfjället i -20 å snöstorm så man blir ståendes...
Nya stift är en klen tröst på kalfjället i -20 och snöstorm, jag skulle inte påta mig att byta stift under dom förhållanden på en e-tec :)

Notera gärna vars dom sitter, eller snarast vad som sitter runt i kring, inget jag skulle byta som sagt, på ett kalfjäll.

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Blir vita handskydd, vitt bukskydd, kapell, mjuk packväska för tunneln, spade... Minns inte om de var nå mer också, de syns väl när de är dags å betala kalaset :p

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
vadå vad man betalar för skotern? dom senaste 4a köpen har jag då fått med rem stift olja, och det har varit 3 olika märken dessutom,, tycker det är dåligt annars

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
På Lundströms har man i alla år fått med Rem och stift det är deras grej och sätta med det man behöver inte en tigga om det det är med.

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
På Lundströms har man i alla år fått med Rem och stift det är deras grej och sätta med det man behöver inte en tigga om det det är med.
exakt.. det tycker jag är helt rätt.. köpte min x-trim därifrån ! eller den står kvar där,, väntar på lasse att han ska komma tillbaks från älgjakten

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Har tänkt lägga till GPS på min maskin - för att hålla mig OnTopic.

Gällande medföljande saker och inte, så har det ju att göra med om man förhandlar ned sista kronan eller om man istället förhandlar med lite tillbehör, eller något mellanting. Varken olja eller rem är ju gratis till dom här maskinerna, det vet vi ju alla mer än väl :)

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Stämmer. svarta dunkar delsyntetisk till e-tec.
Det snackades lite om att boondockern kommer med handskydd från fabrik men inget är skrivet i sten
Ok, isf är den oljan verkligen svindyr, betalade hela 800 nånting för 12liter ifjol hos åf... :p
De enda ja hört angående handskydd var att den skulle komma utan, men de kanske blivit nå ändringar under sensommaren då... Vore ju inte helt fel...

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Hmmm, verkar sitta 21/45-drevning på Boondockern "stock". Då rimligtvis med 102 länkars kedja. Det betyder (om det är samma som övriga REX) att man kan dreva ned som mest till 20/45 enligt den tabell jag funnit - om det behövs någon drevning.

om man nu inte tar fram miniräknaren och utgår från 49 kugg på stora.

bara en tanke sådär, som flög genom huvudet... :)

Marko.n

Välkänd medlem
2 jan 2006
172
0
6
Kil Sweden
angående tändstiften så fick jag till svar att man inte ska röra dom verkar va känsliga krävde visst att dom monterades i rätt läge sa min åf. Sen så blir inte oljan så dyr per mil dyr i inköp men förbrukar inte mycke efter inkörning var nöjd med min 600 E-tec men blev väl övertalad å byta till Boondocker av åf "fick bra inbytes pris "

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Vad de gäller olja, varför köra på XPS? Vad är de som säger att den är så bra ! Har en kompis som jobbar som säljchef på BINOL AB som testat xps mineral och delsyntet, resultatet: den är knappast en optimal olja, eller som han själv sa: det räcker att lukta på oljan, de luktar gammal spillolja om XPS. Så varför lyssna på en Ski-doo handlare som inte har en aning om oljekvalitén, klart som fan dom vill sälja olja och säger att man enbart skall köra på deras.

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Dom rekomenderar nya helsyntetolja för att den är bättre. Man kan köra på XPS delsyntetisk också men skotern kommer färdigfylld med helsyntetisk(800e-tec) för att det är väldigt viktigt att man kör på den oljan under inkörningen.
Helsyntetoljan som rekomenderas till 800e-tec är helt ny för i år.

Delsyntetoljan kostar 1398kr för tre dunkar.
och den nya helsyntetoljan lite drygt 1800kr för tre dunkar.

Då tycker ja din åf va dyr på oljan... :p