Summit freeride, Assault, Pro rmk -2011 ???

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Tjena..

Tänker köpa ny maskin till nästa vinter så det är dax att boka nu.
Men, har lite beslutsångest om villken maskin man ska köpa.

Så, vad tycker ni ?

Tror ni polaris motorerna håller i år och inte racklar lika mycket som 09-10?
Eller är de värt att lägg nästan 10 000kr mer på en Ski-doo föratt få e-tec motorn ?

Körde summit xp förra vintern och den var jag nöjd med, lite tung att hantera i snårskogen kanske men annars en kanon maskin.
Jag kör 95% lössnö med en hel del hopp och lek.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Är ju lite hugget som stucket. Summit kommer med helt ny motor och man betalar 10 000 extra. Ingen vet om motorn fungerar bra även om 600 motorn funkat fint. Polaris har flong nytt chassi som ingen heller riktigt vet hur bra det håller. Känner du mer för ski doon skulle jag gå på den. Men har du beslutsångest skulle jag gå på polarisen. Tror nog man blir nöjd oavsett vilken man väljer. Ta även en viktig sak i tanken. Hur bra återförsäljare du har. Kan vara nog så viktigt den dagen skotern skall repareras.

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
jo, näe man vet ju inte hur ski-doo motorn funkar häller när det är en ny motor. Men håller med om att 600an funkar bra iaf.
Där jag tänker köpa maskinen säljer dom både polaris och ski-doo.

Tror de lutar mest åt polarisen iallafall, men då är frågan Assault eller pro rmk ? Bättre lössnö matta på Pro rmk, Lite bättre dämpare samt lite bredare framvagn och 5000kr dyrare assault..

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Jag har kört båre Pro RMK och Assault Rmk, och jag tyckte assaulten var mycket mer förtroendeingivande när det blev trångt och jävligt. Mycket mer stabil i nerläggen. Är ju dock säkert en vanesak.

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
jo, näe man vet ju inte hur ski-doo motorn funkar häller när det är en ny motor.
800 e-tec har funnits i ca 3 år redan och testats ordentligt av ski-doos testförare så jag tror inte att det ska vara några större problem med den.
Tror båda kommer att vara kanonkul att köra. Jag gilla Assaulten men jag köpte Ski-doon. Tror att den motorn är bättre.

D

Draken

Köp en polaris så slipper du dra packkälke! =)

Att polaris dessutom tar hand om sina kunder vid problem är ju ett stort plus,det är annat än med brp det!

Sen är ju nya polarisarna sjukt snygga dessutom!! Skulle inte tveka en sekund vilket märke jag skulle ta!

xabdx

Välkänd medlem
12 dec 2009
154
0
6
Jag har kört båre Pro RMK och Assault Rmk, och jag tyckte assaulten var mycket mer förtroendeingivande när det blev trångt och jävligt. Mycket mer stabil i nerläggen. Är ju dock säkert en vanesak.
Märkligt, det är ju just när det blir trångt och jävligt och i nerlägg som en pro-rmk är bättre än en assault, assaulten är bättre att hoppa med och i guppen.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Skulle vilja tillägga en sak där som nån påpekar ovanför. Ski doon verkar fortfarande ha otroliga problem med remar. Det verkar inte vara problemet med polarisen. Men som sagt. Nya maskiner e lite svårt. Blunda å skjut kanske? Eller singla slant? :)

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Märkligt, det är ju just när det blir trångt och jävligt och i nerlägg som en pro-rmk är bättre än en assault, assaulten är bättre att hoppa med och i guppen.
Tja, det låter otroligt men det är hur JAG upplevde maskinerna. Men som sagt smaken är som baken...

Jag körde maskinerna i ganska tung snö, men en maskin som är lättkörd i det svåraste föret är ju lika lätt att köra i januaripuder! För i fluffet ju till och med en ski-doo lättkörd... :)

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Men med alla fel som Polaris haft med Assault, vem törs köpa en sådan..?

Mitt val blir Summit!

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Med alla problem som Ski-doo har haft med Xp, vem törs köpa en sådan?

Jag håller iofs med dig till stor del. Dock hoppas jag att både Polaris och Brp har skärpt upp sig eftersom jag siktar på en Boondocker eller en Switchback Assault till nästa år..

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
jag tog pro-rmkn för mattan är lite bättre än assaulten, har kört en assault 09a och kan säga att byte till challanger extreme matta är nästan som turbo:p ställer sig rätt upp i lösaste pudret.
sen tycker inte jag det är värt 5000.- för dämpare, det sitter bra dämpare på pro-rmkn som är rätt tufft inställda redan, och vill man så kan man chimsa lite hårdare.
mattan på assaulten är bra vid kompaktare snö, typ vårföre men 90% av vintern ä'r snön torr och lös då är en ren lössnömatta bättre. har egen erfarenhet.

Attachments

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
Blir nog Rmkn för mej oxå efter mycke övervägande..
Priset är ju en stor fördel, men dricker den lika mycke som ifjol så har man förlorat de man sparat vid inköpet rätt fort, fast iof ska man köpa massa remmar till ski-doon så jämnar de ut sig igen.. : )

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
jag tog pro-rmkn för mattan är lite bättre än assaulten, har kört en assault 09a och kan säga att byte till challanger extreme matta är nästan som turbo:p ställer sig rätt upp i lösaste pudret.
sen tycker inte jag det är värt 5000.- för dämpare, det sitter bra dämpare på pro-rmkn som är rätt tufft inställda redan, och vill man så kan man chimsa lite hårdare.
mattan på assaulten är bra vid kompaktare snö, typ vårföre men 90% av vintern ä'r snön torr och lös då är en ren lössnömatta bättre. har egen erfarenhet.
Jo tack jag har oxå provat olika mattor. Och nog stämmer det där till viss del, men... En Extreme är INTE en riktig lössnömatta enligt dom som förstår sig på. För den ska påstås vara för hård, men det tycker inte jag. Jag skulle gärna vilja ha den hårdare.
Ang, dämprana. Jag upplevde INTE dämparna som tufft inställda, men jag väger ju en del med. Och när man vant sig med clickers vill man inte vara utan. :) Jag resonerade så här, på en assault så sitter det en matta med HÅRDA kammar. Den borde funka med 250+hk. Det sitter bra dämpare, dom borde funka när jag tuktar på. Och OM jag nu skulle vilja få den smalare så är det billigt med smalare a-armar, BETYDLIGT billigare än om jag skulle behövt byta matta+dämpare på en pro. Dock så skulle det vara kul att få prova en pro med en extreme... :)

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Japp, det lär bli åka av oavsett vad du kör Jokkää.

Hoppas vi kan åka en tur ihop kommande vinter :)

D

Draken

Bra val!

En 800 etec går inte billigt (på vare sig remmar eller soppa) när man kört hårt så nog blir det billigare med rmk:n! För vem köper en lössnömaskin och kör 20km/h på leden?:)

BMR

Välkänd medlem
8 nov 2007
268
0
16
Vad ligger polarisarna i för pris?
Beställde en Summit X 800 i förra veckan och fick ner priset 14.5 %