hårt inslag av variatorn. F7ext -04a

flobb

Välkänd medlem
11 okt 2009
136
0
6
Piteå
Ja en hammare löser då inget, om man nu vill ha grejerna hel!

Näh då blir de att köpa special avdragare. vars kan man köpa någon riktig avdragare till vettiga priser?

har sett att de finns i alla prisklasser å material

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Näh då blir de att köpa special avdragare. vars kan man köpa någon riktig avdragare till vettiga priser?

har sett att de finns i alla prisklasser å material
Bengansmotor har både "chinacrap" och original.

flobb

Välkänd medlem
11 okt 2009
136
0
6
Piteå
Bengansmotor har både "chinacrap" och original.

Har vare ute å snabb kikat å de sitter en gulvit primär fjäder, så de verkar ju som om det är orginal.

vad ska de sitta för fjäder i sekundären? jag kan nämligen se att den har vare isär plockad en gång i tiden.

senare har jag läst en massa inlägg angående detta med variatorremmar till dessa maskiner, vad rekomenderar ni? 031 eller 020 remmen? de sitter en 031 rem på den för tillfället som är sopslut.:hmmmm2:

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Har vare ute å snabb kikat å de sitter en gulvit primär fjäder, så de verkar ju som om det är orginal.

vad ska de sitta för fjäder i sekundären? jag kan nämligen se att den har vare isär plockad en gång i tiden.

senare har jag läst en massa inlägg angående detta med variatorremmar till dessa maskiner, vad rekomenderar ni? 031 eller 020 remmen? de sitter en 031 rem på den för tillfället som är sopslut.:hmmmm2:
Har för mig att de ska sitta en grön fjäder i sekundären.

Ang remmen att den är "sopslut" så är de helt klart en möjlig anledning till ditt "problem"!

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Avdragare! Eller om du är försiktig kan det gå att knacka lös med en plasthammare
Om man försiktigt med en plasthammare får lös en variator så skulle iallafall jag vara orolig... då lär variatorn slirat rätt bra på vevtappen.
En variator smäller till rätt rejält när den lossnar med avdragaren! Inget man ska ha händer och ben i vägen för...

flobb

Välkänd medlem
11 okt 2009
136
0
6
Piteå
Har för mig att de ska sitta en grön fjäder i sekundären.

Ang remmen att den är "sopslut" så är de helt klart en möjlig anledning till ditt "problem"!
ja men om en rem är dålig, borde inte den slira då vilket göra att den inte hugger in då som den gör?

känns som om de blir fel fenomen, sedan satt de en 031 rem på skotern som de va, så sitter å funderar vad man ska köpa för någon å sätta dit, har hört lite olika om 020 å 031, vet inte egentligen skillnaden.

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
En dålig rem kan nog skilja sig en hel del , (tex byter man efter att mätt den med skjutmått eller ser man att den är dålig då man öppnar huven?) om remmen är slut och alldeles för smal så blir säkert ingreppet hårdare .. om det är 020 eller 031 kvittar , 020 är en mjukare rem , 031 är hårdare och låter motorn varva 100-200 varv mer , jag gillar båda men kör mest 020

Last edited:

flobb

Välkänd medlem
11 okt 2009
136
0
6
Piteå
En dålig rem kan nog skilja sig en hel del , (tex byter man efter att mätt den med skjutmått eller ser man att den är dålig då man öppnar huven?) om remmen är slut och alldeles för smal så blir säkert ingreppet hårdare .. om det är 020 eller 031 kvittar , 020 är en mjukare rem , 031 är hårdare och låter motorn varva 100-200 varv mer , jag gillar båda men kör mest 020
jag viste inte att den var dålig förens jag tog lös den, då såg jag att den var väldigt dålig, dock mätte jag den aldrig då ja inte vista va den skulle ha för bredd orginal.

ja de är klart då får skivorna fart innan dom tar an mot remmen så de kan ju vara en så enkel sak som gör de.

Okey, kan du förklarar lite närmare varför du använder den mjukare remmen? vad är fler skillnader förutom senare inslag?

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
största andledningen är nog att 020 var std på min 03 jag köpte ny , då remmarna aldrig gick sönder och prestandan var bra fortsatte jag med den , inslaget är inte högre , det är växlingsvarven som är högre 031