Renovering av Yamaha V Max -96

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Av alla byggen på denna sida är det din renovering jag är mest imponerad av. Ovanligt att se en skoter blir finare än vad dom va då dom lämnade fabriken.

Kanon bra jobbat=)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Tackar! Kul att ens bygge är omtyckt.
Idag har jag inte hunnit så mycket men har plockat isär sekundärvariatorn. Den var inte så lätt att få ren men den blev hyfsat till slut. Skall beställa nya glidklackar till den också.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Bromsoket lackat och nya belägg monterade

Sekundärvariatorn innan upputsningen

Sek.variatorn upputsad och med nya glidklackar.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Du är sinnessjuk människa ;) tolka de positivt!

Men tror du ljuger, men har suttit o nött med diverse olika avfettnings medel o de mesta mellan himmel o jord!
Men har inte ens kommit i närheten av din puts!! Framför allt på alu detaljer som oxiderat lite!

Så vad sitter du på för super formula?!
Min tanke var väl att du satt o gnugga så bortsen brann, men med. Putsen du har på ALLT kan de inte häller vara möjligt ;)

Sen, vad hette din Yamaha blå färg? Samt va kosta den?

Min hette lamborghini blå! Kostade 1000kr litern :S

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Du är sinnessjuk människa ;) tolka de positivt!

Men tror du ljuger, men har suttit o nött med diverse olika avfettnings medel o de mesta mellan himmel o jord!
Men har inte ens kommit i närheten av din puts!! Framför allt på alu detaljer som oxiderat lite!

Så vad sitter du på för super formula?!
Min tanke var väl att du satt o gnugga så bortsen brann, men med. Putsen du har på ALLT kan de inte häller vara möjligt ;)

Sen, vad hette din Yamaha blå färg? Samt va kosta den?

Min hette lamborghini blå! Kostade 1000kr litern :S
Om inte avfettning biter på aluminiumet så har jag en pustduk som jag använder. Jag vet inte vad det heter på "riktigt" språk med det är Mirka (deras frabrik ligger ca 2mil från där jag är uppväxt :)) som tillverkar den, och den kallas för björntunga :bigsmile:
Den blå färg jag använder är Sikkens kod 622D5 enligt totallyamaha.com. Jag köpte en vanlig sprayburk + en sprayburk med klarlack och betalade 270kr.

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Bromsoket blir ju rätt varmt så det kan ju bli spännande.
Men helt sjukt fint arbete du gör altså!

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Igår var jag och träffade min kompis som hjälper mig med vattenskärning av vissa delar. Så man kommer att fixa skidfästen, bromsoksfäste mm. Jag lossade även på primärvariatorn och har börjat gå igenom den. Har inte hittade något problem med den ännu men rengör och smörjer den.

Väntar bara på att få en styrled som jag beställt, när den är på plats kan jag lyfta i motorn :)

Väntar även på lite delar från Yamaha som jag behöver för att kunna montera TSS lederna.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Lite bilder från kvällens jobb

Lossplockad variator

Då var variatorn rengjord och uppsmord

Vinkelväxeln till hastighetsmätarvajern var orörlig, så jag slipade loss locket och rengjorde, smorde upp och sen svarvade jag ett nytt lock i plast som limmades på plats.

Lite smådelar kom från Yamaha idag, bla dette värmeskydd

Luftboxen har nog inte blivit rengjord på ett tag :)

Rengjord och monterad luftbox

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
har aldrig skrivit något här, bara följt den. men iallafall så må ja säga att det är sjukt imponerande arbete och vilket driv du må ha som orkar göra allt detta! :) BRA JOBBAT OCH FORTSÄTT SÅ!!!!!!

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Lite bilder från dags pass i garaget

Styrstagen på plats, fick byta ut ena styrändan för den var väldigt glapp

Motorn äntligen på plats

Linjäringsverktyg och avståndsverktyg till variatorn

Fick göra ett eget litet blästeskåp också, då vissa delar behövde blästras

Smutsiga förgasare

Behov av rengöring :)

Första förgasaren rengjord

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Helt sjukt va du lyckas rengöra/polera upp sakerna fina. Jag tycker min primär vart ren, men din kan man ju formligen spegla sig i! Grymt jobbat

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Finns knappt ord hur bra detta är!

Måste fråga, hur har du rengjort motorn?
Om du inte hade den helt i delar då förstås.