Jo, det stämmer ju allt som oftast men i Alaska kör man på havsnivå upp till 1000m, så det är ungefär som här.Man måste tänka på att höjden över havet gör rätt stor skillnad på effekten. Många i USA kör omkring med 800or som levererar 90-100 kusar, (ungefär 600-siffror), och dom flesta 600or i Svea Rike har inga remproblem.....
JAAG, Beställde du Team Tied conversion kit från Goodwin eller hittade du den i Sverige någonstans?Jag har en lösning i flera steg som jag ska applicera på min Freeride.
1: Team Tied conversion kit. Ger flytande sekundär samt en överlag bra variator, (beställt i dag. Om det är värt pengarna får jag se )
2: Ventilation
3: Ska rita upp och tillverka alla motorstags moder när bara skotern dyker upp. Precis som Skotertoken säger så är det inte bra när variatorerna tillåts röra sej mot varandra, det är ju som att köra på för hög växel hela tiden. Vill gärna ha RSens motorkuddar också, men tydligen är dom ett helvete att byta........
4: Låg drevning. Freeriden kommer med högre drevning än vanliga Summiten. Tror nästan att jag ska dreva ner den till samma som Summit 800an.
Den enda jag vet om som verkligen äger en Freeride är en pöjk i Alaska som lystrar till det förnämliga namnet Irondog på dooTalk.
Jag frågade honom i våras om ev remproblem och fick detta svar:
Malgomaj:
Irondog, have you done any mods on the Freeride to be able to ride 1000 miles on one belt? Vents, clutching et.c?
Irondog:
Completely stock - no mods. Just gas it and go.
Vad får man ge för ett sånt kit hemma i svedala?Doodoctors floating QRS hörs ju funka bra.... Det kostar nästan lika mycket som Team-kitet däremot och man måste skicka sin variator till honom för ombyggnad så inkl alla frakter så blir det dyrare.....
Nog tror jag dom flesta ändå åker runt med rätt mappning, klart kör man på havsisen på lördag och på mount everest söndag varje helg kan det väl vara ett problem men dom flesta bergsbestigarna brukar väl ändå åka turboladdade japanare? Jag menar, levererade 800orna bara 90-100 kusar kunde man ju för fanken lika gärna köra Polaris, vars remmar håller förträffligt har jag hört.Man måste tänka på att höjden över havet gör rätt stor skillnad på effekten. Många i USA kör omkring med 800or som levererar 90-100 kusar, (ungefär 600-siffror), och dom flesta 600or i Svea Rike har inga remproblem.....
En oportad/opipad 800a ger ändå inte mer än 90-100 kusar på högsta höjderna dom kör på andra sidan pölen oavsett mappning, syret räcker inte till mer. 100 kusar, (dvs som en 600a har i Sverige), är snällare på remmen än 140-150.....Nog tror jag dom flesta ändå åker runt med rätt mappning, klart kör man på havsisen på lördag och på mount everest söndag varje helg kan det väl vara ett problem men dom flesta bergsbestigarna brukar väl ändå åka turboladdade japanare? Jag menar, levererade 800orna bara 90-100 kusar kunde man ju för fanken lika gärna köra Polaris, vars remmar håller förträffligt har jag hört.
"Doodoctor tror jag tar 495 dollar vilket blir nånstans kring 3600 svenska riksdaler plus frakt då förstås..
Var det med 377 eller 391? (numret på den nya remmen va?)Irondog på dootalk bytte remmen efter 160mil på freeride demon som han har testat i vinter och han kör på havsnivå, den exploderade inte utan såg bara sliten ut.
Ni som kör 800, skippa 383remmen.