Roligt projekt, kanske?

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
240 fans me b21a (106 hk) förgasare,b23a (112)hkförgasare, sen kom ju 230f och 230k som var insprutare tror båda dom hade 115 hk. sen fanns det ju gle/glt modellerna, vet inte va de satt för motor i dom men dom har iallafall 136 hk och så fanns ju turbon på 150-160 hk
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
En gammal 240 är nog bara att skrota som ide, för den blir nog för tung och slö för nåt sånt men oxå för klumpig ute i skogen. :/

Nåt du skulle kolla efter är nog en äldre suzuki samurai eller en izusu tropper tror jag dom heter. Små, lätta jeepar med lågväxel. Annars finns 3dörrars mitsubitsi pajero, dock så sitter det v6a i dom, så dom blir tyngre, men du får effekt så det räcker till i alla fall, :D
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag tror effekten är absolut ointressant i detta fall, maskinen kommer att vara så tung att den gräver ner sig ögonblickligen vid mattspinn.

Mina idéer:

1. VW bubbla 1973. Bakhjulsdrift, lätt, stadigare koppling än dom äldre, lätt att ta bort skärmarna så att "bandsatsen" ryms. Nackdel: dålig värme.
2. Vad som helst som är fyrhjulsdrivet och lätt.
3. Volvo 142 1971 eller äldre. Bakhjulsdrift, betyyydligt lättare än senare 140 och 240.
4. Duett-epa eller liknande med dubbla växellådor, bakhjulsdrivet och lågväxel.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Jä#### jag får tips på det här! Det vart en lyckad tråd ändå!
Och inte dåliga tips heller!? Bara komma med tips hur dumma ni tycker dom är, det är ju därför jag vill testa detta på en bil, och se om det är korkat eller en riktigt bra idé!

Okej, Volvo 240 skrotas. Det kan jag hålla med om, den är för tung. Och effekten lite för hög, kan ju bli så som sagt att börja gräva ner sig vid mattspinn.

Jag ska kolla tipsen igen, genom mina krav dårå på bilen. :)
-Tips.
*Lågväxel
*Fyrhjulsdrift
*Effekt, inte för mkt effekt
*Smidig
*Lätt vikt

-Krav.
*Lätt Service
*Lätt körd
*Lätt vikt (under 1200kg helst)
*Smidig
*Lågväxel
*Komfort (lagom, års klass 1965-85)
*Helst 5 växlar, manuell (duger med 4 ändå)
*Får inte dra för mkt bränsle (under 1.5 L/mil normalt, inte som ombyggd till Snowmobile)
*Effekt 70-90hk
*Helst 3 dörr (duger också med 5 dörr)
*Baksäte (måste finnas)

-Märken/modeller.
Vw Bettle/Bubbla
Subaru Trendy ´85-90 ´87
Subaru 1800 ´86
Subaru 1800 kupe
Suzuki Samuraj
Izusu/Isuzu Trooper
Mitsubitsi Pajero
Volvo 142
-Vilka är intressanta och bra tips på märken och modeller.

Jag vet inte om jag lägger till fyrhjulsdrift alls och lågväxel i vad vi har nu, det är ett bra mkt större bygge på det, ska börja med bakhjulsdrift först, och se om det fungerar alls i huvudtaget så som jag vill, jag vill att det ska likna snarlikt en skoter ändå, med skidorna fram (joke) ;) Men jag tror att jag lägger Golfen och fortsätter bara att ha den för gårdskörning istället, och istället för den skaffar en bakhjulsdriven bil till projektet. Vill testa det först, sedan kanske vi vidareutvecklar "The seriously real snowmobile" på en grövre bil, en mindre 4wd bil med lågväxel kan testas vid senare tillfälle. -Tycker ju då jag, kom gärna med synpunkter, tycker det är intressant att höra andras åsikter!
Och för Projektet här, som blir rätt så maffigt och skoj, tror jag nog lägger sedan upp i projekt delen, bara jag börjar fatta hur man lägger opp bilderna direkt i tråden men nog om det nu.
Vill nämligen ta upp en sak om bränsle och motor sida, en Diesel blir svårartad (även om våran King Cab startar lätt i -30), och det är inte snällt mot en Diesel att startas kall, den spränger packningar te.x, men med motorvärmare är det bra motor med mkt vrid och sega hästkrafter! Men då är det vikt. Tunga motorer, men håller länge.
-Ska vi satsa på Bensin på motor sidan?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.132
962
113
Stora Blåsjön
ang diesel eller bensin så spelar det mindre roll i det här fallet, skulle nog satsat på en bensinare iallafall, känns som enklare och smidigare
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
Toyota tercel! 5 växlad + lågväxel, samt i och urkopplingsbar 4wd, motorn tål i princip vad som hellst, hade en sådan som lekbil ute i stugan, höll i tror jag 3(?) somrar men sedan gav kopplingen upp,(inte så konstigt) tar sig fram otroligt bra i skogen efter skoterleden också, dock så är väll golvet aningen upptryckt bak ( :rolleyes: ), men grymt slitstark bil som går och går!
;)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Suzuki har ju en liten 4x4 bil kommer inte ihåg vad dom heter rätt liten motorn i dom men de tål att tuktas :) , en sådan kan man hitta för runt 5000kr. Lågväxel är nog nästan en nödvändighet då det kommer att gå tungt, annars lär du slita bort kopplingen rätt snabbt. (prioritera lågväxel framför effekt)
Subaru går förövrigt riktigt bra efter skoterled även med 2st skotrar på släp :) , det jobbiga är att backa tillbaks...
Du tänker på en sj413?

Angående lågväxel så är det inte säkert att det behövs. Om man använder drivhjul från en skoter så har vi ju nerväxling där.

Och till alla andra som direkt såg problem: FU eftersom att det här är en sak som inte kan förkastas utan vidare hur som helst. Först vet vi inte hur han har tänkt bygga den; har han 4 dm markfrigång så klarar den minst 4 dm snö t ex. Och tyngden ligger ju fram så den lär ju inte spinna lös direkt.

Det enda kravet som borde ställas torde vara att den ska ha styrservo och resterande kriterier du ställer på ett lämpligt utgångsobjekt beror på vilka terrängambitioner du har.
 

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
Såg en Subaru 1800 på blocket förut som det satt en legacy 200hk boxer turbo i, den vore lite fräsig med band på ;)

äldre king cabs då? oavsett dubbelhytt eller ej så finns det ju ett litet säte bakom stolarna.

Sen skulle jag tro att du bör sikta på lite mer nm som en common rail diesel, men det kanske blir nästa bil när du gjort och testat den som blir nu :)
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Tror nästan en framhjulsdriven bil är att föredra framför en bakhjulsdriven bil till detta, då man lär få mer tyngd på banden så den inte spinner lös lika lätt, :) Är ju bara att bygga bandställen så den kommer upp lite fram så det inte tar i skärmar och sånt.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Okej, så ska jag söka en bensin bil dårå? Vill ju helst ha Diesel men det spelar inte någon större roll för min del.
Litar inte på elektronisk insprutning, ska det vara Diesel så ska det vara mekaniskt, det håller, bara kolla på våran King Cab och jämför med Forden våran och Hyundaien, Hyundaien hade problem med utdelningen först ett tag, men det åtgärdades snabbt, Fordens la av ibland när man körde och började fungera igen när man stannade motorn och startade om.
Och spelar det ingen roll om den har lågväxel? Trots att det är bra att ha när jag vill köra saktare och vill ha mer kraft?

Ska försöka bygga så hög frigång som möjligt utan att behöva bli vinglig.
Jag kommer skicka en bild, försöka få in den i tråden, på hur banden kommer se ut, det är grejer blandade från Biltema och Swedol samt skrot från bakgården ;)

Återkommer imorn med bilder, inte ikväll, men imorn, och ska kolla lite bättre efter kandidater till projektet, måste vara så platt som möjligt under bilen för att inte fastna i snön när jag kör över drivor osv.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.132
962
113
Stora Blåsjön
lite OT kanske men en sådan blev man grymt sugen på att bygga när turboprojektet är klart.

[video=youtube;hh2nLWYnxkM]http://www.youtube.com/watch?v=hh2nLWYnxkM&feature=player_embedded[/video]

Tänk att ha en sådan när man ska ut och plocka bär :)
 
Last edited:

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Det jag ska köpa för att bygga banden samt boggiena.
Stänkskydds material till band, 6x600mm 2.5m delat på mitten efter längden. Från Swedol och 325kr per löpmeter.
Gummihjul med plåtfälg, 150x36mm, 12hjul per band. ca. 50kr st På Biltema.
Plåt profiler och, ja, plåt har jag hemma, drivhjulen gör jag själv.
Får skrapa ihop ca. 1500kr i kassan :)
Jag hann inte göra bilderna klara igår, ska skicka in dom när jag kommer hem igen.

Bilen, hittar bra Volvo 142 från 1 500kr till 5 000kr, ska nog ta en 142 och sätta dubbla växellådor senare, jag kan växla djävulskt lågt både fram och back och växla minst lika högt, om jag gör så att jag kan använda båda lådorna. Är det 4 eller 5 växlar? Bara tänka hur lågt det går växla!? 1-1 1-2 1-3 1-4 1-5. 1-R 2-R 3-R 4-R 5-R. Ja, ni fattar väll?
Så det tipset med dubbla lådor var ett bra tips! :D
Men är det inte stel bakaxel på 142?

Kollade på blocket efter 142 och hittade ett par stycken som hade turbo laddat sina 142:eek:r, med förgasare, fungerar det? Det är nått jag började tänka på! :D
Och hur mkt effekt skulle jag kunna få ut?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Det jag ska köpa för att bygga banden samt boggiena.
Stänkskydds material till band, 6x600mm 2.5m delat på mitten efter längden. Från Swedol och 325kr per löpmeter.
Jag tror du kan skrota den planen på en gång tyvärr.
Går det att korta vanliga skotermattor och vulka ihop dom?