Du skall åka på 98 okt i din HCR om du tankar i sverige oavsett vad som står på tanklocket. Inget annat. Kör du på 95 så kommer okt lampan att blinka och tändningen retarderas som jag skrev tidigare. Jag har testat på min HCR. Kör INTE på 95 okt. I USA använder man PON men det spelar ingen roll. Du åker på 98 eftersom det är det enda som funkar om du inte vill ha knackningstendenser och backad tändning.Hm.. så 95okt här i swe är helt ok att åka på mao ?
Lite trist men så är det.Hm Då kanske jag skulle avboka hcr'n då :O( Där jag har skotern finns endast 95okt Så jag måste be någon åka och köpa soppa på dunk åt mig och det blir ju drygt !
Jepp, allt går att göra. Hur det sen kommer att fungera är en annan sak. Du har heller inga garantier som gäller. Effekten blir inte heller bra.Hm .. går det inte att kringgå problemet på nå sätt ? typ genom att kompsänka motorn med en extra packning lr nå ?
Bra att det löste sig. Undrar just hur många HK du har med 95 OKT?Tja !
Enligt artics tekniska chef så är det HELT ok att köra på 95okt i nya 800 ho motorn det kan absolut inte orsaka några motorhaverier lr problem med garantin osv.... Har man tillgång till 98okt så är det naturligtvis det bästa alternativet men inget krav !!!
YEEEEEEEEEEEEEEESSS! Det blir en hcr iaf !!!!
Fungerar knappt alls. Höjer kanske en tiondels oktan.sen finns ju oktanbooster på flaska oxå en sådan kan man ju ha i facket under dynan !
Så stod det i min bok oxå. ÅF:en min hade hört på en servicekurs att det var 98:a som gällde i alla lägen på 800HO. Dessutom tändes OKT lampan när jag körde på 95. Maskinen gick betydligt sämre men, säger bossen att det går skitbra så gör det kanske det. Eller så gör det inte det. Vad vet jag?:Cry: Det är ju bara att testa och se.Det står till och med i instruktionsboken att 800H.O skall köras endast på 98 oktan 2010-2011as 800 modeller