endast 98 okt ?

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Det är olika sätt att mäta knackbenägenheten, alltså bränslets förmåga att motstå tryck och temperatur. I Sverige mäter vi i RON. PON är i sig ingen mätmetod utan ett viktat medelvärde av de andra mätmetoderna.

En ungefärlig jämförelse mellan RON, MON och PON:

RON 95 - MON 87 - PON 91
RON 98 - MON 90 - PON 94
RON 105 - MON 95 - PON 100
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Hm.. så 95okt här i swe är helt ok att åka på mao ?
Du skall åka på 98 okt i din HCR om du tankar i sverige oavsett vad som står på tanklocket. Inget annat. Kör du på 95 så kommer okt lampan att blinka och tändningen retarderas som jag skrev tidigare. Jag har testat på min HCR. Kör INTE på 95 okt. I USA använder man PON men det spelar ingen roll. Du åker på 98 eftersom det är det enda som funkar om du inte vill ha knackningstendenser och backad tändning.
RON MON PON är olika beteckningar på samma sak men, man beräknar det olika.

Research Octane Number (RON)
Motor Octane Number (MON)
Pump Octane Number (PON), eller (R+M)/2.
 
Last edited:

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Hm Då kanske jag skulle avboka hcr'n då :O( Där jag har skotern finns endast 95okt Så jag måste be någon åka och köpa soppa på dunk åt mig och det blir ju drygt !
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Hm .. går det inte att kringgå problemet på nå sätt ? typ genom att kompsänka motorn med en extra packning lr nå ?
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Hm .. går det inte att kringgå problemet på nå sätt ? typ genom att kompsänka motorn med en extra packning lr nå ?
Jepp, allt går att göra. Hur det sen kommer att fungera är en annan sak. Du har heller inga garantier som gäller. Effekten blir inte heller bra.

Då fungerar variatorsystemet inte heller perfekt. En extra packning innebär att du ändrar porttider i motorn. Effekten kommer senare i registret och variatorkalibreringen blir svårare.

Nej, fundera på polaris eftersom du antyder det.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Jag är ingen guru, men jag vill hävda att ni ska sluta byr er - tanka 95! Det gör "alla", när eran -11 rasar, åker ni till ÅF och säger "vad fan pysslar ni med?"

Jag vill åter igen poängtera att vi antagligen har bra mkt högre std på vårt bränsle än vad jänkarna har.... vilket var andemeningen med mitt inlägg.

Vill ni ha en HCR, köp en sån! (Själv köper jag en Lynx, men inte fan är det bensintillgången som styr, den kommer gå på 95 om det är det som finns att tillgå, väljer Generalagent att sälja mig en skoter som jag inte kan tanka med "allt utom diesel" så får vi mötas i tinget!)

Kört hårt!
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja !

Enligt artics tekniska chef så är det HELT ok att köra på 95okt i nya 800 ho motorn det kan absolut inte orsaka några motorhaverier lr problem med garantin osv.... Har man tillgång till 98okt så är det naturligtvis det bästa alternativet men inget krav !!!

YEEEEEEEEEEEEEEESSS! Det blir en hcr iaf !!!!
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Tja !

Enligt artics tekniska chef så är det HELT ok att köra på 95okt i nya 800 ho motorn det kan absolut inte orsaka några motorhaverier lr problem med garantin osv.... Har man tillgång till 98okt så är det naturligtvis det bästa alternativet men inget krav !!!

YEEEEEEEEEEEEEEESSS! Det blir en hcr iaf !!!!
Bra att det löste sig. Undrar just hur många HK du har med 95 OKT?
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.849
872
113
Kramfors
Häll i 10% e85 på 95oktan så lär den sluta spika och tändningen inte backa (kan räcka med mindre ibland) bara testa sig fram till minsa möjliga % . Bränslesytemet bör klara av den extra mängd mer soppa den behöver med 10% etanol (väldigt lite mer soppa vill den ha) Kör man 50/50% etanol i en bil eller hoj 4takt så tar dom ju ca 12-15% mer soppa. och helt på E85 ca 25-30% mer är normalt. Vid inbestyckning till e85 drift går man ju upp ca 20-30% i förgasare.

Och för att vara på den säkra sidan om man kör mer eller mindre etanol ska man åka olja som blandar sig med sprit. Kör gärna klotz olja för den är ju stenbra vare sig man åker helt på etanol eller bensin. Köp isåfall den klotz som är mest avsedd för spritåka!!
 

factory_racing

Välkänd medlem
6 nov 2007
398
0
16
kalix-nyborg
Det står till och med i instruktionsboken att 800H.O skall köras endast på 98 oktan 2010-2011as 800 modeller. Den som då kör på 95 och så skulle det hända nått med motorn så att man måste till verkstad och sen ta ut delar på garantin är ganska så korkad om den personen säger att han/hon kört på 95 okt om dom frågar. Då kan det hända att du får stå för rep kostnader själv.. Så iaf dom som då säger kör på 95 oktan iaf vet nog inte vad dom snackar om. Visst jag tycker personligen den skall gå att köra på 95 men nu är då så att den ska ha min 98 oktan annars går knacksenorn igång och ställer ner tändningen vilket kan resultera i att motorn spikar om man bara skiter i det å kör på vidare för fullt.
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
hm .. fast enligt artics tekniska chef i swe så var det inga problem med att köra på 95okt ? och garantin skulle inte påverkas?

Grrr ! han borde ju inte ha fel tycker man? annars så får jag väl köpa hem några 30l dunkar med 98okt alt chell v-power då ! :O) för 98okt bensin tappar väl oktan ganska snabbt om den får stå i dunk? v-power ska tydligen klara sig längre?
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Det står till och med i instruktionsboken att 800H.O skall köras endast på 98 oktan 2010-2011as 800 modeller
Så stod det i min bok oxå. ÅF:en min hade hört på en servicekurs att det var 98:a som gällde i alla lägen på 800HO. Dessutom tändes OKT lampan när jag körde på 95. Maskinen gick betydligt sämre men, säger bossen att det går skitbra så gör det kanske det. Eller så gör det inte det. Vad vet jag?:Cry: Det är ju bara att testa och se.
 

froomelom

Välkänd medlem
1 sept 2008
342
1
16
lule
vad finns det för mackar där vars du bor? det brukar ju inte stå uppkyltat vad 98 kostar men det brukar ju ändå alltid finnas. jo den går ju att köra på 95 men den går sämre än på 98.. det går inte att köra med oktanhöjare? ( kanske samma sak som oktanbooster...?). annars så kanske motorn iaf mår bättre av det... annars är det väll bara å ta med sig några dunkar då man vet att man ska passera en vanligt mack