44mm ripsaw?

muttann

Medlem
14 aug 2008
46
0
1
ö-vik
Hej, undrar om nån vet nåt om camoplast ripsaw 44mm, funkar den lika bra som BC mattan el är den lik 38mm ripsaw. skulle vilja ha nån som håller bättre än racingmattorna, vilket ryker på en sesong.Mvh Muttann

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Finns 44'as Ripsaw?
Hur som, jag skulle sattsat på en 38'as "fullblockare" istället!
Dock har jag ingen erfarenhet av mattan..

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Har kört på 44mm ripsaw på min Lynx E-tec och jag har inte haft samma framkomlighet som kompisar med 44mm BC-matta. Om mattans mönster är en hel eller delförklaring jämte att jag jämför med IQ RR respektive en Rev800 låter jag vara osagt, finns ju både effektskillnader likväl som skillnader i säkert attackvinkel och boggi sådär allmänt.

Men den gav mig bra mkt trevligare egenskaper än 38mm Ripsaw och hållbarheten verkar ju vara något helt annat än på BC-mattorna :)

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Hej, undrar om nån vet nåt om camoplast ripsaw 44mm, funkar den lika bra som BC mattan el är den lik 38mm ripsaw. skulle vilja ha nån som håller bättre än racingmattorna, vilket ryker på en sesong.Mvh Muttann
Har kört med en sån två säsonger nu på en Xp 800.
Kanonmatta!
Håller som sagt mycket bättre än bc/racing mattorna. Har inte kört bort en enda kam på två säsonger.
Kompisen som jag åker en hel del med har 5-10 kammar borta på sin 44. Han har en styvare matta typ bc eler racing, vet ej exakt vilken, men en av dom...

Dom som är så emot ripsawmattorna borde titta närmare på 44:an, den är inte lika gles i topparna som tex en 32:a eller 38:an. Är bara lite skuret längst ut i toppen. Kan inte tänka mig att man kan känna skillnad mellan en ripsaw 44 och en bc 44 i lössnön. På samma maskin givetvis. man ska inte jämföra mattor som sitter på olika modeller av skotrar tycker jag.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Kan inte tänka mig att man kan känna skillnad mellan en ripsaw 44 och en bc 44 i lössnön. På samma maskin givetvis. man ska inte jämföra mattor som sitter på olika modeller av skotrar tycker jag.
Har tyvärr inte provat på samma maskin, men provat har jag.
44 Ripsaw på en Lynx Rs mot 44 BackCountry på min IQ är som natt och dag i blötföre. Så stor borde väl inte skillnaden vara mellan två korta skotrar?

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har tyvärr inte provat på samma maskin, men provat har jag.
44 Ripsaw på en Lynx Rs mot 44 BackCountry på min IQ är som natt och dag i blötföre. Så stor borde väl inte skillnaden vara mellan två korta skotrar?
Nog tror jag skillnaden är större mellan två skotrar med olika boggi, vikt och allt annat, än några 10mm djupa spår i ytterkant på kammen.
Om man ska vara elak, jämför tex en Xp med en nytro, båda med 32mm originalmatta. Dom går olika bra i snön. Punkt.

Skulle vara roligt att skifta mattor mellan skotar och se om dom ändrar sig i beteende.
Det före som jag skulle kunna tänka mig att ripsaw kan vara lite sämre mot en hård matta med hela kammar är om det är riktig hård skare. Då kanske ytterdelen på kammen kan vika sig och glida mot underlaget. Lössnö kan jag inte förstå att det ska kunna bli skillnad, den lilla snömängd som kan "sila" sig mellan "fingrarna" på mattan måste vara försumbart...

Har som sagt åkt de två sista säsongerna med en kompis som har bc44:a på sin Xp.
Identiska skotrar, samma motor, drevning, v-kit. min med rp44:a, hans med bc44:a
Har aldrig märkt nån skillnad i framkomlighet...

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Nog tror jag skillnaden är större mellan två skotrar med olika boggi, vikt och allt annat, än några 10mm djupa spår i ytterkant på kammen.
Om man ska vara elak, jämför tex en Xp med en nytro, båda med 32mm originalmatta. Dom går olika bra i snön. Punkt.

Skulle vara roligt att skifta mattor mellan skotar och se om dom ändrar sig i beteende.
Det före som jag skulle kunna tänka mig att ripsaw kan vara lite sämre mot en hård matta med hela kammar är om det är riktig hård skare. Då kanske ytterdelen på kammen kan vika sig och glida mot underlaget. Lössnö kan jag inte förstå att det ska kunna bli skillnad, den lilla snömängd som kan "sila" sig mellan "fingrarna" på mattan måste vara försumbart...

Har som sagt åkt de två sista säsongerna med en kompis som har bc44:a på sin Xp.
Identiska skotrar, samma motor, drevning, v-kit. min med rp44:a, hans med bc44:a
Har aldrig märkt nån skillnad i framkomlighet...
Det låter rimligt men jag har svårt att tro att Lynxen är så mycket sämre.
sen sitter det nog en hel del i den som sitter på skotern också :)
Inte på en sjö med samma chaufför.