Har tyvärr inte provat på samma maskin, men provat har jag.
44 Ripsaw på en Lynx Rs mot 44 BackCountry på min IQ är som natt och dag i blötföre. Så stor borde väl inte skillnaden vara mellan två korta skotrar?
Nog tror jag skillnaden är större mellan två skotrar med olika boggi, vikt och allt annat, än några 10mm djupa spår i ytterkant på kammen.
Om man ska vara elak, jämför tex en Xp med en nytro, båda med 32mm originalmatta. Dom går olika bra i snön. Punkt.
Skulle vara roligt att skifta mattor mellan skotar och se om dom ändrar sig i beteende.
Det före som jag skulle kunna tänka mig att ripsaw kan vara lite sämre mot en hård matta med hela kammar är om det är riktig hård skare. Då kanske ytterdelen på kammen kan vika sig och glida mot underlaget. Lössnö kan jag inte förstå att det ska kunna bli skillnad, den lilla snömängd som kan "sila" sig mellan "fingrarna" på mattan måste vara försumbart...
Har som sagt åkt de två sista säsongerna med en kompis som har bc44:a på sin Xp.
Identiska skotrar, samma motor, drevning, v-kit. min med rp44:a, hans med bc44:a
Har aldrig märkt nån skillnad i framkomlighet...