Skoter service, intresse och resevdelar i Stockholms området?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Halloj,

Tänkte bara göra en liten undersökning hur stort skoter intresset är i de södra delarna av Sverige? Tillgång på reservdelar och service?

Är bosatt i E-tuna och börjar bli lite sysslolös mellan jobbpassen, samtidigt som de börja bådas vinter snart..

Men hur ser det ut kring här? Kör folk skoter? Finns det något underlag att öppna service och mindre skoter demontering (försäljning av beg. delar) samt nya delar?

Området jag tänker på är:
Stockholm
Västerås
Eskilstuna
Uppsala
Karlstad
Örebro

Och allt som ligger inom normalt norrlands avstånd (10-15mil)

OBS. Jag HAR inget företag där nere, eller liknande så detta är ingen form av reklam utan ren o skär marknads undersökning!
Vilket jag antar är lagligt på forumet?

Samt lite frågeställningar, till er som bor i området:

Hur långt kan ni köra för att serva skotern?
Vart köper ni delar och sånt idag?
Vart sommar förvarar ni skotern? Kanske finns möjligthet för folk som bor i lägenhet att ha skotern säkert inlåst till rimlig peng?
OSV.

Tacksam för svar

// Yamaha_nisse

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Läste någon artikel om BRP vägrade ha ett service ställe (märkesverkstad)i stockholmsområdet för snöskoter, kommer inte ihåg på vilka grunder, utan de ägare av BRP maskiner är ju tvugna att köra ganska lågnt för t.ex. första service som måste göras av aukt. verkstad för garantins skull. Ska leta rätt på artikeln.

Skojtertoken

Välkänd medlem
17 feb 2010
104
0
6
Kungsängen
Jag vet då minst 1 till + mig som skulle vilja ha sommarförvaring i stockholmsområdet, för att lättare kunna meka på egen hand om sommrarna utan att behöva åka hela vägen upp till fjällen, jävlas med myggen osv.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Okej!

Skulle man kunna ha något liknande GDS verkstads möjlighet med förvaring?
Dvs man får förvara skotern mot fast månadskostnad. Samt vid tillfälle för mekning kunna utnytja verkstaden mot timbetalning.
(liknande GDS (gör det själv) mackar i Sverige).

Kul att det visas intresse iallafall. Får man nästan börja kika lite på lokaler. Men fortsätt gärna kommentera och visa lite åsikter

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Jag kan hjälpa till om det skulle behövas.
Håller till i Märsta mitt emellan Stockholm och Uppsala, ett par Km från Arlanda.
Kanske tom kan ha leverans av beställda reservdelar via Arlanda hit.

Lazerblue

Välkänd medlem
18 jan 2010
264
0
16
Stockholm
www.polaris-rush.com
Halloj Nisse (mitt tangentbord kan inte skriva det japanska namnet som du har)

Lite info; Det finns i Stockholms län drygt 7000 skoterägare men då finns ju de som har flera skotrar så antalet skotrar är nog betydligt fler!

Kör hårt

jbo

Medlem
18 maj 2009
38
0
6
Sala
Hej.
Jag driver en mekanisk verkstad två mil norr om Västerås, vi har mek/lagerlokaler som vi kan hyra ut. Äger även en nytro-xtx och en phazer mtx som behöver lite omvårdnad ibland!!

Mvh/Jocke

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Liten update, åker och kolla på två lokaler nu i helgen! jbo's och en centralt i Eskiltuna..

Av reaktionen hos honom med lokalen i E-tuna trodde han på det, han sa att sådant saknas det av här nere i söder. Och det kändes positivt!!

Mr_Ed

Välkänd medlem
2 mar 2008
358
0
16
Hmm är inte team skoter Anders kvar i Etuna? han sålde ju en massa skotrar förut iaf o hade service på brp tror jag

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Skoter Anders har jag stött på, men ska tydligen ligga väldigt "off" mitt ute i skogen som ingen hittar. Fick jag det beskrivet. Hehe.

Nåväl, var och kollade på lokal idag. Så detta är i rullningen nu.

Det som finns här nere är som sagt märkes ÅF som tar in några skotrar också för de är tex ÅF åt BRP (Can-Am) osv. Samt endast har Duells katalog.

Dvs storbrist på andra delar, speciellet beg. Sen efter dagens samtal med JBO, när jag var där och kollade på lokal.
Kom vi även in på spåret om lite tillverkning av special delar för skoter bland annat.

Måste ju finnas några fler från söder här inne? Hur långt kan ni tänkas åka för Service eller MOD av skoter.?
Funderar även på att hålla på med turbo montering och sådanna "större ingrepp".? Finns sådant intresse här nere?

Har även haft i tanke på att köra "upphämtning och leverans". Dvs ni ringer och bokar ett arbete, jag kommer och hämtar skotern på uppgjord tid samt levererar den efter arbetet. Till en extra kostnad.

Vänder lite på frågeställningen, vad är det NI SAKNAR här nere när det kommer till skoter? (förutom snö mängden, fjällen och riktigta vintrarna ;))

Hadé Rasmus

Joola

Välkänd medlem
25 aug 2008
230
0
16
Västerås
Låter väldigt intressant! För mig som bor i Västerås vore det kul och bra med en verkstad som ligger nära och bra. Vilka märkena kommer/vill du hantera? Kommer du kunna ha vinterförvaring?

Området fungerar säkerligen bra om du utgår från E-tuna. Du kommer att kunna täcka ett stort område utan att avstånden blir allt för stora. Kungsör, Köping, Arboga, Västerås, Hallstahammar, Surahammar, Enköping och Strängnäs inom 6 mils avstånd. Och så klart ca 11 mil till Sthlm.

Jag hoppas verkligen du genomför det. Lycka till!

// Joel

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Som det verkar nu är lokalen som finns av intresse 2 mil norr om Västerås..

Jag kommer hålla mig helt märkes neutral. Men försöka ha tillgång till alla orginal delar om så behövs.
Kommer ta på mig lättare rep. och servicar till att börja med. Kanske senare gå att få sig till legitimerad (eller vad de kallas) verkstad för olika märken. Dvs gå deras utbildningar osv för att kunna stämpla verkstadsboken för nyare maskiner osv.
Men allt detta är ju en längre tid bort.
Att binda upp sig mot ett märke till ett större huvud (general agent) känns struligt så här i början. Lättare att ha mer fria tyglar.

Vinter / Sommar förvaring kan nog gå att ordna... Dock är det som vanligt med allt begränsad plats, så priset blir nog inte super billigt, men överkommligt.

Huvud sakenligen kommer jag syssla med demontering och försäljning av beg. delar. Sen har jag några andra planer också.
Som jag återkommer till ifall detta blir sjösatt.

Men än så länge fortsätter jag att kolla responsen, men verkar ju som det inte varit något negativt ännu?!

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
Som det verkar nu är lokalen som finns av intresse 2 mil norr om Västerås..

Jag kommer hålla mig helt märkes neutral. Men försöka ha tillgång till alla orginal delar om så behövs.
Kommer ta på mig lättare rep. och servicar till att börja med. Kanske senare gå att få sig till legitimerad (eller vad de kallas) verkstad för olika märken. Dvs gå deras utbildningar osv för att kunna stämpla verkstadsboken för nyare maskiner osv.
Men allt detta är ju en längre tid bort.
Att binda upp sig mot ett märke till ett större huvud (general agent) känns struligt så här i början. Lättare att ha mer fria tyglar.

Vinter / Sommar förvaring kan nog gå att ordna... Dock är det som vanligt med allt begränsad plats, så priset blir nog inte super billigt, men överkommligt.

Huvud sakenligen kommer jag syssla med demontering och försäljning av beg. delar. Sen har jag några andra planer också.
Som jag återkommer till ifall detta blir sjösatt.

Men än så länge fortsätter jag att kolla responsen, men verkar ju som det inte varit något negativt ännu?!
Låter kanon !
Jag bor i sthlms förort och har väl cirka 2 tim. till västerås (om man ligger på lite :eek:) )
Och för mig låter det väldigt intressant att det finns tillgång till nåt sånt här relativt nära då jag inte känner
till någon i närheten av sthlm som sysslar med skotrar på det här sättet.
/Fredrik

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
CFH: Vad har du för seg kärra om de tar 2 timmar? ;)
Nä men jag tror det är 14mil över Eskilstuna och 11mil E20 direkt till västerås. Inte helt hundra dock..

Sitter och räknar på budget osv, men fortsätt gärna skriv ner era synpunkter. Allt detta är bra grund info för mig.

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
CFH: Vad har du för seg kärra om de tar 2 timmar? ;)
Nä men jag tror det är 14mil över Eskilstuna och 11mil E20 direkt till västerås. Inte helt hundra dock..

Sitter och räknar på budget osv, men fortsätt gärna skriv ner era synpunkter. Allt detta är bra grund info för mig.
haha, jag tänkte fel, senaste gången jag åkte till västerås körde jag en Ford Mustang SVT cobra och det gick på en timme ungefär.

Hur som helst, trevligt initiativ !

Skojtertoken

Välkänd medlem
17 feb 2010
104
0
6
Kungsängen
Det här låter skit bra, kommer kanske inte att förvara skotern där, "om man inte blir utkastad ur ladan av morsan," men det skulle ju vara super att ha lite närmare att åka och köpa reservdelar och sånt. har blivit endel tunga grejer med bussgods från norr. hoppas du lyckas! :)