Försäljning av nya skotrar har sjunkigt enligt snowmobile

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Inflation stiger högre än våra löner eller min i varge fall.som sagt dom fattiga blir fattigare.Men men någon skoter ska ja då inte vara utan. det finns ju andra sätt att öka inkomstern köpa billigt i usa och sälja under återförsäljar priser.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.556
424
83
Malå/Adak
Att grejerna är dyrare här har sina förklaringar. Vi har bl.a 5 veckers semester, det ska betalas av någon. Vårt "fria" sjukvårdssstem ska betalas av någon osv. Men sen finns det importörer som överdriver en hel del också.

TZ1Turbo

Välkänd medlem
23 sept 2009
128
0
6
Skellefteå
Jag tror att jag är hyfsat hemma inom tillverkning så jag ska ge min syn på saken. Tyvärr blir det lite mycket text men jag får annars svårt att få fram mitt "tänk".

Om man jämför skotrar idag mot de vi hade för 10-15 år sedan så inser man hur mycket komplexare de blivit. Tillverkare och dess produkter måste leva upp till tuffa miljö-, kvalité- och prestandakrav (vilket är bra!). Allt detta kostar fruktansvärt mycket pengar och med de låga volymer som är inom skoterbranchen så går det inte att pressa priser på samma sätt som ex inom bilindustri. Den mogna bilbranchen är extremt duktig på att exempelvis låta underleverantörer utveckla delsystem som ex insprutning, generatorer, klimatanläggningar mm. Samma leverantör levererar till flera biltillverkare så att ex Volvo och Ford utvecklas indirekt parallellt genom leverantörernas utvecklingsavdelningar. Inom skoterbranchen har man inte samma mognad och kompetens som inom bilindustrin eftersom det krävs väldigt mycket resurser av företag att komma dit hän. De har inte heller startat tillverkning i låglöneländer (än så länge) vilket jag gissar beror på att det är viktigare att ha närhet mellan forskning/konstruktion och tillverkning än att tillverka till låg kostnad. Om man jämför branchen mot andra brancher så slås man även av den förändringshysteri som råder mellan årsmodeller. Det går inte att ha 2 olika årsmodeller lika varandra utan de ska minimum ha ny färg och nya dekaler. Allt detta kostar inte minst på reservdelssidan där reservdelar är årsmodellsunika.

4-taktarnas intåg bland skotrar har förstås även kostat massor då inte motorer går att ta rakt av från andra segment utan måste "skoteranpassas". Detta har även gjort att modellerna ökat i antal då man ofta erbjuder 2-T och 4-T av samma chassien. Fler modeller, varianter av modeller som ska kvalitetsäkras, komponenter lagerhållas etc. Tillverkande företag med egenkonstruerade produkter brukar kalkylera kostnader upp till 50.000SEK per artikelnummer i årliga kostnader (produktvård, saldosäkerhet mm).

Varför blir det så här? Vi skulle kunna få billigare skotrar om vi accepterade färre modeller, mindre utrustning, längre intervall mellan modelländringar, att skotertillverkare hade samma motorleverantörer etc men VI som är marknaden "driver" den åt extremare och spretigare (mer nishade) modellprogram och jag måste säga att vi får rätt bra valuta för pengarna. Jag är övertygad av att tillverkarna inte tjänar stora pengar på skoterbranchen med tanke efterfrågan. Tydligen är det något bättre på ATV-sidan men det är en anna fråga... :nerd:

Last edited:

Lazerblue

Välkänd medlem
18 jan 2010
264
0
16
Stockholm
www.polaris-rush.com
Det är väl helt enkelt supply and demand

Så länge tillverkarna lyckas sälja skotrarna till rövarpriser så kommer priserna fortsätta pressas uppåt

Faktiskt helt sjukt att en ny skoter kostar som en ny bil
Hur räknade du fram att det är rövarpriser?

De svenska generalagenternas avdelning för snöskoter ger absolut inga guldvinster, tvärtom!!

Blir de svenska skoterhandlarna rika när de säljer snöskotrar?, nej!!

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Som Tnt skriver

Summit freeride har ett listpris på 13.349 USD = 96.600kr i USA och i Sverige har ett listpris på 151.900kr

Över 55.000 påslag i Sverige och det tycker det är helt normalt?

Tror du verkligen att generalagenterna säljer skotrarna med förlust?.....ta och fundera lite på det

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Som Tnt skriver

Summit freeride har ett listpris på 13.349 USD = 96.600kr i USA och i Sverige har ett listpris på 151.900kr

Tror du verkligen att generalagenterna säljer skotrarna med förlust?.....ta och fundera lite på det
121 520kr exkl. moms minus 96.600kr = 24920kr marginal.

Ska täcka valutarisk, frakt, marginal hos både GA och ÅF.

Sen betalar såklart GA inte listpris för maskinerna, men tycker inte det känns helt orimligt ändå.

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Är listpriset 96k i usa så är återförsäljarens marginal medräknat i priset, rimligtvis får du då också ta bort svenska återförsäljarens marginal ur uträkningen

Samt även att momsen är inräknad i priset i usa, visst en annan momssats än i sverige men det måste du också beräkna in

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Är listpriset 96k i usa så är återförsäljarens marginal medräknat i priset, rimligtvis får du då också ta bort svenska återförsäljarens marginal ur uträkningen

Samt även att momsen är inräknad i priset i usa, visst en annan momssats än i sverige men det måste du också beräkna in
Brukar inte jänkarna alltid exkludera VAT i sina priser?

http://allabolag.se/5566305933 här är Polaris Generalagent, och dom är ju knappast överdrivet lönsamma. Har kikat på en del handlare också, ingen jag hittar verkar sådär onödigt lyckliga.

Skotrar är dyra, men jag tror inte anledningen är några rövar- eller ocker-priser. Anledningen är kostnadssidan som blir otroligt hög med R&D, jämfört med bilindustri även väldigt låga tillverkningsvolymer o.s.v. o.s.v.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Heh... ja då var det ju det, då...

Men man får nog en i10 + en bandsats från nån fyrhjuling för dom pengarna, då kanske det funkar bättre... ;)

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Som Tnt skriver

Som Rev Man skriver:
Du glömmer momsen som vi alla privatkonsumenter betalar i Sverige.
Om man drar av momsen på priset som vi måste betala är vi alltså nere i ett listpris på 121520 SEK.
Om du sen lägger på kostnaden för frakt, garanti, lagerhållning, valutarisk /eftersom skotrarna betalas bortåt ett halvår fåre leverans om man får tro tidigare disskutioner i ämnet) typintyg osv osv...

F.ö så är det bara att kolla balansräkningen för generalagenterna på tex allabolag.se så ser man att det inte är en affärside jag skulle hugga om jag fick tillfälle-det är vanligare med röda siffror än svarta dom sista åren.