509 Aviator goggles

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Har använt bägge och kan inte säga att jag upplever Aviator bättre rent funktionsmässigt framför Sinister.
Snyggare design, ja-men bättre? Jag märker absolut ingen skillnad under körning med bättre sikt.
Bägge är bra köp, men Sinister är mer prisvärda.

TOMPAN

Välkänd medlem
26 aug 2010
352
0
16
Piteå
Misstänkte att det var marginell skillnad i seende t.ex åt sidor då det gäller Aviatorn, Då blir det att prova ett par Sinister tror jag, tack för svaret

sven-fala

Välkänd medlem
10 nov 2009
536
1
16
Färila
Ni som har fläkten monterad, hur långt sticker den ner i brillorna? Är det så pass så den hamnar i siktfältet och stör? tänkte ev. montera på mina scott brillor

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Har Aviator med fläkten, Fläkten funkar hur bra som hellst, ser den inte, den låter störande men så fort skotern är igång så hör man inte fläkten. Brillorna i sig är jäkligt trevliga, Är nöjd med mina.

Forza

Aktiv medlem
12 feb 2011
65
0
6
Skellefteå
Ja vet då inte om ja var så grymt imponerad av dessa!

Nu har ja INTE testat dessa IRL MEN, va o skulle prova ut nå glasögon eftersom mina gamla börjat gjort sitt!

Men det alla skriver om att dessa skulle ha så bred o stor synvinkel vet ja inte om ja vill hålla med om, tyckte dessa kändes väldigt små mot ansiktet och andra googles kändes betydligt bättre o bredare synvinkel!

Tur va de vell att ja inte köpte sånna på nätet då hade ja blivit besviken!

Kanske har ett stort face, vad vet jag :nuts:

trooper

Välkänd medlem
28 okt 2009
346
1
18
Nån som kör med FXR mountain air hjälm, och har aviators till den? Hur funkar det?
Mina dragon vill inte riktigt passa bra i den hjälmen så hade tänkt beställa ett par nya.

Didde

Välkänd medlem
28 sept 2008
316
1
16
33
Sveg
Jag köpte ett par Aviators med chrome/yellow lins. Det var de sämsta skit jag varit med om. Efter att jag kört några hundra meter tyckte jag att det såg ut som frost på linsen. Tog av mej glasögonen och gnuggade av dom. Visade sej att det var repor i chrome-lagret och när jag gnuggade av dom försiktigt med handsken så lossnade det ännu mer av chromet.
Slutade med att jag fick sätta mej med en servett å gnussa bort alltihop för att jag skulle kunna se nåt överhuvud taget. Så nu har jag en gul lins med lite chrom i kanterna.. Ska skicka tillbax skiten omgående.

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
det där hände för polaren oxå med sina nya aviators.
Han hade torkat bort imma/is under dagen (ej med handskarna) och då vi kom hem och han putsade av dom så var beläggningen borta i mitten av glaset.

ZIKKO

Välkänd medlem
24 mar 2011
319
2
18
Har likadant på ett par av mina sinister(chrome/gul) men det blev så efter drygt ett år, annars är jag grymt nöjd med både sinister och aviator.

goliath

Välkänd medlem
10 dec 2009
362
0
16
Uppsala
Jag är väldigt nöjd med mina Aviatorbrillor. fläkten som jag köpte till va dock rent jävla kina skit! låter mest illa och funkar inte alls!

det jag gillar mest är att det går så fort att byta lins. har 3 linser mörk pol lins, gul/chrome och klar. istället för att släpa med sig en massa olika brillor så har man bara linserna med sig. klockrent!

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Nöjd även jag. Tycker att dom immar mindre än mina sinister, beror väl mycket på passformen i hjälmen bland annat men för mig funkar aviator bra. Jämför dock mot gamla sinister modellen, ej x5.

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Jag kör med 509 Aviators glasögon & Airoh Stelt Senior Spider hjälmen.
Funkar bara fint.

Se upp när ni kör och får imma på glasögonen har sett både det ena och det andra i mina dagar. Folk som lägger sina brillor på motorblocket, pipan osv för att få bort imma å värma upp dom när man stannar en stund.
De kan fort förstöra linsen på glasögonen om man gör så, dom är ju inte gjorda för vilken värme som helst.

Få man imma så värm med handen bara & torka bort med vanligt papper, använder själv vanligt Serla pappers näsdukar 100 pack för 10 kr.

Har haft två problem än så länge med mina 509 aviators, det står att linsen ska vara repfri, det är den inte så har efterfrågat en ny lins samt att
nose guarden gått sönder i ett av de 3 fästena.

Båda dessa saker innefattar lifetime warrenty. Så få se om de stämmer =)
De är väl enda fördelen med att ha köpt brillorna lokalt, drygt maila till us å klaga osv...

calboi

Medlem
1 sept 2014
42
0
1
skellefteå
jag har en medium så då kanske de blir för tajt. hur är de med sinister glasögonen då är dom lika stora eller passar dom kanske bättre?

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
jag har en medium så då kanske de blir för tajt. hur är de med sinister glasögonen då är dom lika stora eller passar dom kanske bättre?
Ta med glasögonen dra förbi E:son och kolla annars? =)