skidoo formula startar inte

sebbehallin

Välkänd medlem
14 jul 2010
1.142
0
16
Härnösand!
hej! jag har en formula mx -91 som inte startar, det låter som att den tänder till första rycket efter att den stått ett tag sen är det helt dött.. är det någon som kan veta vad det är för fel???
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
Sv: skidoo formula

är det gnista? får motorn soppa?? går den om du ger den en "sup"??
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Dom är inte gratis.. känner du ingen som är duktig på motorer?

byt stift, byt soppa (om den stått länge) häll några cl soppa i tändstiftshålen .

Börja inte med att byta något du inte vet är trasigt.

Det kan vara cdi'n men det kan vara en MASSA andra saker
 

big_c_tyner

Välkänd medlem
6 dec 2005
697
0
16
storsjö
på min skandic 2 va de cdi´n den startade till sen dog den efter ett tag. och gick inte att få igång! startade igen när den blev kall!
 

howie

Aktiv medlem
18 dec 2008
85
0
6
Boden, Sweden
byt stift och dra flera gånger så du ser om det är bra gnista hela tiden. du kan ju tästa vicka uti kablarna till cdin och se om det blir sämre nån gång. kolla så de inte är nå simpelt som någon av nödstopparna som glappar.
 

GTA

Välkänd medlem
12 sept 2006
332
0
16
Var lika på min fast den kunde gå igång ibland när jag knackad på cdin med en skruvmejsel samtidigt när jag dog i snöret.

(körde så en måndad =))
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Tycker heller rinte du ska ta isär förän du vet var felet är, gå igenom sak för sak så hittar du felet utan att behöva svära på språk du knappt känner till... Det fick ju då jag göra...

Byt stiften, kan vara dåliga. Töm ur soppan, den kan ha förlorat sina lätta delar, voima ("kraft") så att säga.
-Ge den ren bensin, samt ge den nya stift, och testa.

Kolla nödstopparna, kan glappa.
-Kolla sladdarna, åtgärda.

Kolla tändnings låset, kan vara glapp i en sladd eller det kan vara glapp i låset?
-Tryck till i kablarna, om det inte funkar ännu heller, ta lös kontakten och tryck i kabel för sig och spruta lite CrC på dom och på bakom låset på hanarna, så dom också är rena.
(Låset gav upp i min Grizzly, bytte låset dårå.)

Kolla spolen.
-Det kan ha blivit ett kabelbrott i sladdarna, om inte annat kan den ha "brunnit" och bara gett upp, eller så är det väll åter de självklara felen igen, Stiften och- eller tändhattar...
(Bytte sedan spolen då den hade hängt på sidan av motorn i 6 år utan att åtgärdas...)

Kolla kablarna från CDI´n, kan ha blivit ett kabelbrott, eller så har den "brunnit" den också.
-Kolla sladdarna, dom kan vara glappa.
-Byt om kabelbrott, eller om den har "brunnit".
(Bytte i Grizzlyn CDI´n då den hade fått en spricka tätningen och fått in fukt, men jag rengjorde den och åtgärdade sprickan! och åter monterade. ;)

Kolla sladdarna från plattan, kan vara dålig kontakt samt ett kabelbrott, eller att dom inte sitter på plats ordentligt.
-Ta en titt på plattan, kan ha krypt ut olja från vevhuset in till plattan. (Även detta... Var ett problem hos min Grizzly...)
 

sebbehallin

Välkänd medlem
14 jul 2010
1.142
0
16
Härnösand!
stoppknapp, o "stoppgrejjen med snöre" (namn?) är inte i kopplad i skotern, kollade gnistan idag igen och den är faktiskt ganska så fin:) så om någon vet vad det kan vara för fel så är jag tacksam för svar!
Lät som att den var jättenära at gå igång igår när jag röck o den hade stått en dag:)
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Hoppas du har bytt bränsle i den. Gammalt bränsle ger liknande problem som du beskriver!
Hade du provat att ge den en "sup", dvs ta lös tändstiften, hälla i en liten skvätt färsk bensin genom tändstiftshålen, skruva tillbax stiften, och sen dra igång?
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Som så många andra säger.. byt soppan och testa igen... allt för många har spenderat massor av pengar på olika delar till tändningen i onödan på grund av gammal kondens-soppa.
 

sebbehallin

Välkänd medlem
14 jul 2010
1.142
0
16
Härnösand!
Hoppas du har bytt bränsle i den. Gammalt bränsle ger liknande problem som du beskriver!
Hade du provat att ge den en "sup", dvs ta lös tändstiften, hälla i en liten skvätt färsk bensin genom tändstiftshålen, skruva tillbax stiften, och sen dra igång?
jaadå, det har jag testat, men helt döttt..
 

sebbehallin

Välkänd medlem
14 jul 2010
1.142
0
16
Härnösand!
ska man inte ha någon speciell färg på gnistan? har hört något sånt, det finns "blå" och gul gnista och de var nån av dom man inte skulle ha har jag hört. kan detta stämma?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Var lika på min fast den kunde gå igång ibland när jag knackad på cdin med en skruvmejsel samtidigt när jag dog i snöret.

(körde så en måndad =))

haha så har jag gjort med, fast min gick inte alls fast jag knackade på den så blev kanske lite arg på den och råkade slå igenom en mejsel genom cdi:n så det föll ut en grejj och blev ett stort hål. efter det funkade den typ en månad, fast när man skulle starta den fick man köra in mejseln i cdi: och då började den funka.

men tillbaka till ämnet, kan vara cdi: men kan vara massa andra grejjer med, köp inget som du inte vet är trasigt
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
jaadå, det har jag testat, men helt döttt..
En motor behöver 3 saker för att starta.

1. Bränsle/luftblandning
2. Ordentlig gnista på stiften
3. Kompression

Nummer 1 har du uteslutit som felkälla om du skvättat i bensin i cylindrarna.

Nån polare som kör Ski-doo eller Lynx 2-cyl årsmodell mitten -80tal till slutet -90tal? Låna hans cdi och högeffektspole (den med tändkablarna) och testa...