Crossfire 8 2008

Arcticcat f703

Välkänd medlem
9 maj 2009
256
0
16
Sundsvall
Hejsan!

Har nu gått från F7 till Rev 600 H.O under vintern som var, men fastnade inte för ski-doo, så vi beslutade oss att sälja Reven. Och idag kom beskedet att det blev en Crossfire 8 2008 som hämtas till helgen:) Dock så var det bara en CF 8 som existerade för mig. Så ni behöver inte undra om det ska gämföras med någon annan modell/Märke.

Jag kör mycket led och en del utanför.

Så nu har jag frågor angående skotern. Både för och Nackdelar!
Skriv allt ni tycker är bra och dåligt! Precis allt! Tveka inte.

Jag kör mycket led och en del utanför! Var detta ett rätt val? Kanske bör tillägas att det även var en Crossover maskin som gällde.

Och hur funkar Floatarna?:p

Drar den mindre än Rev 600 H.O 2003 och F7 EFI 2003 ? (Ungdomskörning och Gubbkörning?)

Är dom lättare än tex f7an och Reven? (Inte för att jag tror det men men)

Kan inte komma på några fler frågor nu! Så fyll gärna på!

Tack på förhand!
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
den ska dra mindre än f7an iallfall oavsett hur du kör (specielt på fullgas) , dock lite tyngre , inte så konstigt då den är bredre ,längre, har tyngre motor och mekanisk backväxel ....
 

Arcticcat f703

Välkänd medlem
9 maj 2009
256
0
16
Sundsvall
Det jag tycker var dåligt var att bukplasten smälte vid ljuddämparen.


Vill du se vad jag gjorde med min så finns det info på http://www.thullen.se/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=4
Okej.. Låter inge bra det! Ska göra något liknanade jag då också! Inte roligt om plasten ska börja smälta:s! Är du säker på att det inte var med Slutburken du köpte? Eller var det med Org burk ? Hur går dom accelerations mässigt o.s.v ? Och är det värt att köpa Boss dyna?
 

Arcticcat f703

Välkänd medlem
9 maj 2009
256
0
16
Sundsvall
den ska dra mindre än f7an iallfall oavsett hur du kör (specielt på fullgas) , dock lite tyngre , inte så konstigt då den är bredre ,längre, har tyngre motor och mekanisk backväxel ....
Låter fint det!:) För min f7 03a jag hade i början av förra vintern slukade NÄSTAN lika mycket soppa som Min REV 600! Dock har jag hört att EFIn på 2003ornas modeller är felande! Hade en tendens att släcka stiften då det var kallt! Vilken min gjorde ett X antal gånger;). Hur upplever du körstilen på den? Och hänger man på en f7a av 2003-2005 årsmod?:) Och återigen... är det värt att köpa en Bossdyna ? Och fungerar dämpningen bra? :p
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Okej.. Låter inge bra det! Ska göra något liknanade jag då också! Inte roligt om plasten ska börja smälta:s! Är du säker på att det inte var med Slutburken du köpte? Eller var det med Org burk ? Hur går dom accelerations mässigt o.s.v ? Och är det värt att köpa Boss dyna?
Nej det var med org. burk. Ja monterade inte spedwerxburken innan frågan var utred.
På polarens -08 som går längre sträckor på jämn gas har den smultit ännu mera. Även på -07 smälte buken.
På M modellerna utan krängare fram händer inte detta.

Ang. dynan så beror det på hur den ska användas. Mycket skiftande från sittande till stående blir lättare med högre dyna.
Den är det lite mera packutrymme i boss dynan.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Låter fint det!:) För min f7 03a jag hade i början av förra vintern slukade NÄSTAN lika mycket soppa som Min REV 600! Dock har jag hört att EFIn på 2003ornas modeller är felande! Hade en tendens att släcka stiften då det var kallt! Vilken min gjorde ett X antal gånger;). Hur upplever du körstilen på den? Och hänger man på en f7a av 2003-2005 årsmod?:) Och återigen... är det värt att köpa en Bossdyna ? Och fungerar dämpningen bra? :p
min tog 2 st stift då den stod på tomgång , men bortsett från de är inte 03 mappningen dålig , inget bludder tex som på senare modeller ...
jag har faktist knappt kört en crossfire , (bara prövat ett par som hastigast) så köregenskaperna kan jag bara basera på tidnings tester ..
prestandan rakt fram är likvärdig , men ledegenskaperna är nog sämre , crossfiren är som bekant en Mountain med bredare spårvidd och lägre kammar mm ..
09 fick den riktig elback , och 2010 minst 10 hk till , teleskopstyrhöjjaren är ochså fin tror den kom 09 ..
 

Arcticcat f703

Välkänd medlem
9 maj 2009
256
0
16
Sundsvall
min tog 2 st stift då den stod på tomgång , men bortsett från de är inte 03 mappningen dålig , inget bludder tex som på senare modeller ...
jag har faktist knappt kört en crossfire , (bara prövat ett par som hastigast) så köregenskaperna kan jag bara basera på tidnings tester ..
prestandan rakt fram är likvärdig , men ledegenskaperna är nog sämre , crossfiren är som bekant en Mountain med bredare spårvidd och lägre kammar mm ..
09 fick den riktig elback , och 2010 minst 10 hk till , teleskopstyrhöjjaren är ochså fin tror den kom 09 ..
Min f7 03 tog ca 20 stift i vintras då det var ca -27 grader typ :p Kan hända att mappningen var bra... men det jag hängde upp mig var att den tog i så satans mycket snö i scoopet... Gick knappt att köra efter att man varit ute lite i snön. Så 2008ans CF8 blöddrar då man kör i snön o.s.v ? :'(
Tror dock att CF8an är den maskin som jag vill ha! Tror den kommer passa perfekt för min typ av körning! Den kan ju dock inte vara sämre än Rev 600 H.O 2003 samt f7 2003, bör ju bara finnas fördelar med CF8an i gämförelse med dom 2 modellerna!
 

Arcticcat f703

Välkänd medlem
9 maj 2009
256
0
16
Sundsvall
Nej det var med org. burk. Ja monterade inte spedwerxburken innan frågan var utred.
På polarens -08 som går längre sträckor på jämn gas har den smultit ännu mera. Även på -07 smälte buken.
På M modellerna utan krängare fram händer inte detta.

Ang. dynan så beror det på hur den ska användas. Mycket skiftande från sittande till stående blir lättare med högre dyna.
Den är det lite mera packutrymme i boss dynan.
Okej okej! Så det är en Slutburk som gäller, för att förhindra att plasten runtom smälter? Isf så beställer jag en sån nu! Blir nog en Speedtech eller något! Man lär ju spara in några kg viktmässigt också!?
 

Thamart

Välkänd medlem
21 feb 2010
362
0
16
Östmarkum / Docksta
Okej okej! Så det är en Slutburk som gäller, för att förhindra att plasten runtom smälter? Isf så beställer jag en sån nu! Blir nog en Speedtech eller något! Man lär ju spara in några kg viktmässigt också!?
Tjejen hade en Speedtech på sin f7-06. Vi satt tillbkaka org på en gång nästan då det var ett MÅSTE att köra med proppar för att behålla hörseln! det gällde inte bara på henne utan för oss runt omkring oxå:p Ohyggligt högljudd burk!

Är inte CF8/M8 känslig för Burk/pip byte? på ODSparts.com skriver dom ju att det rekommenderas Boondockerbox eller liknande för att dom inte ska gå för tunt?!
 

Arcticcat f703

Välkänd medlem
9 maj 2009
256
0
16
Sundsvall
Tjejen hade en Speedtech på sin f7-06. Vi satt tillbkaka org på en gång nästan då det var ett MÅSTE att köra med proppar för att behålla hörseln! det gällde inte bara på henne utan för oss runt omkring oxå:p Ohyggligt högljudd burk!

Är inte CF8/M8 känslig för Burk/pip byte? på ODSparts.com skriver dom ju att det rekommenderas Boondockerbox eller liknande för att dom inte ska gå för tunt?!
Haha! hade en Speedtech på min f7a jag med;) Då jag körde på¨vatten utan hjälm så skrek det i mina öron några timmar :p
Har också hört att dom är känsliga för dedära! Och att det typ är ett måste med en Boondockerbox. Ska dock inte tydligen vara några problem på f7erna av tidigare modeller, för dom får tydligen jävligt mycke smörjning! Sorgligt men sant...