Arctic Cat King Cat - BIG King

R

RevMan

När man säljer skotrar så blir dom gamla väldigt fort, man vill helst glömma vissa saker, som tex -05 när vi fick lyfta ur alla motorer och sätta in en bränslepump i 1000sdi, -06 fick vi lyfta ur dom igen för att dom läckte glycol. tillochmed drivaxelbyten från 2009 börjar glömmas bort så en skoter från 2005 blir lätt "äldre" i mina ögon.
Nu har ju arctic haft kvar M chassiet väldigt länge för det fungerar ju uppenbarligen riktigt bra men de flesta trodde nog att det skulle dykt upp en ny grön lössnöplattform vid det här laget och då skulle 1M chassiet vara två generationer gammalt.

Tänkte mest att det är kul att skotern får den kärlek den förtjänar. inte många -04-05 som får det iom att det oftast kostar en hel del pengar att rusta upp dom när folk kör utan att underhåll.
Har nog målat in mig i ett hörn nu så det är bäst att jag slutar innan det går illa. Kul projekt iaf.

Edit: Dom är ju dessutom riktigt snygga i orange

Last edited:

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
har du hunnit/haft möjlighet att testa den metso?
Självklart, gjorde det samma dag som den kom =) Sitter fortfarande monterad i min motor, men ska ta på demontera och packetera så skickar jag den på måndag.. ;)

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
RevMan. Förstår hur du menar=) Live kluven mellan den här och M8an, kan faktiskt inte välja vilken jag anser vara en bättre Mountainmaskin.

Metso: Den funkade inte när du monterade den? Eller lödde du den innan montering?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Som vanligt blir detta en fin maskin kan jag slå vad om. Du har ju osedvanligt bra stylingådra:thumb:

Men jag saknar motorvässning av något slag :amuse:

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Boost: jag har faktiskt haft i åtankte att prata med dig om den delen, vad man skulle ha gjort åt topp, cylindrar, motor. Samt vilka förgasare (om nu inte orginal räcker en bit till) powerjets osv. Kanske något du skulle vilja ta på dig?

Denna gång skall maskinen bänkas, och 200+ är ett krav...

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Update 1:

Efter en vecka i götebrog har det inte blivit så mkt gjort.

Har byggt om styrningen så den hamnar längre fram, samt att styrstången står rakt upp, istället för snett bakåt mot föraren.

Testar huven:

Styrmodifieringen (endast ombyggda orginal arctic delar ;-) )

I och med att jag gjorde såhär så slipper jag modifiera luftburken som annars brukar vara ett måste.

Och helt otroligt nog är det inte ett enda glapp i styret, det som glappar är skidbussningarna, så dom skall bytas.

Allt för denna gång.

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Det där var ju en intressant lösning. Styrstången ser väldigt rak ut på bilderna men det kanske känns bra. Otroligt att det inte blir glapp. Hade nästan trott att man skulle ha behövt två stag, så att det hade varit möjligt att spänna styrlederna mot varandra för att få bort glappen.
Har du ändrat styrutväxling något i extra länken? . (olika längd på armarna)

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Har ändrat styrutväxlingen litegranna. Har möjlighet att ändra även mer med en 13mm nyckel. Men som det är nu känss det bra, lite mindre styrning men mer styrutslag. Och du har rätt i att styrstången blev väldigt rak, det var därför jag vill göra såhär, då det inte går att uppnå med att enbart fytta fram orginal styrstången. Nu känns den mkt mer som M8an gjorde, så jag är helnöjd=)

Och angående beställnignen från usa så är det lite försenat, har haft fullt upp här hemma, men ska förbi Geert i helgen/till veckan och göra klart hans F7a, så jag hade hoppats att jag ska kunna lista ut allting jag behöver till king caten innan dess.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
16år gamla skotrar, "är gamla".

vart lite mysko skrivet ! mena att när dom är närmare 15 -16 år då börjar dom bli gammal ! :D
5-6år börjar de luta åt gamla.
7-12år är dom gamla
12+ är de uråldriga...

I min synpunkt.. Brukar ju säga att en skoter blir "gamal" när de släpper ett nytt chassie av modellen.

Nåväl. Tummen upp för bygget! :)

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Är nog lite på din sina i den diskutionen nisse. När nästa generation M serige kommer från arctic så har denna blivit gammal. But still running strong;)

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Helt rätt, nisse och k-len. Men det går ju göra en hel del för att döda skillnaden mellan gammalt och nytt med ganska enkla ingrepp. Som tex det jag gjorde med min GLS, den tar sig betydligt längre än min nästan nya Renegade 12k nu i lössnö. Den känns givetvis tyngre och besvärligare då man kör den, men ändå...

Bra jobbat! Nyfiken på slutresultatet!!

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Inte hänt mkt nu heller då jag har haft barnet i en vecka snart så det blir inte mkt tid i garaget. Men jag har iallafall fått börja polera tunneln litegranna (en evighet kvar innan det är klart).

Först en bild på hur stor skillnad det blev på både vinkel och hur långt fram nya styrstången hamnade:

Sen lite bilder på poleringen:

Som sagt, itne mkt gjort, men nu har jag 6 dagar utan barn i veckan så då skall det bli lite mer gjort=)

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Lessnade på att hålla på med snopron så jag tog tag i dynbygget på King caten istället. blev inte så mkt gjort, har bara grovskure lite så man kan provsitta medans man formar den.

Svart kostym (ZR3 buk sitter där just nu, men en ZRT2 buk kommer senare):

Grovskurit, skall plastas efter tanken sedan, och fylla tomrummen med byggskum så det blir tätt och fint:

Snett bakifrån. Blir nog lite boss-stuk på den när den är klar:

Bakifrån, här ser man även diodbaklyset=)

Allt för ikväll, blir väll lite mer i veckan, skall försöka få dynan färdigplastad, skummad och skuren så jag kan lämna in den på omklädning såfort som möjligt.