Avgasportar?

skäggo

Medlem
11 sept 2010
20
0
1
Jaha kanske en dum fråga, men hur styrs portarna på rotax 600 och 800?

Undrar oxå vilka programerbara cdi som används till ovanstående.
 

skäggo

Medlem
11 sept 2010
20
0
1
Vilken årsmodell tänkte du på? Vissa styrs av avgas och vissa av elektronik :)
Ja, ta vilken som helst. Vad jag kan hitta verkar dom ha två lägen öppna eller stängda, även dom med elstyrning (som bara öppnar vakum)
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
portarna på rotax 600 04a styrs av fjädrar, även tidigare modeller.. nått år över har också det
 

skäggo

Medlem
11 sept 2010
20
0
1
Ja har sett att dom nya eco motorerna har någon form av servostyrda ventiler, antar att det inte satsas så mycket på effektregistret då man använder variator.

Vet någon om att det byggts på någon servostyrning till portarna på förgasarmotorer någon gång och om den körts i dyno.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.005
113
Stora Blåsjön
Vad exakt är syftet med frågan egentligen?

Ska motorn användas i något annat än i en skoter och/eller med variator?
 

skäggo

Medlem
11 sept 2010
20
0
1
Vad exakt är syftet med frågan egentligen?

Ska motorn användas i något annat än i en skoter och/eller med variator?
Ja det kan man nog säga, inte så mycket snö här på västkusten tyvärr.

Man det hade varit kul att se om det gör någon skillnad på en skoter med korrekt mappade portar, någon måste ju ha provat.
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Arctic cat har ju servostyrda portar sen länge tillbaks. Men det du kan tjäna på att ha exakt "mappad" portar på en rotax är väll mest i mellan reg. eftersom på låga varv så är de stängda sen när du varvar så stiger avgastrycket och övervinner fjäderkraften som faktiskt går att justera på rotaxarna. Vet att vid mont av dubbelpipor på rotaxarna så byts fjädrarna i raveklockorna ut oxå iaf. i deras egna Pro kitt. Men det jag lärt mig ar att det är bättre att de öppnar tidigt än för sent.
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
om det är som på crossar så sitter de som en liten "variator" inne i motorn som när den uppnår ett visst varvtal öppnar så de är som av och på med dom.
 

skäggo

Medlem
11 sept 2010
20
0
1
Arctic cat har ju servostyrda portar sen länge tillbaks. Men det du kan tjäna på att ha exakt "mappad" portar på en rotax är väll mest i mellan reg. eftersom på låga varv så är de stängda sen när du varvar så stiger avgastrycket och övervinner fjäderkraften som faktiskt går att justera på rotaxarna. Vet att vid mont av dubbelpipor på rotaxarna så byts fjädrarna i raveklockorna ut oxå iaf. i deras egna Pro kitt. Men det jag lärt mig ar att det är bättre att de öppnar tidigt än för sent.
Allt mellan tomgång och maxvarv går att förbättra med riktiga avgasportar, att styra med avgastryck eller insugsvacuum gör bara att dom lätt blir påverkade av ändrad belastning inte bara spjällage och varv.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.005
113
Stora Blåsjön
Så här har jag löst det på min quad. Där styr jag avgasporten med gasreglaget alltså samtidigt som gasen.
Det funkar riktigt bra!



Vid ca halv gas så är avgasporten nästan helt öppen sen den sista biten går något långsammare. Vid ca 3/4 gas är den hel öppen.
Med detta så får jag riktigt bra bottendrag och riktigt vass topp då jag kör 195grader avgas durration.
 

skäggo

Medlem
11 sept 2010
20
0
1
Så här har jag löst det på min quad. Där styr jag avgasporten med gasreglaget alltså samtidigt som gasen.
Det funkar riktigt bra!



Vid ca halv gas så är avgasporten nästan helt öppen sen den sista biten går något långsammare. Vid ca 3/4 gas är den hel öppen.
Med detta så får jag riktigt bra bottendrag och riktigt vass topp då jag kör 195grader avgas durration.
Bra lösning på något som skall plöja i gegga, men vad styrde dom från början?