Ja, ta vilken som helst. Vad jag kan hitta verkar dom ha två lägen öppna eller stängda, även dom med elstyrning (som bara öppnar vakum)Vilken årsmodell tänkte du på? Vissa styrs av avgas och vissa av elektronik
Ja det kan man nog säga, inte så mycket snö här på västkusten tyvärr.Vad exakt är syftet med frågan egentligen?
Ska motorn användas i något annat än i en skoter och/eller med variator?
Allt mellan tomgång och maxvarv går att förbättra med riktiga avgasportar, att styra med avgastryck eller insugsvacuum gör bara att dom lätt blir påverkade av ändrad belastning inte bara spjällage och varv.Arctic cat har ju servostyrda portar sen länge tillbaks. Men det du kan tjäna på att ha exakt "mappad" portar på en rotax är väll mest i mellan reg. eftersom på låga varv så är de stängda sen när du varvar så stiger avgastrycket och övervinner fjäderkraften som faktiskt går att justera på rotaxarna. Vet att vid mont av dubbelpipor på rotaxarna så byts fjädrarna i raveklockorna ut oxå iaf. i deras egna Pro kitt. Men det jag lärt mig ar att det är bättre att de öppnar tidigt än för sent.
Bra lösning på något som skall plöja i gegga, men vad styrde dom från början?Så här har jag löst det på min quad. Där styr jag avgasporten med gasreglaget alltså samtidigt som gasen.
Det funkar riktigt bra!
Vid ca halv gas så är avgasporten nästan helt öppen sen den sista biten går något långsammare. Vid ca 3/4 gas är den hel öppen.
Med detta så får jag riktigt bra bottendrag och riktigt vass topp då jag kör 195grader avgas durration.