Det finns tyvärr varierande kvalitet av plastkryssen. Vi köpte för några år sedan några kryss, som inte riktigt täl snölasterna och spricker sönder.
Men kvalitetskryssen flexar i vinden, så snön faller av. Men min erfarenhet av träkryss är att dessa samlar på sig otroliga snölaster, då dom inte flexar. Snön kanske inte knäcker kryssen, men gör att dom syns otroligt dåligt när dom verkligen behövs, i dåligt väder.
Ska man gå ner på tunnare trä, tror jag inte hjälper, då strukturen på träet gör att snön fäster lättare än på plast. Istället så lär dom bli skörare och helt enkelt spricka sönder lättare.
Trä i all ära, men jag tror nog att det blir svårt att överträffa plast, i alla fall när vi pratar ledkryss och kvalitet/synbarhet. Väger vi in ekonomi, då kanske pendeln svänger över ?
Oavsett man har trä eller plastkryss som behöver bytas ut, så tar man ju hand om dom gamla när man byter ut dom.
Men visst, ett plastkryss på backen, lär aldrig brytas ner till skillnad från ett träkryss.
Vi provade för några år sedan med att måla (Doppa i färgbad) några träkryss med självlysande (Ej reflekterande) färg men den självlysande verkan satt inte kvar länge.
Så jag har då i vart fall spikat upp mitt sista träkryss, så länge plastkryssen inte kostar mycket mer än vad dom gör idag.