Ledkryss i plast, var köper man dem?

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Bästa kryssen till bästa pris, var hittar vi det?

MVH Sävast skoterklubb

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
Ring och fråga BD plast i Kalix
Det är han som tillverkar dom det vet jag för att det är jag som tillverkat verktyget för formsprutningen.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Ok thanks.

27:- st...wow det var mer än jag planerat...
Finns det inte för typ 15:- någonstans?

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Vad är det för fel på träkryss.
Förenklar logistiken också då det blir mindre skrymmande att transportera, man behöver varken kapa eller måla och de går att sätta upp snabbt och enkelt med häftpistol.

En av de bästa/tydligaste utmärkningarna jag sett finns bl a mellan Hakkas-Niilivaara med plastkryss kompletterat med fritt hängande reflex på vingen in mot leden, vid riktningsförändringar, diken, höjdkurvor osv satt det dubbla reflexer vilket gjorda att man inte har några problem att se 4-5 kryss framåt och kan hålla jämn fart.

10-15 kr verkar dyrt för en simpel plastbit, vid ++ större samordnade inköp borde det bli rejält mycket billigare.

Iofs OT men man kan fundera på om det verkligen behöver vara kryss överallt, på många ställen i kust/inland, runt byar osv där siktbehovet i dåligt väder är lägre än till fjälls så skulle det säkert räcka med stolpen med signalröd topp och reflexering, detta skulle också förenkla logistiken vid uttransport och uppsättande.

Last edited:

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Det jag har sett är att dom verkar blåsa sönder.
Det borde gå o ta fram en mera reflekterande färg till träkryss en känsla jag har är att när plastkryssen ska bytas ut så blir dom liggande i terängen o snö på kryssen borde gå o fixa till med ett tunnare trä o annan färg som är reflekterande.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Det jag har sett är att dom verkar blåsa sönder.
Det borde gå o ta fram en mera reflekterande färg till träkryss en känsla jag har är att när plastkryssen ska bytas ut så blir dom liggande i terängen o snö på kryssen borde gå o fixa till med ett tunnare trä o annan färg som är reflekterande.
Den risken finns om inte plastkvaliteten är bra, dock håller de för de vindar som blåser i kust och delar av skogslandet, för fjällbruk nyttjas ju aluminiumkryss med lite veck för att bryta vinden. Ett större problem på många ställen i skogslandet är ren och älg som fejar hornen på ledstolparna och bryter ned dem varje säsong.

Å andra sidan, precis som du säger om det går att mixa in reflexfärg typ 3M:s i en högkvalitativ signalröd UV beständig färg o måla¨på impregnerat kryssvirke så håller det bra många år utan att mossor och lavar får överhand.

Egentligen borde det finnas någon dylik färg, någon som har känningar i marina branschen kanske vet?

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det finns tyvärr varierande kvalitet av plastkryssen. Vi köpte för några år sedan några kryss, som inte riktigt täl snölasterna och spricker sönder.
Men kvalitetskryssen flexar i vinden, så snön faller av. Men min erfarenhet av träkryss är att dessa samlar på sig otroliga snölaster, då dom inte flexar. Snön kanske inte knäcker kryssen, men gör att dom syns otroligt dåligt när dom verkligen behövs, i dåligt väder.
Ska man gå ner på tunnare trä, tror jag inte hjälper, då strukturen på träet gör att snön fäster lättare än på plast. Istället så lär dom bli skörare och helt enkelt spricka sönder lättare.
Trä i all ära, men jag tror nog att det blir svårt att överträffa plast, i alla fall när vi pratar ledkryss och kvalitet/synbarhet. Väger vi in ekonomi, då kanske pendeln svänger över ?

Oavsett man har trä eller plastkryss som behöver bytas ut, så tar man ju hand om dom gamla när man byter ut dom.
Men visst, ett plastkryss på backen, lär aldrig brytas ner till skillnad från ett träkryss.

Vi provade för några år sedan med att måla (Doppa i färgbad) några träkryss med självlysande (Ej reflekterande) färg men den självlysande verkan satt inte kvar länge.
Så jag har då i vart fall spikat upp mitt sista träkryss, så länge plastkryssen inte kostar mycket mer än vad dom gör idag.

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Reflexmaterial i varannat eller var tredje kryss är överläset allt annat. Speciellt på fjället. I kustlandet duger det med träkryss.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
För att få svart på vitt (eller rött) så gjorde jag ett empiriskt test i helgen.
1 burk 0,8 l högkvalitetsfärg, signalröd á 200 kr brutto räcker till 60 kryss (då är stolpen omålad upptill ännu).
Räknar man sedan en bullpåse á 30 kr för trämaterialet och en dryg timme ideell tid á 200 kr får vi totalt drygt 400 kr blir det knappa 7 kr per kryss.

Lägg till mer hantering och betydligt större lagerytbehov för träkryss så ter sig 10-12 kr +moms egentligen inte speciellt dyrt och det är ju också betydligt enklare hantering för ledskötare mfl att ha ett större antal plastkryss med sig för de kompletteringar som behövs under säsong.
Då kanske vi slipper se kryss av den kvalite bilderna nedan visar

Vad gäller reflexering så visar denna bild från i våras hur mycket det gör, bilden lite zoomad men avstånden mellan reflexerna är ca 50 m dvs sikt under körning 150-250 m vilket var suveränt i nattmörkret.
Dock, reflexer av bra kvalitet är dyra, på något sätt skulle man komma åt den UV skyddade färg VV använder till sina skyltar.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Finns det någon som delar ut reflexer till folk, typ Vägverket?

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Finns det någon som delar ut reflexer till folk, typ Vägverket?
Vi har tidigare tiggt ihop vanliga plastreflexer för fotgängare, som företag och myndigheter brukar ge bort som reklam.
Vi tog bort snöret och säkerhetsnålen, borrade hål mitt i reflexerna. Skruvade sedan upp dom.

Tyvärr så är det nog så att man då får vad man betalar för, för reflexverkan på dessa minskade fort efter ett par år ute i sol, snö och rusk.
Efter att ha provat med vanliga runda och fyrkantiga fordonsreflexer (röda, vita och orange), så upplever vi att dessa är av betydligt högre kvalitet.
Köper man in några 100-tal samtidigt, så går det att förhandla om priset, speciellt när man talar om vad det är till för.
Mycket möjligt att det tom. kanske finns någon som sponsrar ! :huh:
Vi har fått tag i några kryss, med vita reflextejper, som är klistrad på kryssen.
Vi har inte satt upp dom än, så hur bra kvaliten på dessa reflexer är, har jag ingen aning om.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Efter att ha provat med vanliga runda och fyrkantiga fordonsreflexer (röda, vita och orange), så upplever vi att dessa är av betydligt högre kvalitet.
Köper man in några 100-tal samtidigt, så går det att förhandla om priset, speciellt när man talar om vad det är till för.
Mycket möjligt att det tom. kanske finns någon som sponsrar ! :huh:
Vi har fått tag i några kryss, med vita reflextejper, som är klistrad på kryssen.
Vi har inte satt upp dom än, så hur bra kvaliten på dessa reflexer är, har jag ingen aning om.
Fordonsreflexerna kan också variera i kvalite, provat de runda 60 mm från biltema men där vandrar det in fukt och reflexen är starkt begränsad redan efter 1 år ute.
Reflextejp från Clas i sjön fungerar under 2-3 år, finns på 2 meters rulle.

Går man på det som är gott dvs gratis kan ett besök hos den lokala väghållaren vara lönsamt, med lite tur kan de ha någon kraschad högreflekterande skylt, kommer den från E 4:an blir den rätt stor och har man mlgh att klippa 50*50 mm bitar blir det rätt många, bäst i vitt men det är ju bra reflex på andra färger också.
Kanske med lite tur kan det gå att få tag på en låda med de reflexer de sätter/klistar på plogkäpparna, de finns ju både på plastkäpparna och de reflexerar ju även videpinnarna på en del ställen numera.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Fordonsreflexerna kan också variera i kvalite, provat de runda 60 mm från biltema men där vandrar det in fukt och reflexen är starkt begränsad redan efter 1 år ute.
Visst, det finns mycket skit där ute, även bland fordonstillbehörsleverantörerna.
Vi köper kvalitet från ABKATI

Vi brukar av Svevia, få utrangerade plogkäppar.
Dom som är få korta för att användas, sågar vi bort själva reflexdelen från käppen.
Borrar man sedan 2 hål, upptill och nertill på dessa, så går dom spika/skruva fast under kryssen, innemot skoterleden. Då syns dom hur bra som helst från bägge hållen, längs leden. Dessutom så är det kvalitetsreflexer.