Jaha det var en standardtopp orörd!!.. Då har du inga 1,1mm mer troligt med 1,7mm . Glöm ej bottenpackningen.
Jag mätar klämspalten genom att klippa sönder bladmåttsbitar och lägger dom längst ut på kolven ovanför ändarna på kolvbulten. Då har man locket löst och drar runt motorn och kollar om locket lyfter. När det precis ligger stilla har man rätt mått . man dubbelkollar slutligen med åtdraget lock om kolven går fri med bladmåtten man kommit fram till med löst lock. Det går utmärkt att lägga flera olika tjoklekar av bladmåttet på varrrandra. Man kan även superlimma fast bladmåtten på kolven så blir det mindre vingel.
Klipp isåfall så små biter som går att hålla på med
Men lödtenn och dra runt funkar också.
Jag gissar att du har någonstanns runt 11,3-1 i kompförhållande och ska då ner till 10-1. Det brukar röra sig om ungefär 0,8mm matrial som ska bort över hela ytan förbränningsrum inklusive squisbandet. Dvs en 1mm spacring skulle kunna sänka kompet till 10-1. Det är en bra riktlinje att gå efter för att förstå ungefär hur mycket man måste gräva i pottan.
Nu har du tur som har bara 11,5 band runtom. Du kan smalna av det ända ner till 9mm för att få bort matrial enkelt och få en jäkligt vass topp som drar stenhårt efter 5000v. På kompisarens tc 900 som har 76mm borr gjorde jag 9mm band och 12,5-1 i kompförhållande och den går fruktanvärt bra i hela registret,,Botteneffekten vart över förväntan. Så du kommer inte lida så mycket förlust på lågvarv av 9mm band men därimot få jäkligt bra mellnregg och slutpullver och den kommer tåla höga laddtryck.
Om du har ca 1,6mm i klämspalt skulle jag rekkomendera att först bara plana ner toppen till ca 1,4mm klämspalt och försöka få till kompförhållandet där. Då kan nog matrialet i toppen räcka till för urgrävninghsarbetet. Men ser du att det verkar gå få till kompet även med 1,2mm klöämspalt så förök nå det måttet. Du behöver inte röra lutningen på squisbandet om du lyckas få ner klämsplaten till 1,2-1,3mm i samband med 0,9-0,95mm bandbredd.
Problemet med din topp är därimot att den är ihopgjuten så den måste köras i fräsmaskin. Så det gäller att du har bra kontakter eller kan köra fräs själv.
Innan fräsningen påbörjas så häll i olja i förbränningrummet upponer så du får en vink om hur mycket volym du har med orört lock liggandet upponer,, och kan då och då hälla i olja i locket under fräsningen för att få en ungefärlig volym. Allt från 9,5-1 till 10,2-1 är ok att sikta på. Om du vill ta ut sjukt mycket pullvert så satts på 9,5-1 i kompförhållande
När du fyller i olja förbränningsrummet motearat på motor ,,fyll då ända upp till Tändstifts gängas slut. Gängans mått är 2cl som man sedan räknar bort i uträkningen av kompet.
Ge oss bara volymen du får så räknar vi ut det live här så alla förstår.