Måtten ska vara 10x22x6 har jag för mig, ska kolla med lokala hydraulfirman på måndag.. det är väl inte ett udda mått vad jag förstått. dessvärre så verkar det som att det är turbon som farit. Började plocka lite med det tidigare ikväll då oljereturen inte va 100% tät, sitter bara oringar som ska täta där. Men när jag plockade bort tryckröret så kändes det oroväckande oljigt där, bort med kompressorhuset för att upptäcka att det fanns mer olja där då släppte jag alla verktyg och åkte hem. Turbon är ju ny och känns kanon i lagringen, höll tom fast turbon under första uppstarten med handen tills alla oljeslangar va uppfylda och oljetrycket syndes på mätaren.Så den kan ju inte tagit skada av det. suck.. kontaktade stället där jag köpt turbon också, det är ju 12 månaders garanti på den. Även han tyckte att det lät onormalt och skulle kolla med leverantören till veckan. Där står vi nu.Nä vanliga p-boxar tål inte så mycket tryck. men de finns trycktåliga att köpa.
vad är de för mått så kan jag kolla på jobbet på måndag om du inte hittat nån lösning.
Oljereturen är ca tre cm lång med samma innerdiameter som hålet i turbon, har för mig att det va 13mm eller nått i den stilen..hur ser oljereturen ut? grovlek? har du nå bilder?
Det vet jag faktiskt inte, tänkte prova att starta den utan kompressorhuset på och se om det syns att den läker nått då.. annars kanske det är som du säger, att det blir tryck i oljeburken som gör att den läker. frågan är ju om tätningen gått sönder eller..det är inte så att du bygger upp ett tryck i oljetanken som hindrar oljan från att rinna ner i returen?
Det verkar som att din teori stämmer, provade att ha den igång idag utan kompressordelen och utan lock på oljetanken. och det tryckte då inte ut nå olja bakom/runt turbinen då iaf, hade den igång en kvart typ och stod och små gasade. så turbon verkar ha klarat sig ändå ska modda till en avluftning i morgon och provåka lite till. problemet är bara att den kommer trycka ur sig olja genom avluftningen.. hade det problemet förra vintern också, då pluggade jag det bara och körde utan. funkade då, men den här turbon kanske är känsligare? har dock en idè på en ventilationsburk som skulle kunna funka, en ganska lång, stående burk med rätt grov slang emellan.. och ett vevhusfilter högst upp.nu är det kanske inte relevant men tar jag vevhusventilationsslangen på min bil å sätter tummen för så börjar den blå ryka på 5sek, prova att ventilera oljetanken skulle jag göra, är det tryck i tanken och den skall returnera olja i den borde det inte bli så bra. Konstigt om det hänt nå med turbon när du haft tryck och inte är glapp. Bredbandslambdan skulle nog inte må dålig av att gå mot ett batteri så den får jämnare spänning.
Ta en vevhusventburk från en bil. Ex Audi 80 20,E 93- (alla Audi äldre runt 90 talet 2,0 motorer såklart) . Den plastburken är ca 12-15cm i dia och 3cm i höjd och är rund. Ingångshål ca 13-18mm underifrån med utsläpp rakt åt sidan uppe i locket (taget från minne)
Jag körde den på min Turbohoj och den funkar bra. Givetvis borde det finnas andra bilmärken som har lika bra små oljefällor.
Sätt dit Lamdamätare längre bak i systemet där du tror minst slem hamnar. Jag garanterar ett motorhaveri om du kollar stiften. Ev räcker dety med direktkopplad till batteri för till likströmsregulator funkar inte!!
Men vill du sälja mätaren till mig så PMa (no kidding)
Måtten ska vara 10x22x6 har jag för mig, ska kolla med lokala hydraulfirman på måndag.. det är väl inte ett udda mått vad jag förstått. dessvärre så verkar det som att det är turbon som farit. Började plocka lite med det tidigare ikväll då oljereturen inte va 100% tät, sitter bara oringar som ska täta där. Men när jag plockade bort tryckröret så kändes det oroväckande oljigt där, bort med kompressorhuset för att upptäcka att det fanns mer olja där då släppte jag alla verktyg och åkte hem. Turbon är ju ny och känns kanon i lagringen, höll tom fast turbon under första uppstarten med handen tills alla oljeslangar va uppfylda och oljetrycket syndes på mätaren.Så den kan ju inte tagit skada av det. suck.. kontaktade stället där jag köpt turbon också, det är ju 12 månaders garanti på den. Även han tyckte att det lät onormalt och skulle kolla med leverantören till veckan. Där står vi nu.
Endera är det snålgång just när turbon ska till att ladda för det kan vara en svår övergång. Testa hissa nålarna mycket och ev i med större lågfartare. Men blir det sämmre så gör tvärom
Men det kan även vara lågt laddtryck som det låter. kolla hur mycket bar du har just vid detta tillfälle och ligger det på nästan 0 är det inte mycket att göra såvida inte wastegaten smygläker eller annat läkage.
Sådär beter sig min hoj också under halv jämn gas och det beror på att turbon går ner i lågt laddtryck såfort det går lite lätt. Och bestyckningen var svinsvår att få till just från detta oladdade område till laddat jag fick tillslut slipa trottelnålen lite extra smal just från första överladd till fullt ladd. Tvåstegsnål kan man säga ,,,, men det är svårare att göra på en skoter som har minst 2 förg. Men det är inte omöjligt att slipa sina egena nålar bara man är haj på mictrometer och noga så ha det i åtanke som sista utväg.