iq 600 rr turbo

wez

Välkänd medlem
27 dec 2008
428
0
16
tierp
Nä vanliga p-boxar tål inte så mycket tryck. men de finns trycktåliga att köpa.
vad är de för mått så kan jag kolla på jobbet på måndag om du inte hittat nån lösning.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Nä vanliga p-boxar tål inte så mycket tryck. men de finns trycktåliga att köpa.
vad är de för mått så kan jag kolla på jobbet på måndag om du inte hittat nån lösning.
Måtten ska vara 10x22x6 har jag för mig, ska kolla med lokala hydraulfirman på måndag.. det är väl inte ett udda mått vad jag förstått. dessvärre så verkar det som att det är turbon som farit. Började plocka lite med det tidigare ikväll då oljereturen inte va 100% tät, sitter bara oringar som ska täta där. Men när jag plockade bort tryckröret så kändes det oroväckande oljigt där, bort med kompressorhuset för att upptäcka att det fanns mer olja där:( då släppte jag alla verktyg och åkte hem. Turbon är ju ny och känns kanon i lagringen, höll tom fast turbon under första uppstarten med handen tills alla oljeslangar va uppfylda och oljetrycket syndes på mätaren.Så den kan ju inte tagit skada av det. suck.. kontaktade stället där jag köpt turbon också, det är ju 12 månaders garanti på den. Även han tyckte att det lät onormalt och skulle kolla med leverantören till veckan. Där står vi nu.
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
det är inte så att du bygger upp ett tryck i oljetanken som hindrar oljan från att rinna ner i returen?
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Sv: Re: iq 600 rr turbo

det är inte så att du bygger upp ett tryck i oljetanken som hindrar oljan från att rinna ner i returen?
Det vet jag faktiskt inte, tänkte prova att starta den utan kompressorhuset på och se om det syns att den läker nått då.. annars kanske det är som du säger, att det blir tryck i oljeburken som gör att den läker. frågan är ju om tätningen gått sönder eller..
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
nu är det kanske inte relevant men tar jag vevhusventilationsslangen på min bil å sätter tummen för så börjar den blå ryka på 5sek, prova att ventilera oljetanken skulle jag göra, är det tryck i tanken och den skall returnera olja i den borde det inte bli så bra. Konstigt om det hänt nå med turbon när du haft tryck och inte är glapp. Bredbandslambdan skulle nog inte må dålig av att gå mot ett batteri så den får jämnare spänning.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Sv: Re: iq 600 rr turbo

nu är det kanske inte relevant men tar jag vevhusventilationsslangen på min bil å sätter tummen för så börjar den blå ryka på 5sek, prova att ventilera oljetanken skulle jag göra, är det tryck i tanken och den skall returnera olja i den borde det inte bli så bra. Konstigt om det hänt nå med turbon när du haft tryck och inte är glapp. Bredbandslambdan skulle nog inte må dålig av att gå mot ett batteri så den får jämnare spänning.
Det verkar som att din teori stämmer, provade att ha den igång idag utan kompressordelen och utan lock på oljetanken. och det tryckte då inte ut nå olja bakom/runt turbinen då iaf, hade den igång en kvart typ och stod och små gasade. så turbon verkar ha klarat sig ändå:) ska modda till en avluftning i morgon och provåka lite till. problemet är bara att den kommer trycka ur sig olja genom avluftningen.. hade det problemet förra vintern också, då pluggade jag det bara och körde utan. funkade då, men den här turbon kanske är känsligare? har dock en idè på en ventilationsburk som skulle kunna funka, en ganska lång, stående burk med rätt grov slang emellan.. och ett vevhusfilter högst upp.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
844
113
Kramfors
Ta en vevhusventburk från en bil. Ex Audi 80 20,E 93- (alla Audi äldre runt 90 talet 2,0 motorer såklart) . Den plastburken är ca 12-15cm i dia och 3cm i höjd och är rund. Ingångshål ca 13-18mm underifrån med utsläpp rakt åt sidan uppe i locket (taget från minne)
Jag körde den på min Turbohoj och den funkar bra. Givetvis borde det finnas andra bilmärken som har lika bra små oljefällor.

Sätt dit Lamdamätare längre bak i systemet där du tror minst slem hamnar. Jag garanterar ett motorhaveri om du kollar stiften. Ev räcker dety med direktkopplad till batteri för till likströmsregulator funkar inte!!

Men vill du sälja mätaren till mig så PMa (no kidding)
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Ta en vevhusventburk från en bil. Ex Audi 80 20,E 93- (alla Audi äldre runt 90 talet 2,0 motorer såklart) . Den plastburken är ca 12-15cm i dia och 3cm i höjd och är rund. Ingångshål ca 13-18mm underifrån med utsläpp rakt åt sidan uppe i locket (taget från minne)
Jag körde den på min Turbohoj och den funkar bra. Givetvis borde det finnas andra bilmärken som har lika bra små oljefällor.

Sätt dit Lamdamätare längre bak i systemet där du tror minst slem hamnar. Jag garanterar ett motorhaveri om du kollar stiften. Ev räcker dety med direktkopplad till batteri för till likströmsregulator funkar inte!!

Men vill du sälja mätaren till mig så PMa (no kidding)

snodde ihop en liten burk i morse av en 12-15cm lång 2" simonsrör som jag monterade stående. En anslutning i vardera ände och ett vevhusfilter på det. verkar som det fungerar, har då inte tokrykt nått i dag iaf:)
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Ett litet klipp..

[video]http://youtu.be/6IhMpasM2kE[/video]

Dock så vill den inte bluddra, utan har ett annat tilltag om man ligger på typ halvgas.. det hörs på filmen vid 23-26 sekunder ungefär. Gasar man på så slutar den, eller om man lättar lite på choken så slutar det också. ska prova att bestycka upp lite på lågfart och kanske lyfta nålarna nått hack. för det verkar som den går lite snålt på låg/mellan, den vill tex gärna hålla varvet uppe fast man släppt gasen för att sedan sakta sjunka till normal tomgång..
 

wez

Välkänd medlem
27 dec 2008
428
0
16
tierp
jag har p-boxen hemma. ifall du vill ha pm adress så skickar jag den till dig.
mvh

Måtten ska vara 10x22x6 har jag för mig, ska kolla med lokala hydraulfirman på måndag.. det är väl inte ett udda mått vad jag förstått. dessvärre så verkar det som att det är turbon som farit. Började plocka lite med det tidigare ikväll då oljereturen inte va 100% tät, sitter bara oringar som ska täta där. Men när jag plockade bort tryckröret så kändes det oroväckande oljigt där, bort med kompressorhuset för att upptäcka att det fanns mer olja där:( då släppte jag alla verktyg och åkte hem. Turbon är ju ny och känns kanon i lagringen, höll tom fast turbon under första uppstarten med handen tills alla oljeslangar va uppfylda och oljetrycket syndes på mätaren.Så den kan ju inte tagit skada av det. suck.. kontaktade stället där jag köpt turbon också, det är ju 12 månaders garanti på den. Även han tyckte att det lät onormalt och skulle kolla med leverantören till veckan. Där står vi nu.
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Skruvade upp volymen å lyssnade, kan det inte vara så att du får lite surge där då? Hör iofs inte den "studsande" luften men det kanske bli lite annat när man har förgasare å det surgar.
 

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Det låter helt sjukt Limpdjur... Ring så förklarar jag. Det låter faktiskt lite som surge, men det är ju bara ibland det händer.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Det blir ju när man ligger på strax under halvgas.. eller om man ligger och åker efter en väg lite halvfort och segdrar lite.men så fort man gasar till så slutar det.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
844
113
Kramfors
Sv: Re: iq 600 rr turbo

Endera är det snålgång just när turbon ska till att ladda för det kan vara en svår övergång. Testa hissa nålarna mycket och ev i med större lågfartare. Men blir det sämmre så gör tvärom

Men det kan även vara lågt laddtryck som det låter. kolla hur mycket bar du har just vid detta tillfälle och ligger det på nästan 0 är det inte mycket att göra såvida inte wastegaten smygläker eller annat läkage.

Sådär beter sig min hoj också under halv jämn gas och det beror på att turbon går ner i lågt laddtryck såfort det går lite lätt. Och bestyckningen var svinsvår att få till just från detta oladdade område till laddat jag fick tillslut slipa trottelnålen lite extra smal just från första överladd till fullt ladd. Tvåstegsnål kan man säga ,,,, men det är svårare att göra på en skoter som har minst 2 förg. Men det är inte omöjligt att slipa sina egena nålar bara man är haj på mictrometer och noga så ha det i åtanke som sista utväg.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Sv: Re: iq 600 rr turbo

Endera är det snålgång just när turbon ska till att ladda för det kan vara en svår övergång. Testa hissa nålarna mycket och ev i med större lågfartare. Men blir det sämmre så gör tvärom

Men det kan även vara lågt laddtryck som det låter. kolla hur mycket bar du har just vid detta tillfälle och ligger det på nästan 0 är det inte mycket att göra såvida inte wastegaten smygläker eller annat läkage.

Sådär beter sig min hoj också under halv jämn gas och det beror på att turbon går ner i lågt laddtryck såfort det går lite lätt. Och bestyckningen var svinsvår att få till just från detta oladdade område till laddat jag fick tillslut slipa trottelnålen lite extra smal just från första överladd till fullt ladd. Tvåstegsnål kan man säga ,,,, men det är svårare att göra på en skoter som har minst 2 förg. Men det är inte omöjligt att slipa sina egena nålar bara man är haj på mictrometer och noga så ha det i åtanke som sista utväg.

ska bestycka upp lågfart och höja nålarna lite, just nu så ssitter det mindre lågfart i än original.. att slipa nålarna tror jag inte är någon bra lösning, svårt att få exakt lika även om man är noga tror jag. då måste det vara bättre att köpa andra nålar ist. om det är så att det finns andra då vill säga.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Nu har jag trixat lite med förgasarna, nålarna satt i mitten och det satt 30 i lågfart. bytte till 35 och höjde nålarna två hack. då blev det ännu värre.. försvann dock så fort man tröck fullt. då sänkte jag nålarna max ist men behöll 35 i lågfart, då försvann det helt:) så det va surning som på det lägre mellanregistret som gjorde det. Skotern står nu lastad för den riktig provtur i morgon. på snö..