iq 600 rr turbo

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Provade även ett par omslipade vikter i kväll också. men resultatet va inte så imponerande.. ska slipa om dom lite till.

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Idag har jag gjort den första riktiga turen med skotern, det blev ungefär tio mil med blandad körning. dock så har jag märkt att turbon är för liten och bygger för högt mottryck:-( det är det som låter så där konstigt när man ligger och segdrar. den går bra tills pipan och turbon blir riktigt varma, då börjas det.. har provat att trixa med nålarna fram och tillbaka utan några framgångar. tillslut blev det nålarna max uppe så den gick fett som fan på lågfart, då blev pipan inte lika varm och då slutade den typ upp att dumma sig. av högt mottryck får man hög piptemp?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
844
113
Kramfors
Låter mycket bra det du kommit fram till ,,lite större turbo så funkar det nog perfekt. Mycket intressant för oss alla att du provade något liten turbo .

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Låter mycket bra det du kommit fram till ,,lite större turbo så funkar det nog perfekt. Mycket intressant för oss alla att du provade något liten turbo .
Håller på och letar en 16t turbo eller liknande som en galning nu.. finns inga till vettiga priser, tidigare så fanns det typ 70st på blocket för en tusenlapp ungefär. nu finns det 3st.. för ~5000. den lilla turbon funkar ju den åh, iaf på full gas..

Om någon har en liggande så får ni gärna hojta till;)

Last edited:

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
vilket tryck har du i pipan när den burgar gå dåligt
det vet jag inte.. men mottrycket på full mutter är ca 0,5-0,6bar över laddtrycket och det är väl lite högt de, lite svårt att se då provkörnings möjligheterna inte är dom bästa här.

Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ta bort slutburken (och huven, så avgaserna kommer ut) och testa om den går bättre med mindre mottryck.

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Ta bort slutburken (och huven, så avgaserna kommer ut) och testa om den går bättre med mindre mottryck.
Jag har lite svårt att tro att mottrycket skulle bli nå lägre utan slutburken då den är mycket öppen och väldigt kort. däremot så är ju avgashuset jävligt trångt, plockade bort det i lördags och spånade lite om det skulle gå att porta det på nå vis.. ska lägga upp nån bild på hur det ser ut lite senare..

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
844
113
Kramfors
Ja du har för högt tryck helt klart. 16T turbosar kan du köpa i klasar på skroten i kramfors (ådalensbildemontering) de sitter ju i många bilar som ex v70 Turbo 850T men sikta på nyare v70 från 2000 talet. ca pris borde vara 3000kr . Men hör om de har en sprucket inlopp till avgasturbinen så får du ner priset till 1000kr i bästa fall. Det är högst vanligt med spricka i delningen inlopp avgasturbin men det gör inget och spricker ej mer.

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Ja du har för högt tryck helt klart. 16T turbosar kan du köpa i klasar på skroten i kramfors (ådalensbildemontering) de sitter ju i många bilar som ex v70 Turbo 850T men sikta på nyare v70 från 2000 talet. ca pris borde vara 3000kr . Men hör om de har en sprucket inlopp till avgasturbinen så får du ner priset till 1000kr i bästa fall. Det är högst vanligt med spricka i delningen inlopp avgasturbin men det gör inget och spricker ej mer.
Har 2st 16t agg på gång nu, får se om jag lyckas få hem nån av dom till helgen..