iq 600 rr turbo

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.766
844
113
Kramfors
Att kompressordelen inte är större har ingen bet till det lilla tryck o flöde du ska blåsa upp. Det är fördel med liten kompressor i samband med lite volym som den ska pumpa för liten turbin är mer lättdriven till högre tryck än en större. Större turbin sätter man bara i om flödet inte räcker. Och en skotermotor har så lite cc och få cylindrar så kompressordelen är redan för stor igentligen.

Det där avgashuset gör nog susen ,,hoppas turbon är ok bara.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Har provkört lite mer idag med afr mätaren kopplad på ett batteri, den fungerade mycket bättre då. Värdet ligger mellan 14 och 17 när man kör "vanligt" utan laddtryck. och när man klipper på fullt så sjunker det till 11 direkt och ökar sakta till 12 - 12,5 om man håller i en längre stund. provade att köra med pitotrör nu också, och det funkade! Inte alls den surningsom det vart förra vintern.. kan ju bero på att jag kör med grövre tryckrör nu och ett smalare pitotrör?
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Gjort en liten batterihylla till mitt ynkliga batteri.



Hur är det med så här små bvatterier, kan man ladda dom med vanlig billaddare eller blir det tokigt då?
Har även provkört mer idag och den verkar funka fint nu, provade att simulera tung puderåkning med hjälp av bromsen.. gick väl lite sisådär.. men på halv gas typ och 6000-7000varv med fullt ladd så låg afr på 13-14,5 ungefär, är det väl högt de eller?
Mätte mottrycket i pipan också, 0,8bar på 0,5bars laddtryck så 0,3bar mer i mottryck.. mycket bättre än det andra avgashuset! fast det inte såg så mycket större ut.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Glömde berätta att jag kört med 76g vikter nu också, varvar 8200-8300v med dom. men den blir tråkig i mellarregistret med dom vikterna..
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Men förutom lite variator jobb. Börjar du känna att du kommit dit du ville i år?
Var försiktigt att ladda så små batterier med stor laddare. Du bör ha en laddare som inte laddar med för mycket ström. Enklast och bäst är att skaffa en CTEK eller motsvarande smart laddare som ha läge för "MC" batterier. En sådan med läge för både bil och mc är ganska användbar. Ex denna: CTEK Zafir 45 Clas Ohlsson
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Men förutom lite variator jobb. Börjar du känna att du kommit dit du ville i år?
Var försiktigt att ladda så små batterier med stor laddare. Du bör ha en laddare som inte laddar med för mycket ström. Enklast och bäst är att skaffa en CTEK eller motsvarande smart laddare som ha läge för "MC" batterier. En sådan med läge för både bil och mc är ganska användbar. Ex denna: CTEK Zafir 45 Clas Ohlsson
får ta och kolla på en sån då.. jolå, är ganska nöjd nu. men det blir nog att dreva upp två kugg och trixa lite mer med variatorerna.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
vilket soppa tryck har du på din maskin ?
ungefär 0.3-0.4bar i grundtryck.. har sån dålig gradering på mätaren så det är lite svårt att se;)

Du har inte haft nå problem med att det kan bli som "varvstopp" på typ 5500-6000varv när du kör på lägre varv med fullt ladd? det kan bli så för mig IBLAND.. trodde att det va mitt gamla lilla avgashus som byggde för mycket mottryck först, men det har hänt med det nya större avgashuset också. det inträffar när man ligger på strax under halvgas en längre stund och sedan trycker på. men släpper man helt och tar om då går det bra:mmph: kollar man på afr mätaren när det inträffar så ligger den på 13,5-14 då ungefär, och det borde väl inte vara så dåligt? den går ju bra, rent och fint annars.. men om man lyfter nålarna max så händer det aldrig, men då går den ju bluddrigt ist. känns som att avgastempen blir onormalt hög ocksåp när man ligger och åker som jag beskrev.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Det verkar som att "varvstoppet" beror på piptempen.. när pipan inte är tokhet så går den fint. men när pipan blir riktigt varm så blir det så där..
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
Måste säga att jag är grymt imponerad av dit engagemang och snyggt blir det ju också !

Många tummar upp !

Sen en film när du fått den att gå bra vore ju kul att få se på :)
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
13.5-14 på fullt ladd är ju lite väl snålt
På full gas ligger det på 11 ungefär. Får ju ladd ganska snabbt med den här turbon, så när man bara mysåker på halvgas så har jag typ fullt ladd ändå.. och då ligger det på 13-14. Höjjer jag nålarna så värdet sjunker så bluddrar den ist..
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Måste säga att jag är grymt imponerad av dit engagemang och snyggt blir det ju också !

Många tummar upp !

Sen en film när du fått den att gå bra vore ju kul att få se på :)
Tackar tackar:) det finns stora chanser att det kan bli nån fil den här helgen..
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Skotern har iaf klarat av fyra dagars plågning i fjällen nu utan några större bakslag:) förutom ett sprucket insug och en avgasad gaswire:p bägge problemen kunde enkelt fixas på plats som tur var.


Cykelslang och slangklämma is the shit!







Polarna bjuder även på några fastkörningar;)







Får även passa på att tacka grabbarna i Skogenracing för den här helgen:)
Det har även varit med ett par gopro kameror på resan, så ett filmklipp finns att vänta..
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
trixat lite med turbon idag. Gjort en "Anti surge" modd på den.



Gjorde ett eget svarvstål för att svarva det smala spåret med.



Sedan svarvade jag till en yta där hålen ska bli.



Hål borrade.



Svarvade till en fin kona också:)





Har inte hunnit provat om det fungerar som det är tänkt ännu, men med lite tur kanske det hinns med i morgon:) har nämligen nya insug på g också..