iq 600 rr turbo

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Snyggt bygge.. Hoppas på att få se en fortsättning här :)
Dedära epoxylaminatet, hur tjockt å styvt är det? Såg längre bak i tråden att du hade provat med reedkorg förut och detta laminat? Men de är mjukare å tunnare än en org reed?
Har själv monterat en std polaris reedkorg från en 800 tror ja, som ja köpt av asker här på forumet, har inte hunnit prova så värst mycket direkt, men kan ju va kul å veta om de är nån skillnad med detta laminat
ja det är mycket mjukare än "vanliga" reedblad, har för mig att det jag använder är 0,5mm. lite osäker på vart man kan köpa det då jag fick mina blad av limpdjur här på forat.

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Tänk bara på att de backventiler som ska pumpen ska suga igenom måste öppna väldigt lätt...
Jo jag vet de, den jag länkade till är av membran typ och va hemskt lättöppnade, hydraulbackventiler verkar ha 0,5bars öppningstryck som minst.. och de går ju inte. men tydligen ska det gå att släppa på fjädern i dom.

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Nice :)
men jäklar vilket tjockt gods du använde!
Hade de inte vare enklare att V-bocka en 2-3mm tjockt aluminium plåt?
Det är 5mm. anledningen till det är att jag ville kunna plana av det lite och så hade jag en tanke att de inte skulle slå sig så mycket.. ska jag vara ärlig så är det de första gången jag svetsar alu, förutom en dm testsvets:)

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
ah ok, 5mm, jag hade nästan sagt 6 men men close enough :)

ok, detta var rätt intressant, en W reed ventil kan ju inte vara omöjlig, de ska vara som du säger att de kanske kan slå sig ifall man är oförsiktig.

Och bra jobbat!

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Har förresten blivit uppringd av en säljare på järvsö motor som undrade om jag ville ställa upp skotern där nu under helgen då det är skoternsdag. det va ju lite kul:)

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. nu ber jag om ursäkt ifall du tycker jag svävar ut allt för mkt, men jag tyckte dina egentillverkade reeds var intressanta och gjorde själv en modell för att se hur man skulle kunna gå tillväga för att bocka en i tunnare gods. Ja det är enklare sagt är gjort, och enklare gjort än gjort papper vs, stål/aluminium.

men här är några bilder..

De luriga är ju då in-fästningen för de 2 reed uppsättningar som sitter i mitten, jag vet på min så är skruvarna som håller fast bladen inte mittmonterade, utan lite förskjutna åt sidan, så att de inte kolliderar med varandra.

Och gör man dessa i 2-3mm gods så finns ju som sagt risken att de slår sig, och de e inte mkt gods för skruven att sitta i, en mutter krävs nästan.
Men luftflödet bör ju vara 1000ggr högre, eller effektivare iaf vs 5mm gods.. om du inte sätter dig och portar ur dem riktigt..

men men, just a thought..

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
.. nu ber jag om ursäkt ifall du tycker jag svävar ut allt för mkt, men jag tyckte dina egentillverkade reeds var intressanta och gjorde själv en modell för att se hur man skulle kunna gå tillväga för att bocka en i tunnare gods. Ja det är enklare sagt är gjort, och enklare gjort än gjort papper vs, stål/aluminium.

men här är några bilder..

De luriga är ju då in-fästningen för de 2 reed uppsättningar som sitter i mitten, jag vet på min så är skruvarna som håller fast bladen inte mittmonterade, utan lite förskjutna åt sidan, så att de inte kolliderar med varandra.

Och gör man dessa i 2-3mm gods så finns ju som sagt risken att de slår sig, och de e inte mkt gods för skruven att sitta i, en mutter krävs nästan.
Men luftflödet bör ju vara 1000ggr högre, eller effektivare iaf vs 5mm gods.. om du inte sätter dig och portar ur dem riktigt..

men men, just a thought..
Bilderna verkar inte funka..

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Jo jag ser dem nu också, men att lyckas göra det där i tunn aluminium utan att det ser ut som en näve ostkrokar är nog ganska svårt.. och sen få ytan för bladen helt slät är nog omöjligt. iaf med dom verktyg och maskiner jag har tillgång till.. men tanken är helt rätt:)

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
jo, de jag tänkte på närmast var väll vatten eller laserskärning, och sen så är de ju "bara" bockningen och lite svets kvar..
Alternativt lödning..

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
jo, de jag tänkte på närmast var väll vatten eller laserskärning, och sen så är de ju "bara" bockningen och lite svets kvar..
Alternativt lödning..
Någon vatten eller laserskärare har jag tyvär inte.. nälå, då blir det ju smidigare att köpa en W-korg.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Ser ut som det redan med papper har vart svårt att "bocka" vissa delar på dessa korgar.. hur ska det då bli med plåt? Sen ska ju ytorna mot reedbladen vara helt plana.
Det bästa är nog att fräsa dom som tex blingfactory gör. Dock inga w korgar vad jag vet. Annars finns ju v-force och även original på många maskiner nu för tiden.

Men tillbaka till topic så blev alu korgen riktigt bra.