Ski-doo eller Lynx ?

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
lynx, för deras bättre boggie och fjädring. och köp ingen 440, köp en 500 eller 600 istället. dom varvar inte så mycket.
 

forsBerg_

Välkänd medlem
22 okt 2009
344
0
16
Gävle
Köp en 550 fläktkyld, dom brukar vara ganska lagom åt tjejer. Och väger nog inte många kilon mer än en 440.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
håller med, 550 fläkt. tjejen hade en mxz x 550f-08 och funkade perfekt åt henne. en 440 känns lite väl aggressiv om hon inte kört mycke tidigare förstås. själv tycker jag 440 är som folkrace, 20% åkning 80% skruvning...
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Ski-Doo eller Lynx är ju nästan så man kan välja beroende på dagens utbud. (även om jag föredrar Lynx). Lynx är antagligen några kronor billigare.

440 känns ju helt fel med effektuttagen på dom och de kolvbyten och annat som det kan innebära. Hellre en 500 eller 600.

Nästan lite diskriminerande att rekommendera 550f, skulle nån kille här välja en sådan?
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Ski-Doo eller Lynx är ju nästan så man kan välja beroende på dagens utbud. (även om jag föredrar Lynx). Lynx är antagligen några kronor billigare.

440 känns ju helt fel med effektuttagen på dom och de kolvbyten och annat som det kan innebära. Hellre en 500 eller 600.

Nästan lite diskriminerande att rekommendera 550f, skulle nån kille här välja en sådan?
ja nu var de ju hans tjej som skulle ha maskin...inte han
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
440 varvar mycket?.... vet ja väl inte.dem varvar inte mer än någon annan...sätt i ett par tyngre vikter och dreva upp den 2kugg så är maskinen som en std maskin typ att köra..

sen. 20% åkning 80% körning?..har du ägt en 440 nångång?..
har själv ägt två stycken..skruvad inte en skruv i min senaste.och den före de bytte ja matta på.
skruvade mer i min phazer FX FYRTAKTARE än i mina 440 tsm...
såå ja vet inte..kanske har haft tur.och alla andra mina polare har haft de oxå?..eller så är de rent bullshit..
håller man efter en 440 motor..genom att ge den rätt mängd olja i tanken osv så går dem på som vanligt...
visst dem kräver ombestyckningar.men de kostar 1500kr så är de löst, på med dialajet så ställer du om den på några sekunder..eller ännubättre. HOLTZMAN ATACC..självjusterande.

men min åsikt är att en 440 inte är optimal för en tjej som aldrig kört destomer förr då den kräver lite motorkunnande..typ att man ej kan ligga å linda över en lång sjö. samt att den vill ha lite pumpgas då nålen är lite tjockare på ett ställe för att man ska komma förbi "mellanregistret" snabbt.
mitt råd.en 550 KORT..då lär hon sig köra.samt får in tekniken då de krävs lite mer teknik i lössnö med en kort för att ta sig fram.samt att hon får träna kroppen lite när hon kört fast;).
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
utgick bara efter egen erfarenhet tjejen tyckte min 600 var alldeles för vass för att köpa som första skoter till henne.
Isåfall är läget ett annat :)

Tänker mig mer en situation där jag har en tjej som får testa/låna min 800 ett par svängar en vinter och jag sedan köper henne en 550f.... kan ju bli pannkaka (och vill det sig riktigt illa är det ju karln som vackert får puttra 550f på alla gemensamma turer) :D

Men, ffa vill jag nog avråda från 440 om man inte har stort garage med välsorterad verktygslåda samt korrekt monterad tumme.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
440 varvar mycket?.... vet ja väl inte.dem varvar inte mer än någon annan...sätt i ett par tyngre vikter och dreva upp den 2kugg så är maskinen som en std maskin typ att köra..

sen. 20% åkning 80% körning?..har du ägt en 440 nångång?..
har själv ägt två stycken..skruvad inte en skruv i min senaste.och den före de bytte ja matta på.
skruvade mer i min phazer FX FYRTAKTARE än i mina 440 tsm...
såå ja vet inte..kanske har haft tur.och alla andra mina polare har haft de oxå?..eller så är de rent bullshit..
håller man efter en 440 motor..genom att ge den rätt mängd olja i tanken osv så går dem på som vanligt...
visst dem kräver ombestyckningar.men de kostar 1500kr så är de löst, på med dialajet så ställer du om den på några sekunder..eller ännubättre. HOLTZMAN ATACC..självjusterande.

men min åsikt är att en 440 inte är optimal för en tjej som aldrig kört destomer förr då den kräver lite motorkunnande..typ att man ej kan ligga å linda över en lång sjö. samt att den vill ha lite pumpgas då nålen är lite tjockare på ett ställe för att man ska komma förbi "mellanregistret" snabbt.
mitt råd.en 550 KORT..då lär hon sig köra.samt får in tekniken då de krävs lite mer teknik i lössnö med en kort för att ta sig fram.samt att hon får träna kroppen lite när hon kört fast;).
nej men många polare har åkt 440... Kan ta ett exempel senast vi skulle ut på en dagstur. 4-500 meter från bilen första 440 får stop en rev 440. totalskuren. Vi bogserar ner den till hans bil och han åker hem, där vart de cylinderrep... jag och polarn me lynx rc440 åker upp samma väg vi åker typ 1,5km så svänger han ut på en myr och där tar de stop. värmenyp, där vart de ett nytt kolvkit. Bogserar ner och så var de bara å åka hem de var den soliga dagen slut...
Detta är bara en av många gånger som de har skitit sig när man haft med nån som åker 440... förövrigt böt dessa killar till 600 vintern efter...