Lynx Enduro 494 - 97

stoofie

Aktiv medlem
18 jan 2010
54
0
1
Tjenare.
Nu äre så här att jag har stora problem när min skoter är kall, när jag ska starta skotern efter en natt så måste jag dra ungefär 10Drag innan den äns tänder vet inte vad felet kan vara. Och när den är varm så startar den på första rycket, eller om den har ståt 1-3 tim så är den lätt startad med men vad jag förstår så ska den inte vara så förbaskat hårdstartad som den är :S.

Och sen undrar jag om någon här har en Huv till en lynx enduro 494 - 97ans modell till salu bara att skicka en bild med pris osv så får jag titta om jag ska köpa eller inte

Mvh: Stoffe
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Har du primer på den? Det underlättar väääldigt mycket med primer då man ska kallstarta.
 

stoofie

Aktiv medlem
18 jan 2010
54
0
1
Yes det sitter en primer på den. Brukar pumpa i den ungefär 2 pump när det kommer bränsle i slangen då tänder den till sen är man tebax till det vanliga igen man får stå och dra tills man inte orkar och tills slut startar den. :S
 
Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det låter som att bränslet rinner tillbaks mot tanken, dvs backventilen på membranet i bränslepumpen kan vara dåligt. Det KAN hjälpa att köpa en rep-sats till pumpen.

Jag brukar alltid prima 3-4 ggr, och dra. Direkt den startar (oftast på 2:a rycket) pumpar jag en gång till, sen står jag beredd så att jag kan ge den ett till pump direkt den vill dö.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Min 97:a är rätt lättstartad ifall man kört något med den senaste månaden, det behövs bara ett par ryck.. Men då primar jag kanske 5-6 pumpningar, drar igång och sedan pumpar man ett par gånger till så den som kommer igång lite.

Fast när den stått hela sommaren så får man jobba rätt hårt för att få liv i den.
 

stoofie

Aktiv medlem
18 jan 2010
54
0
1
Okej ah jag får väl köpa en rep sats och pröva det kan ju knappast bli sämre av det så :)

Uhm njae jag har startat min skoter lite undan för undan men nu var det 1,5 månad sen jag startade den :/
 

stoofie

Aktiv medlem
18 jan 2010
54
0
1
Idag när jag åkte dit och prövade så startade den på första draget vilket var väldigt förvånande :S men sen gick stiftet så han började gå på 1 cylinder så nu har jag byt och den går som en klocka har dock inte hunnit att köra ut den och pröva med tanke på att det är bara 10cm snö här :).
 

stoofie

Aktiv medlem
18 jan 2010
54
0
1
haha sant men jag kom på att det går ialf inte för jag har en stötdämpare på vänster skida som är stum. men frågan är om jag köper en ny då måste jag väl byta båda dämparna eller hur är det dära?
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Dom är väl renoveringsbara har jag för mig.. Men svaret på din fråga är ja, du måste ha två som är i samma skick annars blir du olycklig.
 

stoofie

Aktiv medlem
18 jan 2010
54
0
1
Okej ah då blir det nog att renovera dom för jag har inte någon vidare lust att köpa 2 nya för 2560kr för 2 dämpare utan då renoverar jag dom som sitter på ist. :)
 

stoofie

Aktiv medlem
18 jan 2010
54
0
1
Glömde fråga om det kanske är CDI-boxen som håller på att säga upp sig?

Och sen undrar jag vad det är för storlek osv på min matta? kan inte hitta några mått någonstans :S.

//Stoffe
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Glömde fråga om det kanske är CDI-boxen som håller på att säga upp sig?

Och sen undrar jag vad det är för storlek osv på min matta? kan inte hitta några mått någonstans :S.

//Stoffe
Med den felbeskrivning du gjort, så tror jag inte att det är nåt fel på cdi-box.

Orginal så sitter det en matta som är 38x320 cm. Kamhöjden är antagligen hårresande 12mm. Delning 2,52".
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Kolla hur många cm du har kvar på mattspännarn med originalmattan, har du lite tur kanske det går.
Fast kolla först så inte boggien är kapad eftersom många är kortade till 307.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Precis som smurfen säger, kolla det. Och eftersom den tänkta nya mattan är 5 cm längre, så måste du ha kvar minst 2,5 cm på mattsträckarna idag för att det ska funka efter mattbytet. Annars får du göra som Burré skrev.
 

stoofie

Aktiv medlem
18 jan 2010
54
0
1
bcool. Öhm jag har en liten fundering angående Vinkelväxeln en polare till farsan sa att om vinkelväxeln har gåt så kan lagren i drivaxeln ha gått och om jag fixar en ny vinkelväxel så skulle den gå sönder om jag inte byter dom dom lagrerna så jag vart osäker på hur jag skulle göra. så därför har jag den lilla frågan här med folk som håller på med skotrarna lite mer än va jag gör ;)
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Din farsas polare har rätt, lagret KAN vara dåligt om vinkelväxeln har gått. Fast oftast är det inte vinkelväxeln i sig som går sönder då, utan den lilla drivpinnen som kopplar ihop vinkelväxeln med drivaxeln. Den har artikelnummer 45075.

För att kolla lagrena, så hänger du upp skotern baktill, släpper mattsträckarna allt som går, bort med locket på kedjehuset, släpp efter kedjesträckarn så att kedjan blir slak. Sen skickar du nån polare under skotern, och låter han rycka och slita i axeln allt vad han orkar. Då ser du på axeländen i kedjehuset om den glappar.

Drivaxellagrena jobbar i en oerhört dålig miljö, så dom ger ofta upp tidigt. Kanske lika bra att ta lös drivaxen och byta lagrena då du ändå skruvar. Inte kul att bli ståendes i skogen med rasat drivaxellager...
 

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
apropå bränslepumpen, kolla slangen som går från vevhuset till pumpen så den inte är trasig, det är den som sköter själva membran rörelserna i pumpen. Lycka till!