Skoter i "stan"

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
ja det är ju såp man gör iaf, men har man en grinig granne så kommer ju polisen och säger till en, men det är ju löjligt, hellre kör jag lugnt och snsat än när man ser 16 åringar som tok kör och tror inte man hinner se dom när dom ska till närmaste led,, vansinne att man inte fixar helt öppet som det var provåret i kiruna. Var ju så mycket bättre

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Inom skoterförbudsområden är det helt förbjudet att köra skoter, länsstyrelsen kan ge dispans men det gör dom normalt inte.

Killen i Falun kan ju faktiskt ha kört skoter i tätort men utanför skoterförbudsområdet.

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Grundar det jag skrivit på den bekant jag nämnt tidigare och en polis som jobbar i Falun. Kan i alla fall intyga att dom som bor i Funäsdalen by får framföra sin skoter till närmaste led och det är skoterförbudsområde.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
I Vännäs får inte ens de ledansvariga köra 20 meter till leden för att sladda, polisen har utryckligen sagt att om om det förekommer så kommer dom bötfällas.

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
Ringde och kollade exakt vad som gäller i Piteå.

Såhär sa dom:
* Eftersom det tvistas med länstyrelse om vad exakt en kommun kan göra (kiruna som exempel?), så kommer dom helt gå på länsstyrelsens linje tills vidare
* Dom hade fått in medborgarförslag om att man skulle tillåta transport till närmaste led med hastighetsbegränsning till 20km/h. Förslaget till våra kommunpolitiker blev att dom skulle avslå detta.

Det är mao ej tillåtet att ens 1 meter framföra terrängfordon till närmaste led (I Piteå)... Tråkigt men sant :(

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Korkat att man inte får köra från huset till närmsta led. Har dock gjort det ändå ialla år (olagligt), tills jag köpte hus själv ifjol. Nu går skoterleden över min tomt, så nu kör jag 100% lagligt direkt från dörrn, kanonskönt=)

Och att köra skoter i stan ser jag inte någon fördel i ÄN om det skulle vara lagligt? Bränna slides så inni helvete och jag skulle då bli knäpp om jag själv skulle gå på stan, och det körde förbi ett gäng 16åringa muppar med slutburkar och lever fan.

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
På många ställen handlar det nog också om hur "snyggt" du gör det. Jag har i alla år då jag haft skotern hos mina föräldrar i ett villaområde med ~2km till leden puttrat sakta och fint efter vägkanter och har aldrig fått ett enda klagomål medan i andra delar av stan skriks och bråkas det för att folk kör på gångvägar och annat.

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
ja det är trist när det är så hårt, här i kiruna har dom ju släppt lite på lagen om man säger så, men kommunen vill så gärna att man ska åka från vart som helst förutom mitt i centrum självklart, och när jag tänker efter så vet jag egentligen inget ställe i kiruna man inte kan köra till närmaste led utan problem med stora vägar eller så !

exlime

Välkänd medlem
22 jan 2010
234
0
16
Jag har ungefär 300m till leden från mitt garage och jag kör 250 av dessa meter i skogen och över en damm. I början av december förra året när dammen inte riktigt var nog frusen för att jag skulle våga mig över den körde jag en annan väg. Då blir det lite längre till leden MEN jag kör fortfarande inte på skidspår eller gångvägar utan på skoterspår som är trampat av alla andra grannar här på kvarteret. Då jag skulle ta mig från leden och hem hinner jag knappt köra av leden innan jag möter en av grannarna(också på skoter). Han stannar och stirrar på mig och jag vinkar att han ska köra förbi mig medan det finns plats. Då stannar han bredvid mig och skriker att skoterleden minsann inte går där och gormar om att jag inte ska köra på skidspår och hans skoterspår. Har hållit mig ifrån gubbens EGNA spår efter det och så har ingen klagat på mig heller ;)

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Vart du än bor om du så bor mitt i smeten så får du enligt lag framföra din skoter på icke led i 30km/h till närmaste led förutsatt att leden finns i närheten, först och främst i vägdike. Om det inte går får du åka i vägkanten. Finns ingen fastställd sträcka men det måste vara en rimlig sträcka. Vet nämligen en kille som vart stoppad i Falun av Polisen p.g.a. grannar ringt och klagat. Polisen kunde inte denna bestämmelse så han vart kallad till ting och fick rätt då han bodde i området och närmaste led låg 4km från hans bostad.
Jag skulle vilja se detta på papper.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
T.N.T: Misstror dig inte, men jag har läst/hört/sett annat?

Skulle vara otroligt matnyttigt att få läsa lite mer om vad som gäller, då den enda sträckan (mig veterligt) man får färdas på väg, är när man lämnar led, för att återgå till led, och då är det kortastmöjliga biten (t.ex. över bro)

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
har skrivit all info som jag kan komma ihåg när jag diskuterade detta med tidigare nämnda person. Om jag hade haft möjlighet hade jag kunnat be och få rättegångsinfon i detalj men han är i Thailand nu och blir där t.o.m. mitten på mars. Har liksom inte tiden att åka till tingshuset i Falun och begära ut detta, finns mycket viktigare saker att göra dock kan jag försöka få denna info när han kommit hem.
Ps. Har skrivit de erfarenheter jag tagit del av för att jag hoppades dom skulle var till nytta. Ds.