förarbevis snöskoter

Zozodafolda

Aktiv medlem
7 nov 2010
50
0
1
Kiruna
Tjena hur ligger det till med förarbevis för snöskoter, jag har gjort det och har fått kort men tappat bort det. Jag har ju körkort räcker det med att visa det om farbror polis står där på leden?
vart kan man annars få sig ett nytt kort?

RaekmAcKaN

Välkänd medlem
7 okt 2007
402
0
16
Östersund
Tyckte iaf när jag tog det att det var viktigast att ha med sig legitimation, förarbeviset underlättar ju för polisen, så kanske dom slipper ringa och höra om detta är sant.

forsBerg_

Välkänd medlem
22 okt 2009
344
0
16
Gävle
Tyckte iaf när jag tog det att det var viktigast att ha med sig legitimation, förarbeviset underlättar ju för polisen, så kanske dom slipper ringa och höra om detta är sant.
Precis, så fattade jag de oxå som. Att man bara behöver ha godkänd legitimation med sig. Men de är vell bäst att vara på de säkra sidan kanske, och ha skoterkortet.

Zozodafolda

Aktiv medlem
7 nov 2010
50
0
1
Kiruna
ringde transportstyrelsen nyss och dem sa bara att man bör ha, men man måste byta snart iaf om man inte har nya med personfoto.så har iaf fixat nu så det inte blir problem.

SnUbbe

Medlem
13 dec 2010
6
0
1
Torsby
Hej!
Jag har funderat på att ta förarbevis på snöskoter. kanske ska göra det. Däremot kostar det runt 2 000 kronor för att få det, vilket jag tycker är en hög kostnad. Därför undrar jag om det verkligen är nödvändigt att ta snöskoterkort. Jag menar, jag håller mig ju inte ens på lederna så..

Har ni några erfarenheter av att ni någon gång mött på en polis på skoterlederna där ni blivit tvugna visa förarbeviset?

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Eftersom man enligt lag måste ha ett giltigt förarbevis om man ska kunna köra lagligt (om man inte har körkort/traktorkort utfärdat innan 2000) så är det bara att ta förarbeviset. Alla regler och lagar om detta finns att läsa om på http://www.snofed.se/default.asp?path=21896,24943&pageid=32214 Och ja, polisen kollar upp om du har behörighet att framföra fordonet. Att uppmana till att t.ex. köra utan behörighet är ett brott i sej, så håll tråden på rätt nivå.

VerticalEscaper

Aktiv medlem
15 feb 2009
56
0
1
Har aldrig haft förarbeviset men kört skoter i närmare 10 år nu. Har träffat på polis men aldrig blivit tillfrågad om att visa förarbevis. Har funderingar på att skaffa det nu i år eftersom det trots allt är lag på att ha det. Det största problemet är att jag inte har skotern här där jag bor, vilket medför lite problem vid eventuell uppkörning. Någon som vet ifall det är obligatoriskt med någon slags uppkörning och vilka "övningar" som ingår?

TheJo

Välkänd medlem
19 jan 2010
415
0
16
STHLM/Uppsala
Har aldrig haft förarbeviset men kört skoter i närmare 10 år nu. Har träffat på polis men aldrig blivit tillfrågad om att visa förarbevis. Har funderingar på att skaffa det nu i år eftersom det trots allt är lag på att ha det. Det största problemet är att jag inte har skotern här där jag bor, vilket medför lite problem vid eventuell uppkörning. Någon som vet ifall det är obligatoriskt med någon slags uppkörning och vilka "övningar" som ingår?
Ja, det är obligatoriskt med uppkörning. Men de ställen som erbjuder kurser för förarbevis borde ju ha skoter att köra på.
Dock finns det inga krav på övningar man måste kunna.
Vi fick bara köra i en cirkel och visa att vi kunde bromsa.

Nu skriver du inte din ålder. Men du har inte något kort som gör att du slipper ta förarbevis?

goliath

Välkänd medlem
10 dec 2009
362
0
16
Uppsala
jag har det gamla beviset som det står Förarbevis Terrängskoter på (utan bild)
måste jag förnya det? gör man det hos polisen eller?

edit: hittade svaret på min egen fråga...

"Utbyte av gamla förarbevis
Om du har förarbevis för terrängskoter som utfärdats under tiden 2000 - 2009 kommer det även i fortsättningen att vara giltigt, men måste bytas ut och till ett nytt förarbevis för terränghjuling och snöskoter. Detta utbyte ska ske senast under 2012. Transportstyrelsen kommer att skicka ut ansökningshandlingar till alla som idag har ett förarbevis för terrängskoter."

VerticalEscaper

Aktiv medlem
15 feb 2009
56
0
1
Ja, det är obligatoriskt med uppkörning. Men de ställen som erbjuder kurser för förarbevis borde ju ha skoter att köra på.
Dock finns det inga krav på övningar man måste kunna.
Vi fick bara köra i en cirkel och visa att vi kunde bromsa.

Nu skriver du inte din ålder. Men du har inte något kort som gör att du slipper ta förarbevis?
Har TYVÄRR inte det :) Men men, det löser sig säkert på något sätt, blir att ringa runt till utbildare och fråga vilka alternativ som finns. Tack för hjälpen!

SnUbbe

Medlem
13 dec 2010
6
0
1
Torsby
Själva utbildningen skulle kosta 1 700 kr. Sedan skulle en examinator ta ut 250 kr, plastkortet 150 + att hade man inte tillgång till skoter skulle man hyra en på plats för 800 kr.
Men han sa att 2 pers kunde dela på en skoter så de blev 400 kr/skalle. Jag tycker ändå att det är orimligt dyrt för att ta skoterkort.

Utbildaren sa också att själva praktiska momenten som att köra skoter var inte en så stor grej. Man skulle bara visa att man kunde hantera en skoter.
Men varför skulle vi ha en varsin skoter för då? eller i alla fall två på en skoter. Hade det inte räckt om hela gruppen på kanske 10 personer delade på en skoter?!
Hur gjorde ni?
Som ni skrev så räckte det ju med att man endast körde runt i en ring på de praktiska. Då är det väl nödvändigast att endast ha en skoter?!

Jag väntar tills det finns någon billigare kurs framöver istället!

Last edited:

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Vi var väl 8-10 pers, handledaren fixade skoter, det ingick i priset för kursen. Började med att gå igenom avlastning från släp, körde sedan slalombana ensam + passagerare, skrå/dike ensam + passagerare, inbromsningstest (olåst/låst matta) och ett reaktionstest. Avslutade med lastning och förtöjning av skotern på släpet.