Klyva rotax 600 HO SDI

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Om man använder nippeln för att smörja lagret. Då finns det ingen chans att man pressar in för mycket fett och samtidigt trycker ut packboxen? Bara en tanke som slog mig.
Du har på PTO sidan har platta som gör att inte den yttre packboxen kan ploppa ut. Denna platta ska dock inte finnas på de tidigare modellerna av serie 3 motor.

Jag vet dock inte vad som gäller eftersom det även ska finnas en inre packbox som gör att inte fettet smiter in i motorn. Den ska dock vara dold svår att se om man inte pressat av lagren?

Har fixat sprängskiss till min Rev HO SDI -05 både via handbok och sedan även hittat sprängskiss på en sida på nätet och dom skiljer sig åt angående den inre packboxen och hur lagren på MAG sidan ska smörjas.

Vad säger ni som är insatt i det här?



 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.286
86
48
Övik
Det finns ju en inre packbox på både PTO och MAG sidan, på dom inre lagren mot vevhusskinkorna på din skoter, som brukar ploppa lös och se till att allt fett sköljs bort av bränsleblandningen. Dom ska man vara lite rädd om :)

Båda bilderna visar väl ändå lika hur man ska smörja med isoflex? För jag antar att nr 28 är isoflex på den övre bilden. Dock visar den nedre bilden tydligare, men är bara att fetta in precis där du redan har fett på din vevaxel, blir aningen svårt att få bort det gamla fettet men kanske inte gör så mycket ändå...
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Det finns ju en inre packbox på både PTO och MAG sidan, på dom inre lagren mot vevhusskinkorna på din skoter, som brukar ploppa lös och se till att allt fett sköljs bort av bränsleblandningen. Dom ska man vara lite rädd om :)

Båda bilderna visar väl ändå lika hur man ska smörja med isoflex? För jag antar att nr 28 är isoflex på den övre bilden. Dock visar den nedre bilden tydligare, men är bara att fetta in precis där du redan har fett på din vevaxel, blir aningen svårt att få bort det gamla fettet men kanske inte gör så mycket ändå...
Tolkade det som att på ena bilden skulle båda MAG lagren smörjas med isoflex och på den andra är det bara en pil till det yttre lagret. Men det är väl så att smörjer man yttre så kommer det fett i det inre också eftersom det inte är tätning mellan dom.

På ena skissen ser man tydligt den inre tätningen på det inre PTO lagret men på den andra skissen syns inte denna konstigt nog.....
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
När jag nu så småningom ska ihop med blockhalvorna ska man använda sig av loctite 5910 då som anvisningarna säger?

Sökte information om denna tätning och den kändes inte lämpad för ändamålet då den inte var lämpad för detaljer som kommer i direktkontakt med bensin ( http://www.loctite.fi/fis/content_data/3663_QuickGasket_swe.pdf )

Såg i handboken att man rollade på tätningen vilket såg smart och kladdfritt ut, brukar ni också göra det?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.286
86
48
Övik
Japp 5910 är vad jag hade när jag satt ihop min, men fungerar egentligen med nästan vilket packningsklet som helst. Brukar lägga ut några små duttar på ena blockhalvan och sen stryka ut det till ett tunt tunt lager med fingret, man behöver inte kladda alldeles för mycket då heller :) Lägg inte på för mycket bara, inte så kanonbra om det tittar ut silikon i vevhusen, ser inte bra utifrån heller när det är för mycket :)