En fråga till inkörning av en Saab 2t-motor.(blandingssmurt)
Motorn är borrat, ha fått nya kolvar och ringar.
Kan ni rekommendera att tillsätta 0,1% Triboron Drivmedelförstärkare till 2% mineralolja?
Blanda inte i Paybacks drivmedelsförstärkare innan du kör in den!!! För då kan bergstopparna från borrningen bli kvar ocjh fungera som hotspotts. INTE BRA ..Samma sak med slick 50!!
Kör in på mineral minst 200 mil på den där lågvässade saken och sedan kör du cyntet och drivmedesförstärkare (payback)
Tråkigtb nog har Payback dragit in sin tvåtaktskoncentrat pga att dom inte kan uppge vad den är godkänd för,,eller rättare sakt dom har inte kostat på jaso /spi/TW testerna som utförs både i europa och japan som garanterar vilken klass oljan har. " Jag" misstänker att dom inte hade råd att utföra denna svindyra klassning.
Men det hindrar inte oss från att tillverka våran egen Boron olja !! Jag ock kompisaren har bra tumme med payback så vi tillverkar ett eget kok baserat på deras besiktade callenger helcyntetare som går igenom dom värsta dyraste besiktningar . Men sopa i drivmedelsförstärkaren duger också bra för att få sitt Boron.
(Odysses fundering bra att du tog upp)
Att låta motorn stå på tomgång till den blir varm å sedan kallna (helst så många ggr dom man orkar) tycker jag går emot teorin om att få ringarna ska sätta sig så fort som möjligt innan glasering ?
------------------------------------------------------------
Jag tror inte jag skrev stå på tomg,,,men jag skrev heller inte hur den skulle värmas upp. Mycket viktigt man fårminte stå på tomgång när den värms upp förstv gången man ska hellst fara iväg direkt minst två varv runt huset (enplansvilla) och därefter stanna och låta kallna,. Upprepa minst 2gånger ivf för det tar ju 100 år innan vattenet är kallt igen så man brukar bli less ppå två nerkylningar.
Varför tvåtakts tillverkare häller i syntet direkt i motorerna tror jag det finns en enkel anledning till. Folk som köper skotrar eller en cross har ytterst svårt att ge fan i gasen och drar ganska snabbt fullt gärn aldeles för långt. Dagens skotrar har ju så hård trimningsgrad och höga kolvhastigheter så om dom skulle sopa i mineralolja i från fabrik skulle ruiskemn öka en aning för haveri.
Därimot i mc 4 taktsvärden och bil lasbil är det inte lika kännsligt. Där duger en vanlig racing mineral nästan lika bra som cyntetare.
Jag skulle hällt ur den där HK stjälande äckliga cyntetoljan direkt om jag köpt en ny tvåtaktare.
Häller man i en bra mineral så kan man köra regält hårt och lång tid på mineral. Faktum är att köra an en av dom bästa mineraler så håller nog motorn nästan lika bra som på en halvdan cyntetare evnt bättre.
Om man vill vara ännu mer snäll mot sin motor och få säkrare bättre inkörning kan man ju släppa på sek varren max så den varvar mindre. Orkar man kan man sätta i tyngre vikter för att få ner varvet ännu mer.