Köra in -Hårt

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
fortsätter då.
för gemeneman tror jag inte att man behöver fundera så mycket utan bara använda skotern som vanligt dock undvika längre fullvarvs repor.
okej att man vill "slita in" kolvringarna men nog mår alla motorer bäst av att varmköras innan dom belastas hårt. tror att det är värt att nämna så ingen går ut och drar järnet med iskall motor för att man vill få 3 hästar till och så skär den. dock har väl dom flest nya skotrar säkerhets system för sådan idoti. (sänker tändning vid både låg och hög temp och/eller ger mer bränsle). vill bara nämna detta då jag tror att ditt inlägg kan missuppfattas.

står förövrigt i AC 11 inst. bok att en tank sedan är maskinen inkörd (med 1% extra i den tanken) har för mig att det stått typ 5omil eller liknande förut.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Ja bäst att gå igenom mer exakt hur man bör köra så ingen slår fullt ut ur garaget:biggrin1: Helt klart får man inte dra gärnet med kall motor (någonsin) ,,den måste alltid ha full temp innan man belastar fullt, det förlänger livet på motorn radikalt även efter inkörning. Man ser allt för många hulliganer bara dra iväg full gas med kall motor och dom fattar inte hur skadligt det är trotts att man säger åt dom.:stupid:

När ""jag"" kör in en nyrepad eller ny motor har jag en hel del special för mig.

1. Kollar först så inget läker upphissat och smågasande men släpper ner den så fort som möjligt och far iväg direkt ""lungt"" med "smågasande" . Man får inte dra full gas längre tid på minst 10 min (sekund är ok då o då) Man bör inte överstiga mycket mer än halv gas med korta fullgasningar på typ någon sek då o då dom första 10 min, ej heller hålla jämn gas "jag" jobbar också flitigt med choken men det är inget måste. Efter dom första 10 min min kan man börja slå fullt men bara ca 2 sek åt gången ,,detta ökar man på med tiden och vettet så efter ca 1timme kan man dra fullt i över 4 sek eller minst 70 meter mer eller mindre . Jag brukar dra halv gas med inslag av full gas från stillastående och ca 50-70m för att sedan rulla till stopp och upprepa detta i minst 10 min. Så full gas längre sträckor än ca 100m ska man inte ha för sig förens efter ca 2-5 tim

Jag som är otålig orkar inte köra in på detta sättet längre än 30 mil max , men för seriösare inkörning så kör 50-100 mil på mineral och korta fullgasrepor ej över 100m! Kör aldrig längre än 100m fullgasrepor på mineraloja av sämmre kvalle. Har man därimot en racing mineral är det ok med full rulle även efter inkörning.

Tomg och varmköra är inte bra för motorer vare sig i bil som mc som skoter båt tåg lasbil flyplan (dock ej jetplan) även med 40 år gammal motor dvs inkörd.
Detta står oftast i instruktionsböcker för resp maskin. Står bla i min bok till v70 volvos service manual och många fler handböcker till bilar och motorcyklar ,,evnt i skoter handböcker också ? Varför man ska dra iväg direkt "lungt" är för att tomgångskörning tar 7 reser längre tid att bygga upp rätt arbetstemp och det skadar motorn mer än att åka iväg direkt som bygger upp värmen fortare så rätt kolvspel uppnås fortare.
På skoter duger upphissad och smågasa,,då värmer man på remmen och mattan också vilket är stenbra för hållbarheten på remmen.

Man bör heller inte ha motorer på tomg längre tider trotts full värme då kammar får taskigt med oljetryck och tar skada . Gäller då 4 takt såklart. Och ju värre trimgrad dessto viktigare att inte stå på tom för kammarna är höga och har hårda fjädertryck. Som ex alla sportskotrar 4 takt har ju hög trimmgrad ,,lika hög trimmgrad som rr hojar! Lyssna hur vm stall värmer upp sina motorer i moto gp mf

Däremot en tvåtakatre kan man ha på tomg utan direkt nackdelar när man nått full arbetstemp. Kan på sin höjd sota en aning mycket om man har direktblandning olja i tank bara. Skulle tro att även separatsmorda motorer får en aning för mycket olja på tomg.

Nu är väl inget missat hoppas jag :hmmmm:
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Jag bumpar denna tråd lite grann då jag nu har fått min skoter renoverad på garantin. En Polaris 800.
Nya cylindrar och nya kolvar. Jag har läst igenom hela tråden och håller med om det mesta som står, varierande köring, hårda gaspådrag etc etc.

Jag har ju idag en insprutare och på tidigare renoverade objekt så har det varit förgasare så det har varit lite lättare med bränsle/oljeblandningen i tanken.

Vad jag nu undrar är (och jag läste lite om det i tråden) är det så bra att hälla i extra olja i tanken på en insprutningsmotor? Finns det inte risk att spridarna kletar igen? Värt att nämna är ju att polarishandlaren tipsade om att hälla i extra olja.
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
skulle inte hälla i extra olja iallfall, först å främst som du säger kan det klogga igen, sen vill man ju att skiten ska slita in sig så fort som möjligt och den effekten får man ju inte om man har mera smörjning.
my 2 cents!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.107
931
113
Stora Blåsjön
På nya polarisar nu så är det mineralolja i oljetanken från fabrik, sen ska det i en skvätt i tanken också. (skvätten i tanken tror jag mest är för att säkerställa olja till motorn så ev luft mm till oljepumpen ska försvinna helt.)
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
På nya polarisar nu så är det mineralolja i oljetanken från fabrik, sen ska det i en skvätt i tanken också. (skvätten i tanken tror jag mest är för att säkerställa olja till motorn så ev luft mm till oljepumpen ska försvinna helt.)
Det skulle inte i någon olja i tanken enilgy Polaris Arvidsjar iaf..
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Man skall inte jämföra en dieselbil med en tvåtakts bensinmotor...

Kör in den enligt tillverkarens specifikationer, inte enligt fritt svammel på forum.
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
nu skrev jag inte att det kloggar igen med extra olja, utan skrev att den kan det. vet att det hänt men då var det förvisso inga 1% extra utan lite mer än så. allt handlar ju om att tänka till lite också men personligen skulle jag aldrig hälla i extra olja

liten rättelse, inte klogga som 100% tätt, utan lagringar med sämre prestanda av produkten.
upptäckt med spridartestare

sen kan jag inte annat än att hålla med hjulboggie rules, köper man en maskin så medföljer det även böcker där det står hur man ska köra in fordonet.
 
Last edited:

Skotta_Snö

Välkänd medlem
27 feb 2007
142
0
6
Umeå
hmm inkörning för ny maskin har vänts ut och in på rejält och renoverad(bytt cylinder och kolvar) känns också avklarat - men hur är det med enbart kolv- och kolvringsbyte? Hur ska man resonera kring inkörning där?
Då är ju cylindrarna redan inkörda och har sin härdade, "glaserade" yta.

Spontant skulle jag säga Kör hårt men utan fullgas så anpassar sig/nöts ringarna så de matchar cylindrarna.. dvs samma som ny-inkörning men det som nöts är ringarna, inte cylindern.
Men.. jag har ingen beläggning för det. Har egentligen ingen aning.
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Precis man ska inte hälla i någon. Den ska redan vara på plats.
Jag utgår ifrån att jag inte har någon extra olja i min tank eftersom mekanikern sa att jag skulle hälla i en skvätt extra. Jag vill ju givetvis minska inkörningstiden och få största möjliga täthet och innötning av ringar och cylindrar. (på tidigare maskiner och fordon har jag alltid hällt i en skvätt extra olja för att smörja upp men den här tråden samt testerna overthere sätter dillen i mitt huvud) :)

Eftersom den redan är startad av verkstaden samt av mig när den skulle upp på släpet så är ju mitt lopp gällande "starta och kör in motorn direkt" princip kört.

Men om jag slänger i en skvätt jag säger OM. Är det minerslolja som är att föredra alltså? Hur mycket ungefär på en tank?

Edit: Läste igenom tråden en gång till och hittade detta från "boost":

Enda jag vill tillägga är.....Extra olja i tanken verkar man inte komma ifrån på insprutare som inte har extra soppatillförsel oturligt nog. Så i dessa insprutare får man nog krypa till korset och hälla i mineralolja i tanken enligt rekko från tillverkaren. Inte helt bra men lite säkrare än att köra utan olja i tanken den första tiden då allt går lite extra varmt. Inkörningen blir inte fullt lika effektiv som på en fuggeskoter som man kan extra kyla med bränsle men så jäkla dåligt blir det inte inte. Inkörning med nikasilfoder som det numera är på alla 2 taktare är ju inte lika noga som stålfoder som tur är.
 
Last edited:

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Från castrol sverige: I grunden finns det två sorters oljor, mineraloljor och syntetiska. En mineralolja, som är baserad på raffinerad råolja har sina begränsningar, särskilt vid låga vintertemperaturer (dåliga smörjegenskaper och svårstartad motor).


Alltså en mineralolja smörjer lite sämre än syntetiska men ändå lite mer än helt utan extra olja i tanken.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nu lät jag som en surgubbe, jag ber om ursäkt för det.

Det jag menar är att en mineralolja under alla förhållanden är sämre än en syntetolja, eftersom en syntetolja går att ge precis de egenskaper man vill åt. En helt annan sak är viskositetsindex, dvs hur oljan förändras vid olika temperaturer och en tredje sak är viskositetsklass.

Många antal felaktigt att en syntetolja är lättflytande medan en mineralolja är trögflytande. Detta är fel, men en mineralolja kan inte göras lika lättflytande som en syntetolja med bibehållna smörjegenskaper. Däremot kan en syntetolja göras MER trögflytande än en mineralolja.

Kort sagt - en syntetolja kan ges precis de egenskaper man önskar, från de mest lättflytande till de mest trögflytande oljetyperna. Dessutom motstår den slitage och föroreningar bättre samt behåller smörjning både längre ned och högre upp i temperatur.

Istället för att använda en dålig/billig mineralolja kan man ju använda en bra/billig syntetolja. Då vet man i alla fall att den ger motorn ett bra skydd.
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Ingen fara på taket.

Jag vill undvika att ge för mycket smörjning till dom nya cylindrarna/kolvarna så att friktionen ändå blir nog och ringarna/cylindrarna verkligen nöter in sig tätt.

Samtidigt känns det osäkert för mig att köra HELT utan extra olja då jag är rädd att det ska skära pga värmen dom genereras med nya grejjer (trots mina blott 24 år har jag alltid kört lite av den gamla sägen "alltid extra olja med ny motor").

Efter ha läst sidan från staterna och tråden så här mitt tänkt gällande "alltid extra olja med ny motor" känts mindre aktuellt men inte helt väck (lite fundersam än).

Därför känner jag att kanske gå en gyllene mellanväg att ha lite extra olja i tanken men kanske inte en olja som smörjer överdrivet mycket men ändå litegrann. Vad jag förstod så är mineralolja bäst på det men det kanske finns syntetsoljor som fyller samma funktion? Någon rekomendation från någon att blanda i lite i tanken med?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Lite tvåtaktsolja är väl aldrig fel? ;)

Varierad inkörning enligt tillverkarens rekommendationer är alltid bäst. Moderna skotrar med elektronisk motorstyrning sköter ju det där genom att dels pytsa i lite extra olja (ibland av särskild typ) och dels begränsa effektuttaget/varvtalet de första 50 milen eller så. Det är förmodligen så att det finns en anledning...