Köra in -Hårt

do0t

Välkänd medlem
12 okt 2006
458
0
16
grym tråd, har aldrig tänkt på att de kan skrivas så mkt om enbart inkörning i sig.

Funderar dock på de här eftersom att jag har en ny pro rmk som står å väntar.
Hur har ni gjort med era CFI motorer?
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Lite tvåtaktsolja är väl aldrig fel? ;)

Varierad inkörning enligt tillverkarens rekommendationer är alltid bäst. Moderna skotrar med elektronisk motorstyrning sköter ju det där genom att dels pytsa i lite extra olja (ibland av särskild typ) och dels begränsa effektuttaget/varvtalet de första 50 milen eller så. Det är förmodligen så att det finns en anledning...

Har du nå förslag ungefär hur många % som ska spetsas/tank? Läste nått om 1%?

Jag vet att den inte är inställd att spruta in extra olja nu som den annars är från fabrik. Och jag har bara vanliga VES oljan i behållaren än sålänge och inge extra alls i tanken.
 
E

eMe181

Jadu, köra in hårt. Mina föräldrar har alltid sagt att jag ska köra in lugnt, t.ex med min fiddy/fyrhjuling. Dock så förstår ni ju, det var maxgas när det gick. Och den funkar än idag utan någon skråma ;)

Är nog jävligt mycket överdrivet...
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Lite tvåtaktsolja är väl aldrig fel? ;)

Varierad inkörning enligt tillverkarens rekommendationer är alltid bäst. Moderna skotrar med elektronisk motorstyrning sköter ju det där genom att dels pytsa i lite extra olja (ibland av särskild typ) och dels begränsa effektuttaget/varvtalet de första 50 milen eller så. Det är förmodligen så att det finns en anledning...
Är det inte bara Etec som elektroniskt kan styra pumpen, har inte 100 koll på AC men Polaris pumpar styrs ju mekanisk så det det skulle ju va om ställde från fabrik och sedan måste justeras hos ÅF.
Så är det iofs inte utan min uppfattning är att man på polarisen blandar en extra % i tanken första gången.

Däremot som do0t tänkte på om Pro RMKn så är de elektroniskt strypta som släpps automatiskt efter X mil/tid, fick ingen klarhet vad gick på innnan spärren släpptes.
 
Last edited:

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
På min m8 -09 så ställdes oljepumpen ner vid andra (?) servicen. Så jag antar att dom är lite fetare ställd från fabrik, för att sedan ställas ner efter inkörningsperioden.
 

do0t

Välkänd medlem
12 okt 2006
458
0
16
Däremot som do0t tänkte på om Pro RMKn så är de elektroniskt strypta som släpps automatiskt efter X mil/tid, fick ingen klarhet vad gick på innnan spärren släpptes.
Någon som har nån koll på när detta slår till?
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
tycker att de ser mer ut som att dom prövar magnapullen å dragsnöret
Så är det säkert men jag reagerade på att de gasade ur motorn så där med en tidigare ostartad motor, men de har nog gjort så i alla tider så det är nog inget jag kommer ligga sömnlös på natten över.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Eller så antar man att Polaris redan kört in den åt dig (se 2,31 in i filmen)
http://www.youtube.com/user/PolarisIndUS#p/u/24/KrEQ06lrLA4
Den lilla belastningen är ingen direkt inkörning och tveksamt att de gasar så mycket mer än sådär, kollar nog mest bara att startar, gaswire osv...

Enligt den lilla inkörnings videon som länkades säger ju gubben fullgas efter tre timmar. Min uppfattning är att det är olika för olika personer när den släpper så det lär variera beroende på hur man kör. Det jag hörde av en ÅF var att man märker helt klart skillnaden iaf när den släpper strypningen. Innan dess skulle jag själv vara noggrann med varmkörning (precis som efter) och som han säger i videon ha variabel belastning på motorn, men den ska belastas och då även med fullgas. Men viktigt att det inte är under längre sträckor utan intervallkörning... Sen vet jag själv inte hur just RMKn går när stypningen är aktiv så man får ju anpassa efter hur motorn går... Men det känns som farligt ämne att ge rekommendationer inom så ja...
 
Last edited: