vad satte du dit för fjäder samt vad fick du för startvarv?Nej, Maskinen (motorn) var toppen förutom att den kunde bogga endast när man kört på låggas och sen ger järnet (hände ibland). I övrigt så gick den som en demon. Tillslagsvarven tyckte jag var för höga och bytte till en fjäder med mindre starttryck. Vill kunna smyga i vissa lägen. Primärfjädern (original) gick sönder nästan direkt. Därför bytte jag samtidigt till en mjukare. Maskinen har lite "oldstyle" känsla men fungerar ypperligt i lössnön. På leden är den väl ingen superhit. Skidorna kan man byta till bättre. Offsetriser flyttar fram körställningen framför allt när man har styret i högsta läget. Man får styret i magen annars.
En del maskiner, vet inte om det finns kvar på 2011 kan kan ha oljepumpar som kan fastna "sticky oil pump" Det innebär att att den inte fjädrar tillbaka när man släpper gasen. Finns lite olika lösningar på det. Leta på amerikanska forum. Det vanligaste var väl att man vred lite extra på fjädern så att den blev hårdare spänd. Man kunde se det enkelt när man torrgasade och kikade lite på oljepumpstaget.
Stod man länge på tomgång så bluddrade det innan man kom igång men, det var inget jag var brydd över.
är nytron som går bra för sin effekt.vet själv när jag körde rs vector och testade cf1000 så kändes den väldigt orkeslös och brölig.skulle tro att det är vridet som gör det.Jag själv blev väldigt förvånad, trodde jag skulle bli ifrånkörd som skit. Är det så att Nytron verkligen går så bra för sina ca 130 hästar eller vad är det frågan om?
Magnus
Nytron går ju helt klart fortare än min CF8 pga högre drevning, men jag har kört mot en XTX och acceleration så slår ju CF8:an den på fingrarna varje gång. Det vi testat så knappar nytron in när det börjar gå över 100 km/h, dock så har ju jag då en CF med den lägre drevningen i diamonddriven då jag har 57mm kamhöjd, 38rna är högre drevade.Är det bara jag som hade förväntat mig mer av Arctics nya 800 (-10 och framåt)? Jag har provkört en kompis -10:as CF8 och en annan kompis -11:as M8 och ska jag vara ärlig hade jag förväntat mig mer av motorn då den sägs ska vara så brutal och ha 160+ hästar.
Vi tog en repa på en sjö, jag med min XTX (nerdrevad 2 kugg +44:as matta annars org) och CF8:an och M8:an (bägge original) CF8:an var alldeles före mig, inte mkt M8:an kom sist och var sist hela vägen. Jag själv blev väldigt förvånad, trodde jag skulle bli ifrånkörd som skit. Är det så att Nytron verkligen går så bra för sina ca 130 hästar eller vad är det frågan om? Ska även kolla om vi kan ta några fler repor och jämföra lite till.
(Om det har någon större betydelse så hade CF8:an gått ca 70-80 mil och M8:an 30-40 mil medans min snart har 500 mil på mätaren)
Försöker inte komma in här på Arctic cat-delen av forumet och säga att "yamaha äger" och "Arctic cat suger" eller tvärtom. Så jag vill inte starta nån smutskastning mellan märken eller så, bara ha en vettig diskussion.
Jag ska faktiskt ge M8:an beröm, den är riktigt lätthanterad i det lösa! Har inte riktigt kunnat prova CF8:an i nån riktigt snö men de ska tydligen vara riktigt bra dom med.
Mvh
Magnus
Han jag kört mot har en 38:as matta, och hade man inte vetat att den hade ca 30hk mer och vägde ca 30kg mindre (vi som kör väger också ganska exakt lika mkt) hade man definitivt inte trott det, de gånger vi kört har de gått i stort sett helt jämt med varandra från start tills vi släpper av. Han lite före ena gången och jag lite före den andra men det är så lite, beror på vem som gasar iväg först sedan ligger vi mer eller mindre lika långt ifrån varandra hela vägen.Nytron går ju helt klart fortare än min CF8 pga högre drevning, men jag har kört mot en XTX och acceleration så slår ju CF8:an den på fingrarna varje gång. Det vi testat så knappar nytron in när det börjar gå över 100 km/h, dock så har ju jag då en CF med den lägre drevningen i diamonddriven då jag har 57mm kamhöjd, 38rna är högre drevade.
Nog har motorn 160 HK om man bromsar den i en viss rigg. Kanske mindre om man provar den i en annan rigg. Det viktigaste är ändå det som kommer ner i backen och där tror jag att det kan diffa ganska rejält. 800 HO motorn låter rappt och är rapp i karaktären. Om det sen fungerar i ett "lakerace" med en CF8 eller M8 är en helt annan sak. Prova och ställ nytron i en halv meter puder tillsammans med M8 så förstår alla vad maskinerna är gjorda för.skulle vara kul att fara å bromsa motorn å se om de verkligen är 160hk. jag är inte alls missnöjd med motorn men me 160hk på ca 350kg (inklusive förare+bränsle) ska de braka på friskt.. fast med 57mm kammar ha man inte förutsättning att få nå acc monster där de är hårt underlag där man kan känna av det ordentligt.
Det är ju det jag blev lite förundrad över också, motorn låter rapp och bra och det låter som att det går lätt men jag hade förväntat mig bättre acc. Kan ju vara som flera av er säger att de där extra hästarna försvinner på vägen och optimerade variatorer skulle göra susen? Kan det vara så enkelt att Nytron har relativt små effektförluster i överföringen?Nog har motorn 160 HK om man bromsar den i en viss rigg. Kanske mindre om man provar den i en annan rigg. Det viktigaste är ändå det som kommer ner i backen och där tror jag att det kan diffa ganska rejält. 800 HO motorn låter rappt och är rapp i karaktären. Om det sen fungerar i ett "lakerace" med en CF8 eller M8 är en helt annan sak. Prova och ställ nytron i en halv meter puder tillsammans med M8 så förstår alla vad maskinerna är gjorda för.
Nej, det är nog så att 130 HK nytro kan gå bättre än 160+ HK CF8 i ett visst läge. Så kan verkligheten se ut. Om man ser optimerar skotrarna för "lakerace" så är jag övertygad om att 160+ HK CF8 kommer att gå bättre.
Tror att nytron är relativt lätt att få till i variatorn eftersom vridmomentkurvan är hög och jämn. Det är kanske inte 800 HO motorn på samma sätt.Kan det vara så enkelt att Nytron har relativt små effektförluster i överföringen?
Jo, men Power claw-mattan biter inte fast i underlaget. Om det varit en assault matta på det hade det sett annorlunda ut. Hade du haft lös snö så funkar PC mattan ypperligt.Men å andra sidan tycker jag att den borde hänga med i början eller rent ut av ta starten då den borde vara lägst växlad (drevad).
Jo, Jag äger en PRO-RMK som skall ha - 20 HK jämfört med min gamla HCR och jag ser ingen större skillnad när vi rejsar på myrarna. Så kan det vara när allt skall lira ihop.Hoppas ni fattar att jag inte försöker hacka på någon skoter eller nåt sånt. Tvärtom så gillar jag Arctic's M-chassi mer och mer ju mer jag provat det men det är just runt motorn och kraftöverföringen jag har funderingar.
Kanonmaskin än så länge. Mycket lättkörd. Nej, har inte haft några motorproblem ännu. Ingen av mina polare har ej heller haft några frågetecken på sina 2011 800 Polaris. Går hårt.MR600SX:
Hur är det nya PRO-Chassit? Det ser riktigt bra och smidigt ut! Du har inte haft nåt problem med motorn? Polaris verkar ju ha haft en hel del problem med sin 800:a även den som kom i PRO:n.
Nja, inte är en decimeter något för PC mattan att bita fast i. PC mattan är enbart för lössnö. Dock tycker jag att XF8 mattan borde bita lite bättre. Min erfarenhet är att XF8 kör förbi det mesta när det kommer till acc och toppfart. Det var det snowmobile kom fram till med 2009 XF8. Då hade den 142 HK. Vet inte om nytron var med på dessa tester. Dock har vi med PRO-RMK lekt med nytros och yammon har väl gått bra men fått pisk i acc om det varit lösare ute på sjön. Tycker inte man kan jämföra så vitt skilda skotermodeller mot varandra. Mattor, chassien, utväxling, ja- allt skiljer.MR600SX:Föret på sjön var inte stenhårt, utan en knapp decimeter snö med uppstop under som man kom ner i när man gasade iväg, och det borde ju powerclaw-mattan bita fast i?
Okej, dom ser riktigt bra ut måste jag säga men jag gillar inte att när skotern jävlas, därför tänker jag nog hålla mig till Yamaha tills man kan se att de andra märkena höjer sin kvalité på saker och ting, och då istället kanske ge motorn lite andningshjälp.Kanonmaskin än så länge. Mycket lättkörd. Nej, har inte haft några motorproblem ännu. Ingen av mina polare har ej heller haft några frågetecken på sina 2011 800 Polaris. Går hårt.
Nja, inte är en decimeter något för PC mattan att bita fast i. PC mattan är enbart för lössnö. Dock tycker jag att XF8 mattan borde bita lite bättre. Min erfarenhet är att XF8 kör förbi det mesta när det kommer till acc och toppfart. Det var det snowmobile kom fram till med 2009 XF8. Då hade den 142 HK. Vet inte om nytron var med på dessa tester. Dock har vi med PRO-RMK lekt med nytros och yammon har väl gått bra men fått pisk i acc om det varit lösare ute på sjön. Tycker inte man kan jämföra så vitt skilda skotermodeller mot varandra. Mattor, chassien, utväxling, ja- allt skiljer.
min verkar vilja göra det.känns som att den här remmen kommer smälla när som helst.gått 30 mil.inkörd å allt.någon som har rem problem ?
min verkar vilja tugga rem vid "tung" körning. yttre kordet åker på remmen (ja inkörd rem) och tycker att variatorerna är för heta.
linjering ok enligt åf har dock inte kollat själv ska göra det bara jag kommer hem. annars blir det en tur till åf för ny kontroll.
såg att det satt ett shims bakom sek. kommer ej ihåg tjocklek hur många har ni ?