Turbo Tråden

Johanzone

Välkänd medlem
8 feb 2012
118
0
6
Fagersta
En snabb fråga, kör med 180 turbo kittet och funderar på att dreva ner 2 kugg.
Har ni några positiva/negativa kommentarer kring det?
 

Trucker Nr:1

Välkänd medlem
24 jul 2009
142
0
6
Luleå
frågan är ju hur remmarna håller vid 240HK såg en Nytro Turbo på YouTube som remmen gick på.
Remmen går varm speciellt vid friåkning, så ett ventilations kit rekommenderas.
Det är även bra med meshkit för att inte få snö på variatorn då det resulterar i att anliggningsytan på primären blir blank så remmen börjar slira.
Med dessa åtgärder håller remmen även vid aktiv körning.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Okej joo men ett V-kitt är inte så stor kostnad, men ett 240HK kit av MCX, Ska man lämna in det åt dem så monterar dem det eller? alltså om jag tar en Ny Nytro, kör in den, lämnar åt dem, är det ca 40tussen inkl montering? tar det länge för dem att montera? Antar att Isrivare behövs,
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Har växlat ner min x-ride 2kugg pga att ntc rekomenderade detta!
Men med 240-270hk så tycker jag skotern känns för stark i förhållande till greppet som org mattan ger :)
Jag vågar inte gasa mer än 1/2 gas pga att mattan bara spinner då,och jag skulle tro att motorn kommer att övervarva om jag trycker på fullt ?
Funderar på att kapa kammarna på mattan till typ 47mm tror ni att detta ger mycket bättre fäste ?
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Alltså twister du är ju helt fantastisk du!
Sälj skotern och köp en original.
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Men ska inte turbon i 270kittet ge upp till 500hk ? Och våran bensin är ju av bättre kvalitet än i usa ?
16T laddaren i 180 kitet och tidigare 240 kit bottnar vid ~310hk. 19T laddaren i 240 och 270 kiten bottnar vid ~340hk.

Skickat från min YP-G70 via Tapatalk 2
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Hur gör ni när ni kollar så att nte motorn övervarvar vid full gas ? Är ju svårt att hinna kolla på mätarn då ?
Jag har superttip 55g v-kitt ochvshockwave sek helix.

Hur brant vinkel kan man köra med på en shockwave helix innan remtrycket blir för lågt med org fjädern ?
 

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
Hur gör ni när ni kollar så att nte motorn övervarvar vid full gas ? Är ju svårt att hinna kolla på mätarn då ?
Jag har superttip 55g v-kitt ochvshockwave sek helix.

Hur brant vinkel kan man köra med på en shockwave helix innan remtrycket blir för lågt med org fjädern ?
man hör när den går på varvstoppen..

hm varför sätter man turbo om man inte vågar gasa fullt?
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Det är inte pga farten jag inte gasar fullt lol ! utan enbart för att jag är rädd för att slå i varvstoppen då detta tydligen ska vara väldigt skadligt för motorn :)
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Det är inte pga farten jag inte gasar fullt lol ! utan enbart för att jag är rädd för att slå i varvstoppen då detta tydligen ska vara väldigt skadligt för motorn :)
Ja men går den i stoppen så gör den det, gör den inte det så gör den inte det!
Gör den det så måste du vikta på mer.
Är omöjligt att ta reda på om den går i stoppen utan att gasa först.

Tänk efter före.. Tyvärr tror jag du köpt fel maskin.
 
J

Jona$

Men herregud, har du råd att köpa en ny nytro och ett kit till på det för totallpris på närmare 200 000 har du väll ändå råd att åka till NTC och få allt inställt med, du verkar liasom inte komma nånstanns med egna händer så.
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Ja men går den i stoppen så gör den det, gör den inte det så gör den inte det!
Gör den det så måste du vikta på mer.
Är omöjligt att ta reda på om den går i stoppen utan att gasa först.

Tänk efter före.. Tyvärr tror jag du köpt fel maskin.
Nja jag är helnöjd med maskinen men jag vill ju inte varva sönder motorn . Men tål dom alltså att gå i v-stoppen nån enstakagång ?
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Längre varvstoppsåkning är givetvis inte nyttigt. Har dom som monterat turbo och v-kitt nån form av kunskap så tror jag du törs nypa i. Slår stoppen i så är det just när du nyper i från stillastående.
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Jo dom monterade ett supertip 55g v-kitt viktat efter ntc,s instruktioner samt att jag har en shockwave sekundär helix som är ställbar. och nu är laddtrycket sänkt från 1,12 till 0.9bar så jag har ca:240hk nu enligt mcx. Jag har inte flyttat lr plockat bort några vikt brickor från v-kittet som var inställt för 270hk så det borde inte vara nån fara :)
 

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
Jo dom monterade ett supertip 55g v-kitt viktat efter ntc,s instruktioner samt att jag har en shockwave sekundär helix som är ställbar. och nu är laddtrycket sänkt från 1,12 till 0.9bar så jag har ca:240hk nu enligt mcx. Jag har inte flyttat lr plockat bort några vikt brickor från v-kittet som var inställt för 270hk så det borde inte vara nån fara :)
precis vad är problemet då?
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja !

Jag undra vilken variator setup man bör ha om man vill att effekten från motor/turbon ska komma till mattan lite långsammare . Alltså såatt mattan får en större changs att få fäste och spinna mindre ?

Jag tyker att mattan börjar spinna alldeles för lätt på min x-ride :(
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
Tja !

Jag undra vilken variator setup man bör ha om man vill att effekten från motor/turbon ska komma till mattan lite långsammare . Alltså såatt mattan får en större changs att få fäste och spinna mindre ?

Jag tyker att mattan börjar spinna alldeles för lätt på min x-ride :(
det sitter i tummen din.




det tyker jag