Turbo Tråden

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Tänkte att ni skulle få svara på några frågor åt mig :)

Hur ofta behövs kolbyte göras om man kör en tvåtaktsturbo, 200, 300 mil?
Förstår att allt slits mycket mer, såsom drivlina, lager osv. Men måste man ställa sig åå göra en storservice mitt i vintern, eller är det bara att köra och göra en bättre service då man går igenom mer i slutet av vintern?
Gäller denna M8a http:// http://www.blocket.se/jamtland/Arctic_cat_m8_boondocker_turbo_44274870.htm?ca=2&w=3
Är själv inte den bästa på skruva men man måste ju bli bättre någon gång:)
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
Behöver lite mer hjälp!
Satt på en shockwave helix 45, supertipp org drevning vikterna har jag tungsten längst in , 4 på mitten och 2 brickor längst ut. från stilla stående lr puttrande vill den gå på stoppen ibland för att sen falla ner till 83-8500. tips på att få till en bättre bestyckning tas gärna, Har testat en massa men har svårt att få ner varven från start. Gäller en x-ride. spänt sekundären 3+6.
Har igentligen samma problem på min xtx med 44 matta och mcx 180 (190). Körde nerdrevet förra året med jag har satt tillbaks orginaldrevningen för att kanske få bukt med detta.
Jag körde med O-P-O primärfjäder och 50Y supertip vikter på 78 gram. Helixen var en specialare på 48-38.
Har fått lite tipps nu på att man inte bör mer än 7-8 graders skillnad på helixen vid turbo åkning, man kan få problem med att remmen slirar.
Så till i år ska jag prova en 49-41 helix för att skicka på lite mer i början och för att få en flakare vinkel på slutet så inte motorn måste vållvarva. Sedan blir det nog en fjäder som har ett lägre sluttryck också för att hålla ner varven, så man slipper vikta vikterna så tunga, blir lite rappare....tror jag.

Många kör med supertip 55 xy för att slippa vikta så mycket då dessa matar hårdare i början. Jag tyckte inte om denna vikt, för jag upplevde Y vikterna rappare i lössnön.
 

ThomasH

Aktiv medlem
21 jun 2011
74
0
6
KILAFORS
Hur funkar det att "fin" köra och dra kälke lungt och fint med 180 turbokittet.
Är sugen på ett men drar familjen i kälke ibland och även barnen på snowracer.
Går det att köra lungt och fint eller blir det mer ryckigt.
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Jag drar bara packkälke men den kan vara ganska tung ibland,inga problem alls.
Men det beror mycket hur man sätter upp sina variatorer.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
KAn man köra med orginal setup i variatorn eller måste man ändra där när man monterar turbo?
Men snälla...om du tänkte montera turbo med avsikt att öka effekten så måste du även justera variatorerna. Sorry om jag verkar dryg, men...som svar på din fråga:
Nej.
 

ThomasH

Aktiv medlem
21 jun 2011
74
0
6
KILAFORS
Men snälla...om du tänkte montera turbo med avsikt att öka effekten så måste du även justera variatorerna. Sorry om jag verkar dryg, men...som svar på din fråga:
Nej.
Sorry för min okunighet om variatorerna.
Det jag vill ha är ju egentligen effekten men samtidigt att den skall bete sig som orginal vid "finkörning". dvs samma tillslagsvarv och mjuket vid låga farter.
Men ändå finnas pulver när man vill leka.
Detta då jag måste ta hänsyn till att jag ibland har familjen i kälke efter.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Då blev det helt felformulerat-men jag svarar på frågan igen:

Nej, du kan inte köra med stdgrejorna i variationerna.
Men det går alldeles utmärkt att montera en annan setup och sedan dra pulka ut på fjället med familjen, kroka av pulkan, leka en timme och sedan kroka på igen!
En Nytroturbo är enormt snäll när den är riktigt injusterad i variatorerna, inga problem alls att dra pulka ens med 240/270-det går hur bra som helst att smyga med den. Enda är väl att man får köra lite med insidan, gasar man på kan man dra sönder både skoter, drag och pulka... :)
 

granis

Välkänd medlem
21 jan 2009
402
2
16
luleå
Det är ju det fina med 4 taks turbo att den går så himla fint i alla farter, ingen som helst skillnad mot original med lätt tumme ,,,,,
 

ThomasH

Aktiv medlem
21 jun 2011
74
0
6
KILAFORS
Då blev det helt felformulerat-men jag svarar på frågan igen:

Nej, du kan inte köra med stdgrejorna i variationerna.
Men det går alldeles utmärkt att montera en annan setup och sedan dra pulka ut på fjället med familjen, kroka av pulkan, leka en timme och sedan kroka på igen!
En Nytroturbo är enormt snäll när den är riktigt injusterad i variatorerna, inga problem alls att dra pulka ens med 240/270-det går hur bra som helst att smyga med den. Enda är väl att man får köra lite med insidan, gasar man på kan man dra sönder både skoter, drag och pulka... :)
Hur svårt är det att få till variatorena att passa turbon.
Är det en massa provande..
Har idag ett variator kit "THUNDER SHIFT och en helix" från KN Racing.
Gissar att jag då får byta det mot något annat.
 

MTX

Välkänd medlem
3 feb 2011
116
2
6
montera en shockwave helix så kan du genom att lossa en insex skruv ända hur den ska bete sig och när du kört tanten färdigt såskruvar du bara tillbaka galet enkelt och funkar kanon.blir det lite blötare före eller lätt puder snö en skruv och bara vrida,klart värt pengarna
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Jag har ju äntligen skaffat nig en nytro x-ride med mcx 270hk kittet på :)
Och den går verkligen tokbra :) men jag skulle vilja använda skidorna till att styra med ibland !
Går det att justera boggin såat skidorna inte lyfter fullt så lätt som de gör nu ,med org inställningarna ?
 

MTX

Välkänd medlem
3 feb 2011
116
2
6
Jag har ju äntligen skaffat nig en nytro x-ride med mcx 270hk kittet på :)
Och den går verkligen tokbra :) men jag skulle vilja använda skidorna till att styra med ibland !
Går det att justera boggin såat skidorna inte lyfter fullt så lätt som de gör nu ,med org inställningarna ?
om jag inte minns fel så frågade du tidigare vilken som reser sig mest var det inte åka rulle du ville?
spänn balata remmen och skruva bort turbon
 

david_87

Medlem
12 dec 2007
32
0
6
Kiruna
om jag inte minns fel så frågade du tidigare vilken som reser sig mest var det inte åka rulle du ville?
spänn balata remmen och skruva bort turbon
Eller så gasar man lite mindre, finner själv det lättast att reglera skotern i höjdled med gasen!