Turbo Tråden

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Självklart kan man öka öppettiderna till en viss gräns men som jag förstår det så börjar det bli knapert med bränsle för nytron över 8psi. Min tanke var att höja bränsletrycket och därvid ladda runt 10-11 psi med originalspridare.
Kan verkligen bränslemängden öka särskilt mycket med ett högre bränsletryck? Okej lite men blir det stor skillnad då öppningsstiden förutsätts vara densamma?
Min okunniga magkänsla säger att det är bättre i så fall byta till större spridare.
Som jag fattat är en BTR på en insprutsmotor till för att insprutningstrycket vid spridarmynningen är samma oavsett laddtryck.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
En 1:1 BTR är mest till för att göra det mer lätt justerat då då spridarna hela tiden får rätt flöde vid laddtryck som någon nämde tidigare, annars får man räkna/prova ut det men ökade öppettider vilket minskar den bränslemängd som spridaren kan få igenom mot om man körde med en 1:1 btr.
Jag skulle ha bytt spridare, sen är det ju bara dra bort lika mycket procent bränsle som den större spridaren ger, så går den rätt vid oladdad motor.
Nu har jag inte en aning hur mcx boxen funkar eller om den kör extraspridare mm, man jag antar att den kan påverka original spridarna och även köra extra spridare om man vill?
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Bränsletrycket ÄR det som bestämmer hur mycket spridaren skickar ut TILL en viss gräns när trycket blir för högt och spridarbilden blir konstig. Många spridare ger bra spridarbild allt från 2 till 4 bar.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Som Eliminator säger , en text kopia från ett par spridare jag harbytt ut så ser ni skillnaden på dom bara .
These injectors flow 60 lbs/hr at 43.5 PSI ( 3 BAR ) and up to 85 lbs/hr at 87 PSI! .

Nu skall man ju försöka ligga på en verkningsgrad på 80% med sina spridare mot den effekt man tar ut vid det normala bränsletryck på 43 psi som man bör försöka hålla sig till , man kan öka trycket lite och slippa köpa större spridare också, till viss gräns ! , sen kan man ju bege sig till en Dyno för att kolla det oxå , inte sitta och gissa som många gör och tror ! .
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Bränsletrycket bestämmer inte så mycket vilket flöde man kan få genom en spridare.
Se bara på Hurricanes exempel ovanför.
Vid en fördubbling av bränsletrycket ökar flödet med mindre än 50%.

Man vill heller inte köra med höga bränsletryck då bränslepumpen ger mindre flöde ju högre tryck man har.
Normalt är grundtryck på ca 3 bar, sedan med linjär bränsletrycksregulator 1:1 så ökar bränsletrycket lika mycket som laddtrycket.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Sammanfattningen borde bli att man kan öka bränslet till en viss del genom att öka bränsletrycket (eller kompensera för överladdning) och Piggyback boxarna fungerar på det sättet att dom förlänger eller förkortar öppettiden för spridarna, men när du kommer till en viss gräns behöver du större eller extra injektorer.
Är det någon som har erfarenhet av större injektorer på Nytro ? har för mig att jag läst att tomgången kan bli lidande, eller var det tidigare bekymmer ?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Är det någon som har erfarenhet av större injektorer på Nytro ? har för mig att jag läst att tomgången kan bli lidande, eller var det tidigare bekymmer ?
Tomgången blir väll bara lidande om man inte kan styra injektorerna på ett vettigt sätt. Men det borde väll mcx boxen klara?
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Afr på tomgången kan du styra direkt i skotern via displayen, en kabel ska jordas sedan kan man komma in i menyn och justera värdena för spridarna. Detta står beskrivet i verkstadsmanualen för nytro.

Resten av justeringarna tänkte jag försöka få till med min GEMS piggyback, jag HOPPAS att det finns så pass mycket justermöjligheter att man landar innanför ramarna vad som går.

Jag sitter och lurar på en justerbar btr ->
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/motor-_-tuning/branslesystem/btr/-bransletrycksregulator-f1z-.html

Någon som har erfarenhet av någon liknande?

Nästa problem som uppstår är att en retur måste på något vis snickras till i tanken, standard pump sitter som bekant direkt i tanken och behöver ingen retur.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Är inga problem att få till bra tomgång med större spridare och gems boxen.
Spridare är svåra att hitta (udda modell) finns en firma i USA som säljer, ska se om jag finner igen dom va några år sen jag handlade av dom.
 

granis

Välkänd medlem
21 jan 2009
402
2
16
luleå
Någon som vet vad apex mtx har för drevning och kedja
kör med warrior drevning 23/38 nu 70 länk.
eller någon som vet en lämplig drevning med mcx 300 kitt och
153 tum 7 kuggar drivhjul
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
22/40 med 70 länks kedja är standard på alla svensksålda Apex MTX som jag pillat i i alla fall, fr.o.m. 2007-2009

Sent from Galaxy S4 Active using Tapatalk
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Om man vil att prim. Variatorn ska växlaupp fortare så kan mab byta till en mjukare fjäddr va? Så tillslagsvaret blir lägre ? Hur märker yamaha sina fjädrar ? Med nå nummer lr färg? Vilken fjäder sitter det orginal i en xride-13(270-300+hk) ? Och vilken fjäder skulle ni rekomendera ?
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Hallå,

är det någon som kan redogöra för vilka ingrepp som krävs för att uppgradera ett 190-kit till 240, om möjligt, eller 270 på Viper?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Det är nog samma ingrepp oavsett om det är en Nytro eller Viper.
Uppgradering från MCX180 till MCX240.
1. Kompsänkning genom tjockare toppackning
2. Byte till plenum med intercooler och piggybackspridare
3. Demontera tidigare MCX-boxen och byt ny som sköter piggybacksprutet

Speciellt för 270-kittet:
4. Plocka ur bränslepumpen ur tanken och montera ny extern.
5. Montera en bränsletrycksregulator.

Som ni ser rör man inte själva turboladdaren, den är samma oavsett kitt.
Självklart är det en annan variatorbestyckning.

Har jag glömt något?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Man flyttar val på kammaxeln oxå va ? Det gjorde dom när mitt 270kitt installerades iaf.
Man filar i kamdrevet och vrider det en aning på kamaxeln.
Detta tror jag bara men gör för att få tillbaka kammarna i originalposition.
När man monterar en tjockare topplockspackning så vrider sig kammarna en aning från originalposition, man kompenserar då det med att vrida kamdreven.
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Det är nog samma ingrepp oavsett om det är en Nytro eller Viper.
Uppgradering från MCX180 till MCX240.
1. Kompsänkning genom tjockare toppackning
2. Byte till plenum med intercooler och piggybackspridare
3. Demontera tidigare MCX-boxen och byt ny som sköter piggybacksprutet

Speciellt för 270-kittet:
4. Plocka ur bränslepumpen ur tanken och montera ny extern.
5. Montera en bränsletrycksregulator.

Som ni ser rör man inte själva turboladdaren, den är samma oavsett kitt.
Självklart är det en annan variatorbestyckning.

Har jag glömt något?
Tack ska du ha Håkke_B!

Vi satt och spekulerade lite i æmnet hærførleden dag, du vet inte vad det skulle komma att landa på prismæssigt också?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Vet tyvärr inte vad det kostar. Eftersom man i princip bara behåller själva turboladdaren gissar jag att prislappen blir ganska hög.
Är det en bra uppkattning att priset landar på: Pris för MCX270 minus 8-10.000 kr?
Utöver detta tillkommer montering och jobbet med kompsänkning. Monterar du själv slipper man ju förstås den kostnaden.

Maila MCX och fråga!
Dela gärna med dig här om vilket pris MCX lämnar.