Turbo Tråden

twank

Medlem
15 feb 2005
38
0
1
Nu är det så att slangarna sitter helt galet och vill veta hur det sitter "standard" med mcxkitet.

Någon som har installationsguiden, som kan maila mig den?
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Kan tänka mig kolvar och stakar till att börja med. Sedan kommer bränslesystemet uppgraderas och förmodligen även tändningen med. Vet inte hur mycket blocket kan tänkas palla men stabilare foder kan säkert vara att föredra med laddtryck över 2-3 bar.
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Finns inget enkelt svar. +500hk inte många som kommit upp till med en 1000cc motor.
En motors värsta fiende är detonation, och cylindertryck.
Om man teoretiskt räknar på att klämma ur 500hk ur en Apex MCX (std kolvar med mcx chims) så måste man laddtrycket upp till ~2.45bar, och bränslet 122 oktan.
Cylindertryck har jag inget verktyg att räkna fram, men helt klart är att kolvar, cylindrar, stakar, topp, block m.m. måste bytas eller förstärkas.

Om vi tar min motor som exempel:
Carillo stakar, JE kolvar, ARP head studs, closed deck block, race ventiler, turbo kammar.
Det är en s.k. upp till 500hk motor, om jag sänker kompressionen.
Med nuvarande kompression (10:1) så är det inte lämpligt att ladda mer än max 1.4bar (~420hk), då cylindertrycket stiger över hälsosamma nivåer, framförallt för kolvar och topp.
Ska jag plocka ut 500hk krävs kompressionssänkning.
Ska jag plocka ut +500hk rekommenderas förstärkning av block.
 
Last edited:

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Får man fråga vad du laddar i din i dax läget Tbird ?? .
Och vad tar du ut för effekt där , skulle vara ´kul att se ett broms papper på det och inte något beräknat.

Ladda tryck och få "Teoretisk" effekt är en sak , sen kan man ju räkna på livslängden oxå ! .
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Greg på GNS kan sin sak och gör otroligt fina saker till Apex motorerna .
Inte mycket kvar utav original delar där , mer än stommen .
De effekter dom plockar ut är med ett rejält laddtryck ,35- 40psi och mer och det är Dragracing dom är inriktad på med race soppa VP16 , då räcker det inte med någon Boondocker på styret .
Men räkna inte med någon lång hållbarhet då man börjar ladda så , spelar inge roll vad du har för block , topplock , stakar mm mm , det många inte verkar tänka på är lagrena , dom tar stryk fortare än många tror ! .
Men många tror det bara är att ladda och det håller och det kommer fram de mest fantastiska hästkrafts siffror .
Men du kan säkert fritids åka och kul , en stund i alla fall :)

Men köp en sådan motor om du har en bra slant över och ladda lagom så har du en motor som håller länge , bra mycket längre än en original motor som över laddas .
Motorvolymen har en begränsning hur mycket laddtryck den tål , så är det bara , sen kan man ju alltid beräkna , då kan man få till mycket , men inte hållbarhet i längden .

Så är man fritids åkare och vill ha många mil , ladda lagom
Sen är ju lagom relativt för många :)
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Såg att mcx och pn motor byggt en apex med 500hk i motorn på youtube :) det var därför jag undrade hur dom gjort för att motorn mm ska palla för denna enorma effekt för en 1l motor :)
Vilen motor är lämpligast att överladda apex lr nytro motorn ?
Man ser ju oftast apex skotrar med över 300hk.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Det fins ju många trix för att få motorn stabilare , men Tbird nämde ju i princip vad som sitter i hans motor .
Sen finns det ju många lärde i USA som bygger olika konsept , Hurricane ,OSP , GNS någon fler oxå , vissa svetsar i blocket för att få dit större ARP bult , vilket jag och många anser inte vara bra då man förstör härdningen i aluminiumet då man svetsar i blocket .

Så det är blocket , stakar , kolvar , topplocks packning Cometic , för att få det någorlunda hållbart .
Sen för att få ut mer effekt måste du ju ha ett sprut som kan ge bränsle , pump , ett tänsystem som orkar med då du laddar .
En del sätter i falicon vevaxlar , men orginal säger dom håller fruktansvärt bra .

Apex vs Nytro motorn , nästan samma volym och bör gå att få bra effekt ur Nytron oxå , men en turbo motor mår och håller bättre på fler cylindrar .

Så därför använder de flesta Apex/RX1 motorn , fördelar ju effekten på en cylinder till , så det blir skonsammare .

men inget är ju omöjligt , känner en som har en speedrun i USA , AC 2cyl på 1200cc ger 600hp, vansinnigt men ja ! . hur han får det att hålla vet jag inte , men det är ju ingen touring skoter precis :)
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Får man fråga vad du laddar i din i dax läget Tbird ?? .
Och vad tar du ut för effekt där , skulle vara ´kul att se ett broms papper på det och inte något beräknat.

Ladda tryck och få "Teoretisk" effekt är en sak , sen kan man ju räkna på livslängden oxå ! .
Jag laddar upp till ~1.2bar, och ~0.8bar utan methanol, effekt finns i "överflöd".
Därför är jag inte troende av uttrycket "det är bara ladda mer om man vill ha mer effekt"!
Visst, det är billigt, ett kort tag, men vill man ha en tillförlitlig motor under lång tid finns det inga genvägar, en motor måste fokusera på både tillförlitlighet samt effekt, i alla fall om man inte enbart använder den till tävling, då tummas det mycket på tillförlitlighet.
Portning av topp och kammarna har gjort att det är en grymt elak motor med gasrespons likt en SRX700 på den gamla goda tiden.
De flesta +500hk motorer är inte längre på 997cc, de är både borrade och strokade.
Han som byggt min motor heter Dave Marshall, och driver en firma som heter Hurricane Performance: http://www.hurricaneperformance.ca
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Såg att mcx och pn motor byggt en apex med 500hk i motorn på youtube :) det var därför jag undrade hur dom gjort för att motorn mm ska palla för denna enorma effekt för en 1l motor :)
Vilen motor är lämpligast att överladda apex lr nytro motorn ?
Man ser ju oftast apex skotrar med över 300hk.
Just den som var på Youtube har jag fått berättat att den var på ~420hk, och den var helt standard, endast kompsänkt!

Både Nytro motorn och Apex motorn har sina fördelar, t.ex. så har Nytro motorn större ventiler och Apex motorn har högre varvtal.
Då Apex har lite mer grundeffekt dessutom så får man högre effekt även när man överladdar, skiljer det 15hk NA så skiljer det ~30hk vid 1bar, o.s.v.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Om det var försök till påhopp på någon speciell, då jag inte känner till så många med Boondocker på Yamaha 4T, så borde du uppdatera dig lite.
Det var inget försök till påhopp på någon , men du verkade suga åt dig som svamp eftersom du tog upp det , fastän du inte hadde anledning !!! .
Det var bara ett utryck tagit från luften, eftersom det används på en del maskiner och många är förknippad med sådant och vad det används till
Jag menar att man bör ha lite mer saker än det om man skall upp i över 400hp .
Därav var min fundering vad du tog ut och om det var med orginal system uppdaterat eller vad som gjorts mer än block och annat , det är ju inte bara dom delarna som måste förbättras då man skall upp i effekt
Tycker jag är bra uppdaterad för få skriva .

Men känner du dig på hoppad Tbird , så vet inte jag vem som skall uppdatera sig då .
Skall inte störa med mer information då det verkar miss tolkas , nivån är fel !!! .
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Många som har en genomgående dålig attityd på forumet tycker jag.. :( Var hjälpsam och håll en trevlig ton så slipper man mycket onödigt tjafs om oftast helt oväsentliga saker.
 
Last edited:

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Kan man inte använda sig av samma styrsystem som folk i bilvärlden använder då dom konverterar?
Det går alldeles utmärkt, dock är det svårt att implementera alla funktioner som styrs från originalsystemet om du byter ut hela rasket. Ta som exempel mcx som använder ett system baserat på megasquirt, finessen med detta är att dom enbart styr en uppsättning extra spridare som arbetar parallellt med originalstyrningen och dess spridare.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Kan man inte använda sig av samma styrsystem som folk i bilvärlden använder då dom konverterar?
Det kommer att komma mer och mer säkert.
En del har börjat köra tex Vipec på turbomaskiner.
Bromsades en Assault med Vipec i Avesta häromdagen...

Så när folk inser fördelarna med ett sprut som styr allt så kommer fler gå över till det istället för att hålla på med Boondockerboxar och annat junk
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Hur tjock är kompsänkningen/toppackningen som MCX använder till Phazer? Material? Sätter man även dit originalpackningen?
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Det kommer att komma mer och mer säkert.
En del har börjat köra tex Vipec på turbomaskiner.
Bromsades en Assault med Vipec i Avesta häromdagen...

Så när folk inser fördelarna med ett sprut som styr allt så kommer fler gå över till det istället för att hålla på med Boondockerboxar och annat junk
en fråga från en oinsatt. Har tillexempel Vipec alla säkerhetsfunktioner som originalsprutet har? känns som inget dumt egentligen att ha originalsprutet kvar med ett simpelt sprut för extraspridare. då har man fortfarande kvar knacksensor m.m.

eller är det inte riktigt så